Kan een 2.4 zender van een lama v3 ook andere modellen besturen?

Hallo,

Mijn vader wilt van de zomer gaan beginnen met rc vliegen, als vliegtuig wilt hij een Multiplex Twinstar II halen.
Voor ik zover heb kunnen vinden op Conrad moet hier nog een accu en een zender bij, klopt dat? Zo niet, zouden jullie mij dan kunnen vertellen wat ik er dan nog meer bij moet bestellen voordat ik mn pa een incomplete model geef.
Maar nu de grote vraag, er zit geen zender bij de Twinstar, als je een zender wilt kopen kost deze zo rond de 70,-
Een Esky Lama v3 heeft ook een versie met 2.4, is het mogelijk zonder al te veel aanpassingen de bijgeleverde zender van de Lama op de Twinstar aan te sluiten?
Zoals je waarschijnlijk kunt lezen hebben wij hier weinig ervaring mee.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

Mvg Gordon

Een Lama heeft een ontvanger die specifiek is voor de Lama en dus (volgens mij) enkele geschikt voor deze heli.
Beter om door te sparen en je een aparte zender aan te schaffen, misschien kan je tweedehands een leuke kit opsnorren.

Ok, dus andere 4-kanaals heli's zullen wel te besturen zijn?
wat maakt het verschil dan tussen een 4 kanaals heli en 4 kanaals vliegtuig?
Alvast bedankt!

Ok, dus andere 4-kanaals heli's zullen wel te besturen zijn?
wat maakt het verschil dan tussen een 4 kanaals heli en 4 kanaals vliegtuig?
Alvast bedankt!

Je kunt er andere 4CH heli's mee besturen zolang je niet een andere ontvanger combineert met de E-Sky zender, of andersom. Je moet het echt als een setje gebruiken.

Een heli, een coax, heeft één kanaal per motor nodig, dat zijn er dus twee, en dan ook nog één kanaal per servo, in het totaal dus vier. Om te beginnen, een vliegtuig heeft maar één aandrijvende motor. De ontvanger is zodanig gemaakt dat als je dat ene kanaal niet aansluit, de hele besturing raar begint te doen. En een motorkanaal moet ook echt een motor in, een servokanaal echt een servo erin. Volgens mij hebben de meeste vliegtuigen twee tot drie servo's.

Bedankt voor je verdere uitleg, het zender-ontvanger gedeelte is me nu een stuk duidelijker.
Wat ik alleen niet snap is:
Je zegt dat een Coax heli 2 kanalen voor een motor nodig heeft en 4 voor zijn besturing.
Dat zou dus betekenen dat de Lama's helemaal geen 4 kanaals heli's zijn maar 6 kanaals, of begrijp ik dat verkeerd?
Als dat zo is snap ik het probleem met een 4 kanaals vliegtuig wel, maar als het een 4 kanaals heli is, dan zit je toch met 1 kanaal voor de motor en 3 kanalen voor de servo's toch goed?
Sorrie als ik een domme vraag stel, ben hier totaal nieuw in.
Alvast bedankt!

Mvg Gordon

Bedankt voor je verdere uitleg, het zender-ontvanger gedeelte is me nu een stuk duidelijker.
Wat ik alleen niet snap is:
Je zegt dat een Coax heli 2 kanalen voor een motor nodig heeft en 4 voor zijn besturing.
Dat zou dus betekenen dat de Lama's helemaal geen 4 kanaals heli's zijn maar 6 kanaals, of begrijp ik dat verkeerd?
Als dat zo is snap ik het probleem met een 4 kanaals vliegtuig wel, maar als het een 4 kanaals heli is, dan zit je toch met 1 kanaal voor de motor en 3 kanalen voor de servo's toch goed?
Sorrie als ik een domme vraag stel, ben hier totaal nieuw in.
Alvast bedankt!

Mvg Gordon

Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat voor het laten vlíegen van de heli 4 kanalen nodig zijn, twee voor de motoren en twee voor de servo's, dat is in het totáál vier kanalen.

Geeft niet hoor, geen enkele vraag is dom, je kunt er slechts iets van leren :mrgreen:

Nee, kijk, als je een kanaal voor motor hebt, dan kan dat ene kanaal niets anders dan puur een motor bedienen, hij kan dus niet zomaar opeens een servo aansturen. Als je een servo in een motorkanaal stopt, zal er dus ook gewoon helemaal niets gebeuren, omdat het geen motor is die in het kanaal zit. Zo zit de 4-in-1 in elkaar.

