KAN cel ontploft...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ben Postmus, 24 mei 2004.

  1. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Iemand al eens meegemaakt?
    Een nieuw pakket 8 cellen 1050 Kan, ongeveer 450 Mah gebruikt en wil hem voor de tweede maal volladen, lader is de schulze 330-d en geladen op auto-C, zo nu en dan gekeken op het display en de laadspanning is ongeveen 1,5 tot 1,7 A.

    Na ongeveer 5 minuten in het laadproces begint het pakket te sissen, te puffen en te roken. Dus heel snel de spanning erafgehaald en het pakket lijkt iets tot rust te komen, snel opzoek naar een emmer waar het pakketje veilig in opgeborgen kan worden.

    Maar dan... na ongeveer 30 seconden na de eerste verschijnselen begint ie weer iets te sputteren en...... KABOEM.... ontploffing van één van de cellen. Gelukkig was er geen lichamelijke schade maar dit had makkelijk gekunt gezien de kracht waarmee de mantel van de cel door een kartonnen doos is geschoten.

    Overal vind ik nu zwarte stukjes koolstofachtig materiaal, de mantel vond ik later terug, één verdieping lager vastgesmolten aan een plastic-zak. de pluspool zat vast in de kartonnen doos van de in aanbouw zijnde Najade. Een aantal stukken kopergaas lagen her en der verspreid. De rest van het pakket is het meeste van z'n krimpkous kwijt

    Ben nogal onder de indruk.... m'n oren hebben de rest van de dag gepiept en om eerlijk te wezen vertrouw ik m'n andere KAN pakketten nu niet meer zo erg.

    Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Gebeurt dit vaker? Wat heb ik verkeert gedaan? Kan ik mijn andere pakketten nog vertrouwen? Had ik niet op Auto C moeten laden?
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    collega vlieger had laatst dezelfde sis en sputter verhalen over 2 KAN pakketten, gelukkig is er daar niks ontploft.
     
  3. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb geen schulze, maar AUTO mag ik op mijn lader alleen voor NICD gebruiken. Ik kan mij indenken dat dat bij schulze niet veel anders zal zijn.
     
  4. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Op de schulze heb je zowel voor nicad als voor nimh een auto C programma.
     
  5. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Had je de cellen volledig laten afkoelen? Ik heb een keer een pakketje KAN 1050 cellen naar de oude moer geholpen door ze warm aan het auto-laad programma van een Intellicontrol te hangen. Ook sissen en borrelen en een enkele trip naar de vuilnisbak. :cry:

    Ik laat de cellen tegenwoordig altijd volledig afkoelen en laadt alleen manual op 1 of 1,5 ampere. (afhankelijk hoeveel haast ik heb)

    De KAN cellen zijn zo gemaakt dat ze bij in bepaalde interne druk gaan lekken en zo de druk afbouwen. Het lijkt erop dat een van jouw cellen niet is gaan lekken maar de druk zo hoog is opgelopen dat hij helemaal geexplodeerd is. Hoe dan ook als de cellen zo warm worden dat de druk de pakking eruit drukt zijn ze daarna waardeloos. niet omdat ze niet meer werken maar omdat er voordurend prut uit komt (NaOH geloof ik).
    Dus er voor zorgen dat ze niet te warm worden!
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    enige opmerking die Schulze maakt voor NiMH cellen is dat de delta peak pas na een aantal minuten werkt en daarom moet je er zeker van zijn dat je geen (te) volle cellen op gaat laden... Maar of dat hier speelt lijkt me sterk. Overigens lijkt me 1.7A laadstroom wat hoog voor een 1050 mAh cel (NiMH = 1.2C max toch?)...
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb 2 KAN pakketjes van 8 cellen die ik laad met maximaal 500mA. NiMh willen graag versneld geladen worden maar niet TE snel. 1 of 1,5Amp lijkt mij aan de hoge kant. Als je de auto stand van een lader gaat gebruiken gaat hij ook proberen om met een hogere stroom te laden. Het zou dus kunnen dat je lader heeft geprobeerd om met 2Amp of misschien wel met 3Amp te laden. Daarom zou het kunnen zijn dat één van de cellen niet tegen die hoge stroom kon en dus de geest heeft gegeven. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon een rotte cel in het pakket zat.
    Ik heb me al vaker afgevraagd waarom bijna iedereen zo nodig zijn accu's snel moet laden. Vanwaar die haast, we zijn met onze hobby bezig, als het even tijd kost om onze accu te laden dan moet dat toch kunnen? Gun de accu's ook een beetje rust, dan heb je er langer en meer plezier van. Daar komt bij dat NiMh cellen tijdens het laden altijd warm worden. Als je ze dan ook nog eens heel snel wilt laden dan worden ze ook heel warm. Als electroliet wordt inderdaat natronloog (NaOH) gebruikt en dat is niet zulk lekker spul, uitkijken dus.
     
