kaiten

raf

Forum veteraan
hallo

hier het bouw verslag van een kaiten
het plannetje dat ik heb en waar hij van gebouwd gaat worden
rys-kaiten.gif

het betreft de kaiten 1 (dus boven aan de afbeelding)
uitgegaan word er weer van een 18 mm buisje en een speelgoed bootje als r/c componenten
sam1417o.jpg

het printje past juist in deze buis en de twee motoren daar word er geen van gebruikt
de motor uit een model heli gaat de kaiten aan drijven daar 1 motor uit het bootje geen snelheid genoeg geeft
de andere word een heel speciale servo
2575-2706-thickbox.jpg

het is wachten op deze servo omdat hij van china moet komen
[size=+4]
beperkingen die ik ga tegen komen[/size]
kaiten heeft twee roeren IN de vertikale vinnen staan
als deze op schaal moeten gemaakt worden dan zijn ze 2X3 mm en dit gaat dus niet werken om de bocht door te komen
Kaiten Type II WorldWar II Japanese Two Man Suicide Torpedo, New Jersey Naval Museum, Hackensack NJ | Flickr - Photo Sharing!
hier zie je ze zitten
er gaat dus een roer achter de schroef gemonteerd gaan worden
door dat de servo misbruikt gaat worden kan ik deze dus in het nat laten werken
het nadeel is dat het eigenlijk geen servo is
ik stuur gewoon de motor L/R en moet dus altijd opzoek gaan naar de midden stand
en kijken dat ik niet te ver ga om de bocht om te gaan
het probleem is omdat het printje gewoonweg geen andere sturing heeft
als het al lukt om te duiken dan gaat de op snelheid zijn omdat er maar 2 kanalen ter beschikking staan
interresant blijf dan volgen
gr raf

De middenstand moeten opzoeken zou juist weer aan het realisme van het model toe voegen in dit geval. :mrgreen: in het echt hadden ze ook een zwengel waar ze het roer mee in stellen, en die bleef ook in die stand staan.

Ik weet niet of je de film kent, maar "Kaiten - Human torpedo war" (zo in NL genoemd iig. Ook wel "Sea without Exit" genoemd internationaal. ) http://www.imdb.com/title/tt0807747/
Die film heb ik laatst eens bij de Mediamarkt opgepiks voor 6 euro op blueray.
Erg goede film vind ik zelf. maar ook de kaiten zelf word aardig gedetaileerd weer gegeven. (ga er uiteraard wel van uit dat ze zit met deze film aan de originelen gehouden hebben. )

hallo
eventjes de onderdelen bij elkaar gelegd
sam1589j.jpg

de twee giet delen die een onderdeel gaan vormen van de boot
sam1586.jpg

de romp met de bol vooraan wat een giet deel is

sam1591z.jpg

het printje wat heel de boot gaat sturen
sam1592d.jpg

de accu en hier moet nog een reedrelais bij komen
sam1590.jpg

het staart deel met de 4 roeren er reeds aan gemonteerd
sam1594z.jpg

dit moet nu uitharden omdat hier het stukje van gedraaid gaat worden wat de koppeling is tussen het motor compartiment en de romp
hier gaat dus maar een 2 cm over blijven van het geheel
gr raf

Jij hebt de smaak wel heel erg te pakken Raf! Zie je je vrouw/hondjes/bed nog wel eens?

Bijzondere servo! Waar heb je die vandaan? Ik zie daar ook nog wel wat toepassingen voor...

Rob

hallo
@ rob
hier komen ze vandaan en zijn ze ook betaal baar
HobbyKing Ultra Micro Servo 1.7g for 3D Flight (Left)
hier is het wel een servo en als je de electronica niet nodig hebt kan je die er af slopen
maar hier bij ons kan je de motor met overbrenging kopen maar dat kost dan reeds 14.10 euro
Albatros modelbouw - Spektrum replacement servo mechanics 1.9gram
bij hobby king betaal je nog geen 5 euro kompleet
wel kijken er zijn linkse en rechtse en dus ja er zit verschil in

