Kan Depron (cnc/laser) gefreesd worden?

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Weet iemand of depron gefreesd kan worden? Ik geloof dat ik ergens heb gezien dat Tom (Verstappen) een kit voor een shockflyer achtig toestel freesde...maar kan depron ook met laser gesneden worden?
Niet dat ik op korte termijn (heb al teveel projecten lopen :roll:) iets met depron ga doen, maar voor de toekomst lijkt het me interessant te weten of je depron kan lasersnijden. Helemaal als je dan ook meerdere platen (op elkaar gestapeld) tegelijk kan laten snijden. :wink:

ik geloof wel dat dat ook kan, het enige probleem dat je zou kunnen hebben is om ze goed samen te houden en op hun plaats, het blijft heel licht materiaal natuurlijk.

Dat moet geen problemen geven....je zou eventueel de platen bij de randen kunnen samenklemmen of iets dergelijks. Enige wat ik zou kunnen bedenken is de max. dikte van het materiaal t.o.v. de snijkop van de machine....niet dat ik 20 platen tegelijk zou willen laten snijden, maar iets van 5 3mm platen tegelijk zou toch wel mooi zijn.

Maar het kan in ieder geval met een lasersnijder dus ik ben geholpen! :D

Joost zei:
Wat ben je van plan dan? :) Produceren?
Nee. Ik ben helaas niet kapitaalkrachtig genoeg om zelf echt te produceren. Ik zit er alleen wel aan te denken in de nabije toekomst een Airbuzz-style (;)) airliner te bouwen. Als meer mensen hier interesse in hebben, zouden we de kosten kunnen delen. ;)

kris_geusens zei:
ik denk alleen dat het op een lasersnijder niet kan, wel op een frees.
Hoezo dat dan? Ik (nou zegt dat niet zoveel ;)) zou juist denken dat het met een frees niet zou kunnen...

Met een frees kan wel, waarom niet?

Heb al wel eens 'voor de probeer' met een freesje in m'n dremel uit de hand depron lopen frezen.. en dat werkt.

Tom Verstappen FREESDE z'n shock toch ook?

Bij lasersnijden denk ik dat je depron platen bij de snijzijden wel aan elkaar zijn gesmolten, blijft het gelijk goed liggen ;)

Precies.. je kan het toch ook frezen.. waarom moet het nou weer meteen met laser..

In amerika is dat ook zo'n hype.. het is net of mensen denken dat laser gesneden onderdelen beter of nauwkeuriger zijn..

ONZIN!

Peter

de afstand tussen de laserkop en de bodemplaat is volgens mij zeer klein, daarom dater maar 1 plaat zal tussen kunnen. Het schijnt zelfs al een probleem te zijn als een balsaplaat te krom ligt.

Meerdere platen tegelijk wil dus ook met een frees?

@Peter: lijkt me een goed idee! :)

Heren,

Het frezen van meerdere platen kan inderdaad let wel op als de platen niet vast liggen dat ze eenvoudig verschuiven.
En dan heb ik het vooral over de afstanden gegeven tussen de spantjes.
Ook moet je erop letten dat je de grote plaat in het midden niet naar boven trekt met de frees...

Wat Peter hier zegt is ook een algemeen gegeven.
De meeste mensen zeggen nee ik moet geen gefreesde onderdelen hebben ik heb ze liever van een laser.

Het enige verschil met een laser en een frees is dat de hoeken die een laser kan maken scherp zijn en bij een laser je de straal van de frees hebt, is dit een nadeel, juist niet, want een scherpe hoek zal veel sneller inscheuren dan een gefreesde hoek.
Nog een verschil is de snelheid natuurlijk een laser is een pak sneller dan een freesmachine.

Als mensen denken dat ze niet mooi kunnen bouwen met de 0.5mm afgeronde hoek moet ik zeggen dat het veel beter gaat klemmen, mijn spitfirevleugel kon ik zonder te lijmen omhoog houden.
Nog een verschil de meeste lasergesneden onderdelen komen uit Amerika, let hierop dat ze werken in Inches 1/8 inch geeft dan voor ons 3.175mm ipv 3mm op de freesmachine.

Succes
Tom

Back