Ah ok duidelijk, sorrie voor mijn late reactie en dus even een updateje:
Ik en mijn vader hebben allebei een Syma S018
HTML:
http://www.hobby-estore.com/SYMA-S018-Air-Wolf-3-Channel-Indoor-Ready-to-Fly-R-p/eh-symas018.htm
en een E-sky Big lama gekocht.
De Syma om de basis te leren van gespiegelt sturen wanneer je naar jezelf toe vliegt en om wat zelfvertrouwen op te bouwen voordat we met de Lama aan de gang gaan.
Ook zullen wij veel "simmen" met de bijgeleverde simulator.
Is dit een goede manier om te starten?
Mijn vader heeft op MP ook een Multiplex Space Shooter gekocht.
Dit was op mijn aanraden, omdat ze vrij sterk zijn en inklapbare neus propellers hebben en gewoon op hun buik kunnen landen leek het mij een goede beginners keuze, mijn vader wou zelfs een Art-Tech Cessna 182 Brushless halen maar dit leek mij niet slim vanwege de wielen die snel kunnen afbreken samen met er vast neuspropeller en het algemene kwetsbaarheid van het model.
Was dit goed advies of is dit een lastig model om mee te beginnen?
In dit model zitten alle servo e.d. alleen moet er nog een ontvanger, regelaar en accu in.
De accu moet ons wel lukken alleen welke ontvanger en regelaar zullen wij erin stoppen?
Is het mogelijk een E-sky ontvanger voor vliegtuigen in te doen? (mochten deze bestaan)
Hopelijk kunnen jullie me helpen!!

Mvg Gordon

De Syma om de basis te leren van gespiegelt sturen wanneer je naar jezelf toe vliegt en om wat zelfvertrouwen op te bouwen voordat we met de Lama aan de gang gaan.
Ook zullen wij veel "simmen" met de bijgeleverde simulator.
Is dit een goede manier om te starten?

Is het mogelijk een E-sky ontvanger voor vliegtuigen in te doen? (mochten deze bestaan)

Ikzelf ben niet zo weg van simmen. Dat komt omdat je bij een sim niet echt het gevoel hebt iets ‘in de lucht te houden’, wat je wel hebt als je werkelijk vliegt. Ik ben begonnen met coaxiaal, vlieg nu ong. een jaar CP, en ben blij dat ik met coax ben begonnen en niet heb gesimd. Een coax geeft je precies dat heligevoel wat je nodig hebt, wat je bij een sim niet hebt, in mijn ogen. Maar goed, er zijn velen die er anders over denken, dus let niet te veel op mij :D

Die Syma waar je het over hebt, heeft mijns inziens niet zoveel zin. Een driekanaals heeft namelijk een compleet andere besturing (misschien deze niet, maar dat weet ik niet) dan een vierkanaals, en dan moet je nog steeds omschakelen, dan niet meer van tail-in naar nose-in, maar van de ene controller naar de andere, die allebei op een andere manier bediend moeten worden.

Wat je, vind ik, veel beter kunt doen, is gewoon direct met de Lama aan de gang gaan. Probeer één voor één de functies onder controle te krijgen. Eerst alleen maar hoogte, gewoon proberen om de heli op één hoogte te houden zonder crashen. Daarna probeer je wat om je as te draaien, zonder te crashen. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je rustig aan proberen naar voor en naar achter te vliegen, en als je dat zonder crashen kan, dan kun je verder met links/rechts naar de zijkanten. Een functie tegelijk leren, niet direct als een kogel door de lucht willen zoeven. Dan heb je het minste schade. Als je dan alle functies apart beheerst, kun je bijvoorbeeld een bochtje leren vliegen, wat je dus doet door de staart te draaien en naar voren te vliegen. Als je dat allemaal kunt, dan kun je misschien gaan denken aan het op je af komen vliegen, wat jij gespiegeld vliegen noemt. Het klinkt zo allemaal als heel veel, maar het valt best wel mee. Dit stappenplan heb ik uit ervaring gevonden dat het goed werkt :D

