Kan de rotor in de staart komen (heli)

• Topicstarter Topicstarter helyboy
  • Startdatum Startdatum
H

helyboy

Guest
Ik was voor de 2e keer aan het vliegen en het ging al best goed hoeveren lukte al bijna :D
en toen ik de besturing een betje kwijt raakte zette ik hem aan de grond zoals altijd het ging allemaal goed op een ding na ik en mn vader denken dat de rotor in de staart kwam nadat het trainings landingsgestel los raakte want day was ie maar ik weet het niet zeker hebben jullie mischien ideeen wat er gebeurt kan zijn

Wat voor heli heb je?
Niet dat het wat uitmaakt, gewoon interesse!
Ik denk echter niet dat de hoofdrotorbladen de staartrotor kunnen raken!

Hangt er sterk vanaf wat voor heli je hebt, maar bedoel je met 'de staart raken' de staartrotor(=bladen) of de tailboom(=staartbuis)?

In het eerste geval is het vrijwel onmogelijk, dan zou het het model niet kloppen qua lengte tailboom.
In het tweede geval kan dat wel, dat fenomeen noemen we een boomstrike

Gr Geoffrey 8)

boomstriken met een trainingsgear eronder tijdens het hoveren kan best als je hem hard neergekwakt hebt.

en ja manus, hirobos doen het dan ook :D

ik heb eeb robbe schutler ornith heli en hij ging gewoon rustig naar beneden en hij raakte de stang waardoor de rotors en alles stuk ging

Boomstrike! :!:

Door de klap op de grond raken de hoofdrotorbladen je tail-boom, deze klapt "dubbel" en daarna sneuvelt ook je tail-rotor!

Waarschijnlijk!

Je moet hem dan best hard neergekwakt en / of een vrij lage headspeed hebben wil dit gebeuren. Daarnaast heeft de Ornit de paddles onder de rotorbladen waardoor de kans op boomstrike ook nog een stukje kleiner is.

ja op de ijsbaan ja en van het weekend ga ik denk ik weer bezig
ben je pro of ook beginner maar dan zeg ik het wel als ik weer ga vliegen

afspraken graag via PB.

als hij hem rustig neergezet heeft en niet hard gekwakt kan je onmogelijk een boomstrike krijgen, of er heeft iets losgezeten of wat dan ook.

Misschien zit er een blad erg los in de houder. Na het landen kwakt de beginnende heli piloot de throttle / pitch helemaal naar beneden. Vol negatieve pitch en een sterk afremmende rotor. Hierdoor verschuift 1 rotorblad in de houder. Sterke onbelans ontstaat en de heli gaat ernstig shudden. De situatie verergerd, het losse blad klapt nog verder.. beng... weg staart.

Wat is de lengte van de bladen eigenlijk die je gebruikt op je Ornith?

1.20 en de ijsbaan zit naast de dokter in het midden van menaldum

Back