Kalibreerfunctie op lader

Hallo, ik zie dat een Turnigy lipolader een kalibreerfunctie heeft.
Eerst kijken wat de lader aangeeft, dan meten met multimeter, dan accu weer aansluiten op de lader en + of - duwen totdat de spanning gelijk is aan die van de multimeter en dan opslaan. Het hoeft dus niet elke keer.

Is dit handig, noodzaak of juist een slecht teken.

Op zich verwacht je van een lader dat de juiste spanning aangegeven wordt. Dus overbodig dan. Maar als dat niet zo is, is het goed dat je kan bijstellen. Maar waaraan is mijn multimeter dan geijkt ? Geeft die wel de juiste waarde ??

Wat vinden jullie, is dit goed of niet ?

die kalibreerfunctie, is dat niet gewoon de balanceerfunctie?
dat balanceren zorgt ervoor dat ALLE cellen dezelfde spanning hebben wanneer de lipo vol is.

dit balanceren wordt aangeraden regelmatig te doen. ik doe het bijna steeds (als ik tijd heb) maar toch zeker 1 op 3ladingen.

maar hierover zijn reeds veeel topics te vinden hier op mbf.

de naam zegt het toch zelf?
balancer / charger
dus je kan gewoon laden, hierbij wordt geladen tot de lader voelt dat er niets meer bij kan in het geheel,
of dus balancen, waarbij hij de cellen van e gelijke spanning zal voorzien.
mijn 1ste lipoladertje was de accuel 6, dus zijn kleine broertje. was ik heel tevreden van toen!

Je mag er vanuit gaan dat de lader goed is gecalibreerd in de fabriek.
Zie je verschillen met je multimeter, dan kan dat heel goed zijn dat je multimeter niet klopt tenzij je echt een profesioneel duur meetapparaat hebt als een fluke.

De gemiddelde aldi mutimeter geeft wel 2 cijfers achter de komma, maar dat wil niet zeggen dat dit de nauwkeurigheid is. In goedkope multimeters worden vaak weerstandjes met 1% of 0.5% nauwkeurigheid gebruikt.

Ervaring leert hier dat calibreren wel degelijk zin heeft.
Ik ging van een max van 15mv onderling verschil, naar 7mv onderling verschil tussen de hoogste en laagste cel, na balancing.

Echter, je moet een gecalibreerde multimeter hebben, welke de calibratie gehad heeft, welke max een jaar geleden is. Dus ieder jaar calibreer je de dmm!
Daarnaast is 20mv als veilige waarde gekozen, dus af fabriek zit je wel safe, maar het kan beter....

Meetbaar?, ja zeker een verschil. Merkbaar ??? Ik zou er niet op gokken.... ;P

In tegenspraak met de posting van Psygho leert de ervaring hier bij de servicedienst juist, dat zelf calibreren meestal het tegengestelde resultaat oplevert. Als een calibreerfunctie voor een eindgebruiker handig of nuttig zou zijn werd daarover natuurlijk ook wel wat gemeld in de handleiding.

Zoals Harold al schrijft mag je er van uitgaan, dat een lader al goed gecalibreerd is in de fabriek. Je kunt hieraan dus zelf niets verbeteren. Uiteraard wordt er daarbij met toleranties gewerkt, zodat een verdere verfijning nog mogelijk is, maar allereerst heeft zoiets weinig tot geen zin en in de tweede plaats heb je daarvoor zeer nauwkeurige meetapparatuur nodig.

Bij de lader van de draadstarter kan blijkbaar alleen de gesommeerde eindspanning worden geijkt. Hierbij kun je met een goede, geijkte Voltmeter nog wel controleren cq bijstellen. Het is dan echter handiger om een nauwkeurig instelbare voeding op de uitgang aan te sluiten dan een LiPo en het zou ook wel prettig zijn om te weten bij welke spanning de fabrikant ijkt. Dit is meestal niet de hoogst mogelijke spanning, maar ergens halverwege. Vaak werkt zo'n meter bij dit type laders namelijk niet 100% lineair. Ik zou dan ook zelf op z'n minst op bijv. 6, 12 en 18 Volt controleren hoe groot de afwijking daar is.

Sorry voor het omhooghalen van een oud topic als deze, maar ik wou er geen nieuwe voor aanmaken. Ik heb zelf ook de Turnigy Accucell-6 lader, alleen viel het mij op dat mijn 1100 mAh NiMh accu's nogal "vol" gaan, er gaat met gemak elke keer 1800+ mah in?!

