Kan een Eco 8 met 90 graden swash op een Mc14 zender?

• Topicstarter Topicstarter madmax
  • Startdatum Startdatum
M

madmax

Guest
Hoi,

Ik heb laatst een 2e hands Eco 8 aangeschaft.
Hier zat een mc 14 zender van Graupner bij waar de accu van leeg was zodat alle programma's gewist waren.
Nu heb ik geprobeerd om het hele spul werkend te krijgen (er zit nog een originele 90 graden tuimelschijf op de Eco) maar ik vraag me af of de mc 14 dit wel ondersteund.
Gelukkig is er nu 1 kogeltje van de schijf gebroken dus heb ik een goede smoes om een andere te kopen :wink: ,maar wat is nu het slimste?
Een originele of een alu 120 graden schijf?

Alvast bedankt voor de reacties!

Michel

Hoi Michel (mooie naam! ;) )

Ik heb zelf geen ervaring met een Graupner MC-14. Ik neem aan dat je de handleiding heb doorgelezen? Ik heb even online voor je gezocht naar een handleiding, maar niet gevonden.

Het lijkt mij dat de zender 90 graden tuimelschijf aansturing zou moeten ondersteunen. Beetje raar anders als deze bij je heli zat.

90 graden Tuimelschijf aansturing is de meest standaard aansturing die je maar kan bedenken. Zelfs met een niet-heli-zender is dit nog te realiseren (als je maar genoeg kanalen hebt. 5 voor CP)
120 graden aansturing is al weer een stuk ingewikkelder. Dan moeten 3 servo's met elkaar gemixt worden.

Wil je dus voor save gaan dan zou ik voor de 90 graden tuimelschijf gaan, of even wachten op iemand hier die wat meer weet over de MC-14.

Wat ik ook vreemd vind is dat al de programma's gewist zijn. Dit hoort niet te kunnen. ookal haal de de accu er helemaal uit. Misschien zit er een extra batterijtje in die leeg is.

Kijk je heli ook even goed na, of nog beter: laat je heli goed nakijken door iemand met wat heli ervaring. (waar woon je? misschien is er iemand hier op het forum die bij je in de buurt woont) Dat er een bal van de tuimelschijf af gebroken is, is ook niet zonder reden. De vorige eigenaar zal er hoogst waarschijnlijk wel mee gecrashed zijn.

Helivliegen is niet makkelijk.

Suc6 Groetjes Michel

Hoi Michel( haha inderdaad mooie naam!),

Ik heb de handleiding erbij en daar staat in dat je voor een bepaald aantal servo's een bepaalde swashmode moet gebruiken.
Nu heb ik dit geprobeerd, maar dat werkt niet zoals het hoort.
Tevens heb ik op internet een site gevonden met alle instellingen, maar helaas voor 120 graden.
Ook heb ik gelezen dat niet elke zender een 90 graden swashplate ondersteunt.
Ik heb het vermoeden dat deze zender nooit bij deze heli heeft gezeten omdat alles netjes met tie-wraps was vastgezet en de ontvanger er maar wat los bij hing, net alsof het er even gauw was opgezet.

Extra batterijtje is een goeie, daar kan ik wel eens even naar zoeken.

En helivliegen niet makkelijk, ik weet het , vlieg momenteel met een Zoom 400.

Ik woon in Gemert, het na laten kijken is waarschijnlijk wel de beste optie, maar ik ben altijd een beetje eigenwijs en wil het allemaal zelf kunnen, haha.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Groetjes Michel

Ohh... je hebt zelf dus al wat helivlieg ervaring.

Welke zender vlieg je die Zoom 400 dan?? Die heeft namelijk ook 90 graden swashplate aansturing.
Dan kan je eventueel die toch gewoon gebruiken?

