Helaas komt dit steeds weer verhaal steeds weer tevoorschijn dus nog maar weer een keer uitgelegd.
Beste mensen staar je niet te veel blind op hoeveel mAh de lader aangeeft in de accu gestopt te hebben. Wat daar aangegeven wordt klopt gewoon NIET.
Waarom niet hoor ik vragen? Omdat niet alles wat "er in" wordt geladen ook echt wordt opgeslagen. Een deel van de energie is nodig om de rest op te slaan en een ander deel gaat op andere manieren verloren.
Wat de lader "in de accu stopt" is slechts een indicatie, iets om je een idee te geven van wat de conditie van de accu is. Als daar grote veranderingen in ontstaan is er iets aan de hand met de accu. Het is dus geen meetwaarde om daar accu's mee te gaan vergelijken.
Je kan het vergelijken met een grote tankwagen vol met 20.000 liter diesel. Die vrachtwagen heeft geen eigen tank dus wordt de brandstof voor de motor uit de grote tank gehaald. Er zit dus 20.000 liter brandstof in die tank die naar een plaats 2000km verderop moet. De motor gebruikt ongeveer 1 liter op 5km dus zal er 400 liter minder brandstof op de plaats van bestemming aankomen.
Je kan dus wel stellen dat er 20.000 liter in is gegaan maar dat is niet wat er op de plaats van bestemming aankomt.
Zo is het dus ook met het laden van een accu, een deel van de stroom wordt dus gebruikt voor het opslaan van de rest.
Wanneer de accu een LiPo accu is komt de balancer ook nog om de hoek kijken. Tijdens het laden kan de balancer soms ook ingrijpen om onbalans te voorkomen. Dat betekend dat (een deel van) de laadstroom buiten die cel om wordt geleid. Dat is dus energie wat niet wordt opgeslagen.
Tegen het einde van de laadprocedure zal de balancer vaker ingrijpen om te voorkomen dat één of meer cellen eerder vol raken dan de rest. Dat is ook allemaal energie wat verloren gaat.
Wanneer je een accu vrij ver leeg hebt gevlogen of hij wordt wat slechter zal je er ook meer in moeten laden voor hij vol is. Tel daar al de genoemde verliezen bij op en je kan dus meer in de accu laden dan de capaciteit van de accu is.
De stroom die de lader door de accu stuurt is MAXIMAAL de waarde die je hebt ingesteld. In jouw geval dus maximaal 2A. Die stroom loopt er gedurende het grootste deel van het laadproces maar wanneer de accu vol raakt zal die stroom steeds minder worden om uiteindelijk 0 te worden.
Lees in de modelbouw FAQ het artikel over de
LiPo's maar eens door dan weet je wat er tijdens het laden gebeurt. Het is dus best mogelijk dat er nog maar 1A liep op het moment dat jij de stroom hebt gemeten.
Er kan nog iets anders aan de hand zijn. Je lader kan een bepaald maximaal vermogen laden. Ook al stel je een grote stroom in dan zal de lader de stroom beperken om niet boven dat maximale vermogen uit te komen. Zo zou het ook dus kunnen komen dat er met maar 1A wordt geladen.
Een derde mogelijkheid is dat de multimeter gewoon veel te veel afwijkt. Dat lijkt me onwaarschijnlijk want een meter die maar de helft aanwijst?... Nee dat is een veel te grote afwijking.
Dan het kalibreren van de lader. Daarvoor heb ik maar één advies, BEGIN ER NIET AAN! Ik ben er voor 99% zeker van dat je meer problemen zal veroorzaken dan oplossen. Zoals Jan (Corrien) al schreef heb jij absoluut niet de juiste apparatuur en kennis van zaken om die lader beter in te stellen dan de fabrikant het doet. Je moet er echt van uit gaan dat wat je lader aangeeft minstens een factor 3 nauwkeuriger is dan de multimeter die jij hebt. Je zou eerder je multimeter kunnen kalibreren met de lader dan andersom! Dat is geen grapje maar de serieuze waarheid.
Wat er allemaal bij kalibreren komt kijken weet ik heel goed, ik heb 12 jaar lang alle elektronische meet en testapparatuur bij Fokker gekalibreerd en gerepareerd.