KAN cel ontploft...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ben Postmus, 24 mei 2004.

  1. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi,

    Ik weet wel zeker dat de cel kapot was en dat dat de reden was voor het defect gaan.

    Maar met 1.8Amp laden is misschien verstandiger als 2A.

    Normaal laad ik met 1,2Amp (als er geen haast is). Als het snel moet (moet???) dan met 1.8Amp.
     
  2. kris_geusens

    kris_geusens

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Begijnendijk (B)
    ik laad mijn KAN1050 pakketten al de hele tijd (nu bijna een jaar) met 2A continu, niets aan de hand, waarschijnlijk een mindere cel in het pakket, de zwakste schakel begeeft het snelst...zoals steeds

    Kris
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Ik laad mijn KAN paketten met 2.5 Amp.
    Geeft tot nu toe geen problemen, als ze vol zijn zijn ze een beetje warm.

    Ingo.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als een NiMh accu vol is en hij heeft enige tijd gelegen of is slechts voor een klein deel ontladen dan kan je de accu normaal proberen te laden. De delta piek zal echt WEL ontstaan en als de lader goed is zal die de piek ook moeten detecteren en het laden stoppen.
    Als het zo is als Harold schrijft dat een bepaalde lader gedurende het eerste half uur NIET naar de delta piek kijkt dan heb je een probleem. Bij een al volle accu zal de delta piek al na bijvoorbeeld 10 minuten optreden. Als de lader dan niet uitschakeld is de kans op schade aan de accu heel groot.

    Mijn lader begint te laden en kijkt gedurende de eerste 30 seconden niet naar een delta piek of iets soortgelijks. Bij mijn lader moet ik het aantal cellen en de laadstroom handmatig instellen. Dat kan natuurlijk wel eens fout gaan maar gelukkig houdt de computer de zaak goed in de gaten. Als de spanning niet snel genoeg oploopt (een te hoog aantal cellen ingeteld) dan stopt de lader en geeft een foutsignaal. Ook als de spanning te hoog blijft (een te laag aantal cellen ingesteld) schakeld de lader uit en geeft een foutsignaal. Hierdoor heb ik tot nu toe nog geen accu's gemold met mijn lader.

    Nog heel even iets over het heel erg snel laden. Heb je wel eens een pilsje of een glas cola ingeschonken? Hoe sneller je het in het glas giet des te meer schuim er ontstaat en des te minder vloeistof je in het glas krijgt. Je moet eerst het schuim laten inzakken voordat je er meer bij kan gieten. Als je het glas langzamer vol giet dan krijg je er veel meer in.
    Iets soortgelijks gebeurt er ook in de cellen van je accu. Hoe sneller je ze laad hoe MINDER je in de accu kan krijgen. Je moet dan de accu een poosje laten "rusten" voordat je hem (langzaam) helemaal vol kan krijgen.
    Wanneer je niet zo heel erg snel laad krijg je er meer in, het is beter voor de levensduur van de cellen en de kans op "ontploffende" cellen is ook aanzienlijk minder.
     
  5. Delcam

    Delcam Guest

    Volgens mij (in ieder geval in mijn Duitstalige handleiding) staat er met grote letters in de Schulze handleidingen dat je NIMH cellen mag laden ALS DEZE ZEKER VOLLEDIG ONTLADEN ZIJN en dat onder andere omstandigheden iedere verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid afgewezen wordt. HANDLEIDINGEN LEZEN ofwel RTFM en hou je eraan of anders niet klagen zou ik zeggen. Er wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd voor het feit dat in de eerste laadperiode niet naar een delta-peak gekeken wordt door de software. Er wordt in het eerste bericht gezegd dat er maar 450 mah uit een 1050 mah pack was gehaald.....kortom, m.i. had je dit kunnen weten! Wat mij bovendien verbaast is dat niemand dit eerder opmerkt. Lees ALLE berichten van Ernst Grundmann eens goed en je bent goed op de hoogte van wat veilig is /kan als je met oplaadbare accus omgaat.


    Hans Delemarre
     
  6. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    @Delcam

    RTFM... tja, dat doen we niet altijd. Je zal wel gelijk hebben, dat ik iets verkeerd deed was mij onderhand wel duidelijk.

    En volgens mij heb je mij niet horen klagen, ben alleen wel geschrokken. Een kapot pakket was tot daar aantoe geweest maar dat de boel kan ontploffen zit mij eigenlijk meer dwars.

    Misschien moest ik de door jouw gegeven info moeten weten, maar feit is dat ik dit allemaal niet wist. Wel dat ik een vol pakket niet mocht "aftoppen", maar niet dat dit met een halfvol pakket niet mocht.

    Maar goed, toch bedankt voor de vriendelijke schop onder m'n hol :)
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    10 minuten Ernst.
    Over hoge stromen: Levensduur in de modelbouw wordt getoetst door praktijk ervaringen. Beetje meer stroom bij laden en ontladen blijkt in de praktijk vaak geen probleem te zijn.
    Als een hoop mensen slechte ervaringen hebben is de cel niet geschikt voor onze toepassing. Als de meeste mensen geen probleem hebben is het probleem een incident en ligt aan toeval of de individuele gebruiker.
    Goede levensduur hangt ook af van de prestaties. Elctro motoren worden bijvoorbeelds een factor 10 boven de "eewige levensduur" belasting gebruikt. Levensduur soms maar 10 uur of zelfs 30 minuten (speed 300 op 8A) voor veel gebruikers geen punt.

    Over de cel:
    Het kan trouwens heel goed dat de cel kapot is gegaan bij het solderen. Realiseer je namelijk dat tussen de beker en het deksel een kunstof ring zit. Solderen kan wel, maar moet snel gebeuren met een zo groot mogelijke bout (tik - vast). Met een te kleine bout ben je maar aan het stoken voordat het vast zit. Dan is de ring ondertussen beschadigd.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bij NiMh stell ikke zelf liever de stroom in, dan werkt de delta stop ook gelijk.

    In auto mode gaat een v8.0x schulze (waarom?) eerst 5 min lekker doorpompen ZONDER naar delta whatsever te kijken, ook (5A!! ) bij kleine nimh slowfly accuutjes..
    Mij effe niet gezien, dan gewoon maar handmatig 2*C instellen.
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Het staat mij bij dat ik ergens een keer gelezen heb dat je de eerste 5 min de deltapeak nooit mag detecteren.
    Ik heb alleen geen idee waarom niet. :?
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Als je op een osscilliscoop zou kunnen kijken, "rammelende" spanningen, duurt een minuutje voor de nimh los is en een stabiele meetspanning afgeeft.
     
  11. Delcam

    Delcam Guest

    ...overigens is het zo dat OOK nicads kunnen ontploffen! Iedereen zal nu zeggen van niet maar ik heb het ZIEN (en horen ) gebeuren....

    Hans Delemarre. die de opmerkingen als goed bedoelde les maakte m.n. voor anderen die het ook zou kunnen overkomen.....
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal waar Hans. Ergens eerder heb ik het ook al geschreven dat ik zelf een keer een instelfout heb gemaakt waardoor een kleine penlight NiCad cel met 5A geladen werd ipv met 50mA. Ik had toen nog geen "speciale" lader en gebruikte m'n voeding met een instelbare stroombegrenzing en een schakelklok. Maar zo'n penlight met 5A vol pompen was te veel van het goede. :blowup:
     

Deel Deze Pagina