@ tim
ik ga altijd met beperkingen zitten wat details en zo aan gaat
met een pvc buis kan je wel veel maar niet alles
eens naar de film kijken zo een docu is altijd wel interresant
sommige onderdelen (waar reeds mallen voor gemaakt zijn) komen van nog te bespreken bootjes en zijn dus niet opnieuw gemaakt
omdat het verschil zo klein is dat het te gek word om daar terug een dure silicone mal voor te maken
het is de bedoeling om goedkoop eens iets anders te hebben dan wat er altijd aan het water te zien is
en op een tentoonstelling kan je demo geven met deze kleintjes wat met een grote boot minder goed lukt

gr raf

hallo

juist naar de winkel en daar heb ik een defect servo motortje gekregen
de print is naar de haaien maar wat ik nodig heb werkt nog perfect
dus we kunnen verder met de bouw
sam1596g.jpg

blijken deze ook gebruikt te worden in van die kleine helitjes
er zijn er wel met een groot en een klein tandwieltje
ik heb het kleinste genomen om het zo traag mogelijk te laten werken
sam1597w.jpg

hier het gedraaide stukje op de achterkant van de kaiten
nu kan de motor worden ingebouwd en dan is hij haast af
de toren die er op komt te staan is het woord niet waard LOL
gr raf

Laatst bewerkt:
hallo marc

ja dat is zo een lineare servo
ik heb er dus alleen meer de mechanische delen van nodig
het printje was toch defect dus dat gaat de vuilbak in
als je een werkende nodig hebt bij lesley(sponser op bmsa)zijn ze te koop aan 20 euro
maar ze werken maar tot een volt of 4 dus op een normale ontvanger kunnen ze niet werken
eigenlijk gewoon een motor dat met een tandwiel overbrenging een draad stang bedient
misschien een mogelijkheid om later toch eens een duik tank te proberen bouwen voor zulk een kleine boot
misschien dat het toch wel wilt lukken maar dat zien we dan wel weer
het probleem is eigenlijk dat de binnen kant van die 18 mm pvc buis niet mooi rond is
want dan zou de piston een deel van de romp kunnen worden en was het veel makkelijker om zo een duik cilinder te maken

gr raf

hallo

hier het printje op zijn plaats
ik heb toch besloten om de print er onder te laten zitten omdat zo het tandwiel vrij lijft van de bodem
sam1598p.jpg

nu kunnen de draden van de motor er nog onder door ,en zo zitten die ook meteen vast

gr raf

ik zit eigenlijk aan een andere toepassing te denken.
het dozerblad van een bergingstank want daar kom ik nog niet uit.
alleen op 4 volt gaat het dus niet werken.

Wat een bizar volk is dat toch geweest.

Tja, massa-cultuur hè. Zo waren er nog wel een paar. Uit "Du bist nichts, dein Volk ist alles" spreekt toch ook die mentaliteit en zo ver van ons bed was dat niet.
Tegenwoordig gebruiken ze bomgordels. Andere techniek, zelfde mentaliteit...

Inderdaad leuke servo's Raf. Ik heb er inmiddels ook een paar besteld. Ik heb hier nog wat kleine projecten liggen waar ze goed in zouden passen. Maar niet zulk microwerk als dat van jou, dat gaat mijn technische kunnen te boven.

Rob

hallo rob

das nog niet klein
een zodiac die op een 1/40 schaal mijnenveger komt das pas klein
sturen op de motoren en het printje onder een zeiltje over het voordek en half mee in de opblaasbare band van de boot
das pas klein
en het werkt nog ook
gr raf

vandaag alles aan elkaar gesoldeerd blijkt dat de motor steeds in achteruit blijft draaien
je kan wel vooruit maar er is geen stop
blijkbaar is er een transistor overleden
woensdag terug naar de winkel om een nieuwe te gaan kopen
dus ik kan niet verder met dit project tot dat probleem is opgelost
de servo voor het roer werkt wel zoals gedacht
gr raf

hallo

filmpje gemaakt van het roer systeempje dat ik er in heb zitten
de stuurstang en dergelijke moet er nog aan maar het systeem op zich zelf werkt reeds
nu proberen om die stuurstang er in te krijgen
want 0.5 mm is wel heel dun maar het moet ook voldoende zijn om de druk op het roer te overwinnen
gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Back