De zoom vlieg ik ook met de mc14, alleen werkt die weer helemaal anders.
Eco werkt met 3 servo's rechtstreeks op de swash en bij de zoom zitten daar wat heveltjes tussen.
Ik heb er nu weer anderhalve eco bij dus een andere swashplate heb ik al.
Het probleem is nl dat je 3 servo's op die swash aansluit en die moeten hem dan omhoog en omlaag helpen.
Rollen kan ik nog begrijpen, dan trekt de ene servo de plaat omlaag als je vol pitch geeft, maar met nicken kan dat dus niet meer omdat de servo in zijn uiterste stand staat.
Dit zal ongetwijfeld in zender te programmeren zijn, maar dan moet ie wel 90 graden ondersteunen.
Voor de liefhebbers trouwens de link naar de mc14 instellingen voor de eco8 http://home.arcor.de/volkmarlang/eco8/homepage/mc14.htm

Groetjes Michel

Ennuh,

helivlieg ervaring?
Laten we zeggen dat ik al een beetje kan hoveren....haha

Groetjes Michel

Ja klopt,die heb ik er nu ook bij maar daar zijn al wat verhalen van dat ie niet zo best is.
Maar goed, ik bouw hem er gewoon in en dan zien we wel wat ie daar mee doet.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden en ik laat wel even weten wat het geworden is.

Groetjes Michel

wat ik uit verhalen begrijp.
90graden swash mechmixer
120graden 3e servo

Hoi Patrick,

Ja dat kan, maar je kunt een 90 graden swash ook met 3 servo's aansturen alleen moet je zender dat dan wel kunnen mixen.

Groetjes Michel

De MC 14 heeft ongeveer de zelfde programma's als mijn MC 16/20.

Nu weet ik niet zeker of dat voor de heliprogramma's ook zo is...

Je moet eens kijken, als je de zender op heli zet, of je dan bij SWA (swash mode) 2, 3 en 4 servo's kan instellen. Ik denk dat dit wel kan, maar check het toch even...

Niels

madmax zei:
Hoi Patrick,

Ja dat kan, maar je kunt een 90 graden swash ook met 3 servo's aansturen alleen moet je zender dat dan wel kunnen mixen.

Groetjes Michel

Ik zei het inderdaad een beetje van dat het alleen zo kon.
Eigenlijk bedoelde ik. Dat je 90graden met een 4kanaals zender kan doen hoeft niet veel tezijn. en dat je 120graden echt alleen met een computer zender kan doen. en dus minimaal 5kanalen nodig hebt

@Niels.

Ik kan inderdaad 2,3 en 4 servo's instellen.
Het probleem is als ik 3 servo's instel dat de servo's alleen voor de pitch al de maximale uitslag hebben.
Stel ik 2 servo's in dan blijft er 1 staan en trekt ie de heli dus een kant op.
Vraag me trouwens ook af wat een 120 graden swash hieraan veranderd?

Groetjes Michel

Volgens de link, die je zelf opgeeft, moet je de zender instellen op heli 2 (roll-pitch mix) en moet je met behulp van een vrije mixer de nickfunctie mee-mixen. Blijkbaar levert dit een ander resultaat dan de heli 3 mode.

Het is overigens inderdaad zo, dat een volledig lege accu bij de MC14/15 alle programma's wist. In de zender is dus geen back-up batterij aanwezig .

@Jan.

Ja klopt, dit heb ik ook allemaal keurig gedaan zoals het daar staat, alleen krijg ik dan het probleem dat de pitch perfect werkt maar de roll en de nick niet meer.
Dit omdat de servo's al in de uiterste stand staan bij vol pitch.
Het lijkt mij dat zoiets in het programma opgenomen moet zijn dat er ergens een begrenzing zit zodat er nog wat servoweg over is voor de stuurfuncties, maar dat kan ik ook helemaal verkeerd hebben natuurlijk:)
De heli stond al in elkaar toen ik hem kreeg en alles zag er goed uit.
Naderhand alles nog een nagekeken in de handleiding en volgens mij klopt alles, lijkt dus echt een zender probleem.

@Michel

Ik heb er nu een opgebouwd met de mechanische mixer, het werkt maar daar is ook gelijk alles mee gezegd haha.
Het is een enorme rommel met stangetjes en koppelingetjes en ik ben eigenlijk benieuwd hoelang dat allemaal goed gaat.

Groetjes Michel

madmax zei:
@Niels.

Ik kan inderdaad 2,3 en 4 servo's instellen.
Het probleem is als ik 3 servo's instel dat de servo's alleen voor de pitch al de maximale uitslag hebben.
Stel ik 2 servo's in dan blijft er 1 staan en trekt ie de heli dus een kant op.
Vraag me trouwens ook af wat een 120 graden swash hieraan veranderd?