Voor zover ik weet levert E-Sky alleen en dan ook alleen heli's en heli-onderdelen. Als ze vliegtuigonderdelen hebben, is dat iets totaal nieuws voor mij :D

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag~

Groetjes,
Taya

Hey Taya,

Ik heb de heli binnen en ben al fanatiek aan het vliegen geweest.
Het viel mij reuze mee, ik vlieg het huis al rond!
Ik heb wel 2 probleempjes:
- mijn Lama blijft telkens draaien, als ik hem bij trim blijft hij links of rechtsom draaien en als hij wel blijft staan dan draait hij na een seconde weer de kant op waar ik m naartoe getrimt heb. Ik heb het over trimmen met telkens 1 klikje. Ik ben dus constant de heli aan het bijsturen.
Enig idee waar dit aan kan liggen?
- Mijn zender heeft ongeveer 8 vluchten gedaan op de batterijen die erbij zaten, al vind ik dit persoonlijk wat kort, ik kan het wel begrijpen met maar 4 AA batterijen.
Maar mijn probleem is dat ik andere batterijen erin heb gedaan (van goed merk) en de batterijen hebben 1 vlucht het gedaan en nu zegt hij al dat ze leeg zijn en de zender doet dan ook niks.
Ik heb de batterijen gecontroleert en deze zitten natuurlijk nog ruim vol.
Ook heb ik andere batterijen geprobeert (Albert Heijn Euroshopper batterijen), deze hielden het ook maar 1 vlucht uit.
Het vreemde is, zodra ik er nieuwe batterijen in doe doet hij het maar na een vlucht denk de zender al dat ze leeg zijn en doet verder niks.

Verder zit ik nog met de vraag:
Ik heb een metal upgrade kit gekocht, deze was namelijk goedkoper dan de plastic onderdelen, maar wat zijn hier nou precies de voordelen van?
Alvast bedankt!

Mvg Gordon

Hoi,

1. Het draaien van de Lama om de as.
Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je de gyro moet bijdraaien. Of eigenlijk, beter gezegd, de gain. Dit is één van de twee schroefjes op de 4-in-1controller (=blokje in de cockpit). Je moet even uitzoeken welke kant welke is. Als je hieraan draait, heeft hetzelfde effect als trimmen. Als je dit doet, zet dan de trimmer in het midden. Doe ook de heli uit als je iets hebt veranderd, daarna weer aan, anders pakt de elektronica de nieuwe instellingen niet op. Stel, de heli draait linksom, dan doe je eerst de heli uit, dan moet je vermoedelijk dat schroefje naar rechts draaien, je doet de heli aan, en kijkt of het beter is geworden. Als de heli dan nog een heel klein stukje draait, dan kun je dat met de trimmer 'fine tunen'. Dit hoef je overigens niet iedere keer te doen als de heli om zijn as draait, alleen als het je wat te gek wordt en je het niet meer gewoon bij kunt trimmen.
Mijn Lama heeft ook de eigenschap dat hij, naarmate de vliegaccu leger raakt, meer moet worden bijgetrimd. Dat hoort gewoon zo, daar zul je even aan moeten wennen, dat gewoon aan te leren als een bijbehorende stuurbeweging.

2. De zender.
Mijn vermoeden is dat die batterijen gewoon van die goedkope flutdingen waren. Ik gebruik zelf oplaadbare accu's van de Action, spotgoedkoop en gaan lang mee. Bovendien is het goedkoper op de termijn en veel minder milieuvervuilend. Probeer dat eens. Volgens mij was het iets van €2 voor twee accu's. Bij mij werkt het perfect! :mrgreen:

Voordelen: meer bewegelijkheid. Meer uitdaging. Ik raad je echter aan om deze niet te gebruiken. Twee redenen: 1. De heli wordt er veel bewegelijker van. Als je de heli nog niet helemaal onder controle hebt, zul je erdoor crashen, kost $$$ en brengt mij ook direct bij punt 2. Dat is namelijk dat, als je eenmaal crasht, niet alleen maar een onderdeeltje kapot breekt, maar omdat het van metaal is, zal alles van die upgrade verbuigen. Dan mag je zo ongeveer het hele mechaniek vervangen in plaats van één goedkoop onderdeeltje.