Nu heb ik mijn multimeter (welliswaar van de aldi) er eens tussen gehangen, en nu blijkt dat als ik op 2 ampere laadt, dat mijn multimeter maar 1 ampere aangeeft. Waarom is dit en wat kan ik er aan doen? Ik kan op deze manier alleen het voltage callibreren, niet het amperage..

kijk eens als ze zo'n watt meter kan op de kop tikken ergens.

dat zal je wss e beter en correcter beeld geven.
als je die lipos zo kan overladen zullen ze niet lang meegaan.
Maar zoals die onderwerp aankaart zal het de calibration zijn die "ietwat" off is..
greetz

Helaas komt dit steeds weer verhaal steeds weer tevoorschijn dus nog maar weer een keer uitgelegd. ;)

Beste mensen staar je niet te veel blind op hoeveel mAh de lader aangeeft in de accu gestopt te hebben. Wat daar aangegeven wordt klopt gewoon NIET.
Waarom niet hoor ik vragen? Omdat niet alles wat "er in" wordt geladen ook echt wordt opgeslagen. Een deel van de energie is nodig om de rest op te slaan en een ander deel gaat op andere manieren verloren.
Wat de lader "in de accu stopt" is slechts een indicatie, iets om je een idee te geven van wat de conditie van de accu is. Als daar grote veranderingen in ontstaan is er iets aan de hand met de accu. Het is dus geen meetwaarde om daar accu's mee te gaan vergelijken.

Je kan het vergelijken met een grote tankwagen vol met 20.000 liter diesel. Die vrachtwagen heeft geen eigen tank dus wordt de brandstof voor de motor uit de grote tank gehaald. Er zit dus 20.000 liter brandstof in die tank die naar een plaats 2000km verderop moet. De motor gebruikt ongeveer 1 liter op 5km dus zal er 400 liter minder brandstof op de plaats van bestemming aankomen.
Je kan dus wel stellen dat er 20.000 liter in is gegaan maar dat is niet wat er op de plaats van bestemming aankomt.
Zo is het dus ook met het laden van een accu, een deel van de stroom wordt dus gebruikt voor het opslaan van de rest.

Wanneer de accu een LiPo accu is komt de balancer ook nog om de hoek kijken. Tijdens het laden kan de balancer soms ook ingrijpen om onbalans te voorkomen. Dat betekend dat (een deel van) de laadstroom buiten die cel om wordt geleid. Dat is dus energie wat niet wordt opgeslagen.
Tegen het einde van de laadprocedure zal de balancer vaker ingrijpen om te voorkomen dat één of meer cellen eerder vol raken dan de rest. Dat is ook allemaal energie wat verloren gaat.

Wanneer je een accu vrij ver leeg hebt gevlogen of hij wordt wat slechter zal je er ook meer in moeten laden voor hij vol is. Tel daar al de genoemde verliezen bij op en je kan dus meer in de accu laden dan de capaciteit van de accu is.

De stroom die de lader door de accu stuurt is MAXIMAAL de waarde die je hebt ingesteld. In jouw geval dus maximaal 2A. Die stroom loopt er gedurende het grootste deel van het laadproces maar wanneer de accu vol raakt zal die stroom steeds minder worden om uiteindelijk 0 te worden.
Lees in de modelbouw FAQ het artikel over de LiPo's maar eens door dan weet je wat er tijdens het laden gebeurt. Het is dus best mogelijk dat er nog maar 1A liep op het moment dat jij de stroom hebt gemeten.
Er kan nog iets anders aan de hand zijn. Je lader kan een bepaald maximaal vermogen laden. Ook al stel je een grote stroom in dan zal de lader de stroom beperken om niet boven dat maximale vermogen uit te komen. Zo zou het ook dus kunnen komen dat er met maar 1A wordt geladen.
Een derde mogelijkheid is dat de multimeter gewoon veel te veel afwijkt. Dat lijkt me onwaarschijnlijk want een meter die maar de helft aanwijst?... Nee dat is een veel te grote afwijking.:oops:

Dan het kalibreren van de lader. Daarvoor heb ik maar één advies, BEGIN ER NIET AAN! Ik ben er voor 99% zeker van dat je meer problemen zal veroorzaken dan oplossen. Zoals Jan (Corrien) al schreef heb jij absoluut niet de juiste apparatuur en kennis van zaken om die lader beter in te stellen dan de fabrikant het doet. Je moet er echt van uit gaan dat wat je lader aangeeft minstens een factor 3 nauwkeuriger is dan de multimeter die jij hebt. Je zou eerder je multimeter kunnen kalibreren met de lader dan andersom! Dat is geen grapje maar de serieuze waarheid.
Wat er allemaal bij kalibreren komt kijken weet ik heel goed, ik heb 12 jaar lang alle elektronische meet en testapparatuur bij Fokker gekalibreerd en gerepareerd.

Laatst bewerkt:
Back