Groetjes Michel

Snap nu wat je probleem is;

Als je met 3 servo's op een 90 graden swash wil werken, moet je je zender op 4 servo zetten.

De reden hiervoor is omdat bij een 120 graden swash alle servo's voor alle bewegingen met elkaar gemixt zijn. Als je bvb nick geeft, moeten de voorste servo's een beetje naar beneden, en de achterste ook, maar meer! Bij 90 graden moeten de voorste stilstaan... Dit is moeilijk uit te leggen, je moet je heli eens vastnemen en er eens over nadenken. Bij alle bewegingen moet je swash op dezelfde hoogte blijven, of je hebt inmenging met de pitch...

Het systeem dat jij wil is in feite een systeem met 4 servo's, maar dan met 1 nickservo minder, die je dan ook gewoon niet inplugd. Verder effe manual checken waar je juist welke servo moet insteken in de ontvanger...

Ook zeer belangrijk; eerst alle trims op 0 zetten, en in de computer ook alles op nul, en dan manueel de servoheveltjes afvijzen en horizontaal zetten. Eventueel fijn afregelen met de computer. Als je dit niet doet, en veel corrigeerd, heb je soms nare dingen van een servo "die niet verder wil"

Niels

@Niels.

Hartelijk dank voor je antwoord.
Maar helaas, dat werkt bij mij niet.
Stukje handleiding: Für die taumelscheibe existieren drei verschiedene programme:
N=1 nickservo, 1 rollservo
2=2 rollservo's zur gleichzeitigen roll-und pitchsteuerung
3=2 rollservo's, 1 nickservo zur gleichzeitigen um 120 graden versetzten dreipunktansteurung.

Ik kan mijn zender dus niet op 4 servo's zetten.(ik zit net te kijken, er zitten trouwens ook maar 3 aansluitingen op de eco swahsplate)
Nu had ik dus zoals in mijn link swash 2 ingesteld met als gevolg het helemaal onder en boven in vaststaan van de servo bij vol positief of negatief pitch.
Ik vraag me ook af of dit te verstellen is, het horizontaal krijgen van de swash is geen enkel probleem, het gaat vooral om te weinig servo weg kort gezegd.
Als ik vol pitch geef en ik ga aan de stangetjes draaien zodat ik ook kan nicken, dan kom ik toch weer in de problemen als ik vol negatief pitch wil geven?(kan goed zijn dat ik het verkeerd zie hoor, maar ik moet het allemaal ook nog leren,haha)

Het is een vreemd iets, maar we puzzelen "vrolijk" verder.

Groetjes Michel

Te weinig uitslag? Dan moet je eerst dit eens doen;

Ook zeer belangrijk; eerst alle trims op 0 zetten, en in de computer ook alles op nul, en dan manueel de servoheveltjes afvijzen en horizontaal zetten. Eventueel fijn afregelen met de computer. Als je dit niet doet, en veel corrigeerd, heb je soms nare dingen van een servo "die niet verder wil"

En dan zou ik eens in je manual van je eco8 kijken, want ik denk dat jij gewoon veeeels te veel uitslag op je swash geeft. +, jij bent nog een beginner, dus zal jij nooit negatief pitch nodig hebben het eerst jaar...

En als je toch niet genoeg hebt, monteer dan langere servoarmen, heb je veel meer uitslag, maar dit kan geen probleem zijn normaal :?

Als je echt geen 4 servo systeem kan moet je de nickservo meemixen (vrije mixer) met het virtuele pitchkanaal. Dit is kanaal 5. Het is virtueel omdat er geen enkele servo op aangesloten zit :wink: Net genoeg meemixen dat de swash op elk moment als je pitch geeft horizontaal blijft...

succes,
Niels

Ok , bedankt voor het antwoord, daar ga ik eens mee aan de gang.
En dat ik geen negatieve pitch nodig heb, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik ben al blij dat ik kan hoveren.
Het ging er mij eigenlijk om dat ie het moet kunnen.
Maar goed, ik ben weer een stuk verder op weg geholpen en ik laat even weten wat het geworden is.
Hartelijk dank!

Groetjes Michel

Back