Mag ik vragen waar je die upgrade hebt gehaald? Namelijk, de plastic onderdelen zijn los toch echt niet zo duur...:confused:

Vlieg je trouwens ook met Xtreme wieken?

Groetjes,Taya

Hoi Taya,

Bedankt voor alle info!!!
Ik heb het gain en propotional een hele avond zitten afstellen en heb ze al op hun best gekregen.
Waar ik het over heb is het tunen op de zender. Ik zet m telkens 1 klik links en weer terug rechts. Hij draai behoorlijk voor telkens zon minimale bijstelling.

Ik ga sowieso al oplaadbare batterijen halen ja, maar het is iig een heel goede tip.
De andere batterijen waren Maxells en die heb ik al jaren en gaan altijd gigantisch lang mee.
als ik de zender een paar keer snel aan/uit zet wilt tie het wel doen.

De onderdelen waren 2 klemmen, extended shaft, swash plate en alles eromheen voor 15,14 inclusief verzenden.

Ik heb momenteel nog originele blades erop zitten daar ik nog steeds geen blades heb gebroken of uberhaupt gecrasht ben. (klopt het meteen even af)
maar ik ga op den duur deze erop zetten:
210mm plastic blades for Walkera Esky BIG LAMA Art-Tech Md500(Colourful)

Mvg Gordon

Hey Anko,

Bedankt voor de waarschuwing, en het klopt dat deze voor de Big Lama zijn.
Dat is namelijk ook de heli dit ik heb ;)
Maar alsnog bedankt voor de heads-up!

Mvg Gordon

Fijn dat je er iets aan hebt gehad :D Dan heb ik niet alles voor niets getypt. Ja, helaas zal dat draaien dat je steeds moet bijregelen zo blijven, misschien dat het beter wordt met Xtremes, werd het bij mij wel tenminste.

Zat er ook een lower rotor hub bij en een flybar? Hm, het is inderdaad sowieso goedkoop. Laat me raden, Ebay? :D

Ok ik zal ermee moeten leren leven dan, waar kan ik die Extreme blades vinden? (link?)
Esky Big Lama Upgrade metal Head Parts - Detailed info for Esky Big Lama Upgrade metal Head Parts,esky big lama parts,Esky Big Lama Upgrade metal Head Parts,XYS-BIG-LAMA-METAL-SET on Alibaba.com
Het gaat om dit setje inclusief Extended shaft.
En nee geen ebay.
Als je zelf ook onderdelen nodig hebt, laat me het dan weten, deze kerel heeft namelijk heel veel! (verwacht alleen wel een leveringstijd van 3-4 weken)

Hoi Taya,

Waar ik het over heb is het tunen op de zender. Ik zet m telkens 1 klik links en weer terug rechts. Hij draai behoorlijk voor telkens zon minimale bijstelling.

Toch vreemd dat de heli blijft draaien. De gyro zou dit moeten compenseren. Betekent dit dat je constant moet bijsturen? Betekent dit ook dat de heli al gaat draaien bij een minimale knuppeluitslag?
In dat geval is het waarschijnlijk zo dat de gyro verkeerd om werkt. Je kunt dit checken door de heli in je hand te houden in het zwaartepunt, gas geven en dan de staart heen en weer te draaien. Voel je weerstand in de draairichting dan zit werkt de gyro goed. Voel je een meewerkende kracht in de draairichting dan werkt de gyro verkeerd om. Als dat zo is zal ik aangeven hoe je dit kunt oplossen.

Bert

Even terug naar oorspronkelijke topic: Ik kan het mis hebben, maar volgens mij word het mixen van een coaxial in het 4 in een bordje gedaan. Dan heb je met 4 kanalen dus genoeg om een vliegtuig te besturen. Meestal heb je daar 3 of vier kanalen voor nodig.
Maar dat is niet het probleem, je zal ook aan een geschikte ontvanger moeten komen die bij je zender past. Bij de dure merken (FASST, DSM2) is dat gelijk zeer prijzig, dan heeft het meer zin om gelijk een andere zender met een goedkoper 2.4GHz systeem te kopen, of (als je handig daar mee bent) een 35MHz zender met een ombouwsetje om te bouwen naar 2.4GHz. Die setjes haal je vaak hier.

Back