kan een motor tegen water?

hallo allemaal

ik heb zitten denken over een handig iets qua aandrijving

1459212_228426937323773_305810453_n.jpg

als je nou zoiets namaakt, een buis maken die in het schip loopt. en door die buis kan je de draden door maken voor de regelaar, en aan die buis zit dan ook een servo arm om de hele motor te kunnen draaien.

ik ga de omhulling voor de motor maken met een pvc buis. en een houten dop met rubber voor de afsluiting.

alleen nu komt de vraag

is een motor wel waterdicht? of terwijl werkt een motor wel onder water?

groetjes

Een paar jaar geleden liet men de borstelmotoren nog in gedestilleerd water inlopen.
Of het met gewoon kraanwater ook werd gedaan weet ik niet.
En het water in een vijver of kanaal zal wel in meer of mindere mate vervuild zijn waardoor er kortsluitingen kunnen ontstaan denk ik.

het is opzicht altijd te proberen voor een tijdje. en nog een nadeel de motor as moet uitsteken maar ook waterdicht afgesloten zijn. haha plasti dip XD

Kan volgens mij in gewoon kraanwater. Het moet wel erg vervuild zijn om voldoende geleidend te worden om kortsluiting te kunnen veroorzaken.

Het kan wel, maar er is wel een kans op corrosie van de motor, omdat het water buiten niet bepaald zuiver is. Maar mag ik je een tip geven, begin niet aan aparte constructies zo lang je nog geen goed varende boot hebt gebouwd met een klassieke schroefas+roer combinatie. Het waterdicht krijgen van sturende motoren, of sturende schroeven, ook wel schottels genoemd, is niet zo eenvoudig, er komen veel krachten op de draaiende verbindingen.

nee ik wil het ook nog niet meteen gaan maken. ik heb nog wel motortjes liggen. dan moet ik gewoon eens testen zonder regelaar in wat viezer water zeg maar. en dat telkens herhalen en kijken wat de motor dan doet

ik heb even getest met die kleine motor. en die werkte wel onder water.

DSC_0783.jpg

zie je die gleufjes? kan ik die ook afdichten? zodat er geen rommel in kan komen?

Die gleufjes kan je afdigten maar dat komt de levens duur van de motor niet ten goede
ze dienne namelijk voor de koeling van de motor
nouw word de mantel en daardoor ook de magneten wel genoeg gekoeld als ze in een vijver ligen maar de wikelingen op de rotor krijgen geen koeling meer , moet de motor "veel" vermogen leveren in deze afgesloten toestand is er een goede kans dat de wikelingen doorbranden

wat ik misschien ook kan doen

is aan de achterkant een "dopje" maaken die ik los kan doen en die ik af kan sluiten met rubben (voor het water) en de motor na elke vaart schoon maken

Laatst bewerkt:
Thijs, als je wat meer gericht zou zoeken op dit forum zou je het antwoord op je vragen al lang gelezen hebben.

Maar vooruit, ik ben ook de beroerdste niet:
Ja, een brushed motor kan onder water gewoon draaien. MITS het geen zout of chloorwater is, of teveel vervuild. Dan krijg je namelijk kortsluiting tussen de twee polen, doet de motor niets meer, maar is de bedrading (en alle apparatuur die er verder aanhangt) naar de filistijnen.

MAAR...
Ook al hangt je motor in schoon water:
Elektromotoren zijn nu niet bepaald van edelstaal gemaakt. Vrij vertaald: ze roesten nogal snel. en een roestige motor draait niet meer zo lekker. Je lagers roesten, het omhulsel van je motor roest, kortom: binnen korte tijd is je motor naar de bliksem en moet je die vervangen. Niet handig als je die hebt ingebouwd in een Azipod...

Als ik een elektromotor onder water laat inlopen duurt dat een uurtje.
Daarna haal ik de motor er uit, laat hem uit het water nog een half uurtje lopen om zoveel mogelijk water eruit te slingeren en laat 'm dan een dag op de centrale verwarming drogen. Vervolgens een drupje naaimachine-olie op de lagers en dan loopt die motor als een zonnetje. Voor de rest probeer ik zo min mogelijk het water met de motor in contact te laten komen.

En voor de rest: zoals Indoorvlieger al schreef: probeer nu eerst eens een "fatsoenlijk varende" normale boot te bouwen, voordat je aan iets spectaculairs denkt. Dat is al moeilijk genoeg.

Een baby leert eerst kruipen voordat hij kan gaan lopen.
Op modelbouwgebied ben jij nét begonnen met kruipen.
Ik bouw al 30 jaar varende schepen en soms heb zelfs ik het gevoel dat ik nog maar nét kan lopen.

En om even de plaatjes die Peter je stuurde in het juiste perspectief te plaatsen:
Zo te zien heeft de bouwer van de Pacific een behoorlijk aantal jaren ervaring én een heleboel goed gereedschap. Zoals bijvoorbeeld een draai- en freesbank. En hij weet hoe hij ermee om kan gaan.

Dag Thijs,

Zie op het duikbootforum.
Daar ga je regelmatig de naam Stroep tegenkomen.
Dit is een zelf ontworpen ROV die uitgerust is met 2 elektromotoren,om te sturen.Er zit een doodsimpele dichting op.Deze ROV is al 6 jaar oud en er zijn al een 300 duiken mee gemaakt naar 4à6meter diepte.Dit zijn gewoon speed 400 motoren en na 6jaar zijn ze nog altijd in een perfecte staat.
Je kan ook foto's en filmpjes zien op bmsa.
Grtjs,Marc 3.

We hebben het nu de hele tijd over borstelmotoren met zijn sleepcontacten.
Wat doet een borstelloze motor onder water?
Geen sleepcontacten die sluiting maken niets.

Conrad: scheepsmodelbouwers gebruiken niet zoveel BL motoren.
De meeste BL motoren zijn minder geschikt voor schepen: te hoog toerental, tenzij je hele snelle schepen bouwt.
Voor werkschepen of liners (waar een Azipod onder hangt) zijn de toerentallen van een BL-motor gewoon te hoog. Of je moet vertragingen inbouwen...

hallo

BL motoren kunnen perfect onder water draaien
maar je moet ze eerst wel daarvoor klaar maken
ik spreek alleen van buiten lopers qua ervaring
eerst heel de motor uit elkaar halen
dan de buiten kant dompelen in de G4 en zorgen dat er geen druppeltje op de as komt te zitten
de as dus met een rubber slangetje beschermen
de binnen kant daar pers je de lagers uit en dan ook heel de zooi in de G4 dompelen
dit allemaal mooi laten uitharden zodat er een laagje G4 over alle onderdelen is komen te zitten
nu is de motor beschermt tegen water en kan niet meer gaan roesten
de lagers vervang je door inox(rvs) lagers
deze terug mooi op hun plaats er in persen
dan de motor terug monteren en klaar
het enige dat kan roesten is de omega clips waar je de motor mee in elkaar houd die krijg ik dus niet roest vrij
gr raf

ik snap je niet echt raf.

je moet de motor uit mekaar krijgen. maar die is helemaal dicht. dus dat word lastig. en moet het koper ook in de G4.

wat is G4 eigenlijk. google kan het ook niet vinden

Back