  8. Fabian

    Fabian Guest

    Waarschijnlijk niet helemaal wat jullie bedoelen, maar ik kon hem jullie niet onthouden:

    De volgende link is een filmpje van een gevaarlijke situatie met een lithium accu..

    http://www.helihobby.com/videos/LithiumBattery.wmv

    Conclusie: een accu van 50 dollar brand beter dan een biljet van 50 dollar?
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Conclusie: op de juiste manier omgaan met je lipo's, dan is er niets aan de hand. Adviezen staan ook in de video.

    De conlusie lipo = brand is een stuk stemmingmakerij.

    Het gaat hier trouwens overn een NuiMh cel, dus andere accu techniek.
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    2 mogelijkheden:
    1. Je hebt de NiCad automaat gebruikt, die te hoge stroom instelt. Ook is de delta-peik te groot voor NiMh. Als dit zo is gewoon overladen dus.
    2. Je hebt NiMh automaat gebruikt (zoals het hoort). Met deze instelling wordt de eerste 10 minuten niet naar een delta-peik gekeken. Betkend ongeveer 0.3Ah laden voordat er naar delta-piek wordt gekeken. Zou moeten kunnen.

    Liefst gewoon zelf de stroom instellen. 1.6C (dus 1.5A moet kunnen voor 1000mAh KAN cellen.)
    Ernst heeft ervaring met NiMh ook buiten modelbouw toepassing, vandaar zijn juiste, maar wat behoudender advies dan laad-maar-raak-volgend-jaar-toch-lipo's advies van deze elektro vlieger.

    Normaal hoort een veiligheids ventiel te werken. Mischien toch daar wat mee mis.
     
  11. jacques

    jacques Guest

    Wat is dat nu weer, is dat weer nieuw type of bedoel je een NiMH?
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik laad kan cellen nooit op automatich ook in het nimh niet hij vliegt zo naar de 3 ampere
    Maar volgens mij, heeft de vraagsteller, hem op druppelladen gezet ,als ik het goed lees.
    En het zou best kunnen dat ze daar ook niet tegen kunnen.
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    u zit naast de i . Gewone type dus.

    @Bertus: auto-C bij een schuilze ( :wink: ) betekend dat de lader zelf de stroom uitzoekt voor snelladen. Dit gebeurt door te kijken hoe de accu op in en uitschakelen van een laadstroom reageert.
    Geen druppelladen dus.

    Ter info: "automatisch" bij schulze, infinity 2 of ultramat 30 enz... moet je dus niet verwarren met "automatische afslag (delta-piek)" wat veel meer laders hebben.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je heb gelijk, dan zal hij te snel zijn geladen zijn.
    Of niet afgeslagen of een cel kapot.
    Ik weet het dan ook niet.
    Als ik hem op auto zet vliegt het amperage omhoog.
    is misschien de eerste keer laden gebeurd.
    en toen al kapot gegaan
    Ik had even verkeerd gelezen :oops:
    ik was al als een haas naar mijn model gerend, omdat ik ook aan het druppeladen was :oops:
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je niet zou kunnen snelladen, EN niet zou kunnen druppelladen ?
    zou je ze dan moet volschudden of wat :?: :D :wink:
     
  16. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Bert,

    Misschien is de betreffende cel bij het maken van het pack te heet geworden en was het laden de genade klap.

    Zelf heb ik ook een defecte KAN cel gehad, die waarschijnlijk is gesneuveld door "te lang" solderen.
    Tijdens het laden 1.8Amp is hij gaan lekken en sissen. Gelukkig niet geploft.

    Rob
     
  17. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Het ligt dus waarschijnlijk aan de te gering gebruikt mah's uit het pakket (?) waardoor de deltapeak niet kon worden gedetecteerd (?) ... dan zal ik ze dus voortaan eerst ook nogf maar even ontladen, en pas dan weer volladen.

    Maar wat ik kan concluderen (denk ik ;)) is dat het niet echt normaal is dat het pakket ontploft, dit zou dus eigenlijk met een sisser hebben moeten aflopen (?)
     
  18. Fabian

    Fabian Guest

    Zelf gebruik ik een Schulze 330, is deze dan beter in het ontladen/laden of is een delta peak beter?

    Of gebruikt deze 330 wel een delta peak bij het detecteren van een volle accu??

    Alvast bedankt voor de info!
     
  19. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    De schulze 330 gebruikt inderdaad wel de delta-peak om de afslag te detecteren.
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik heb mijn 8 cellen KAN1050 pakket al zo'n 10 × met 2A geladen.. :roll: (toen ze vrijwel leeg waren)

    Gelukkig nog geen vervelende dingen gemerkt.

    Misschien toch maar een half amperetje minder volgende keer..
     

Deel Deze Pagina