Kan een servo stuk gaan als de signaaldraad niet is aangesloten?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MaartenCornelissen, 2 apr 2021.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik had de servo's in mijn vliegende RES vleugel ingebouwd en getest. Het werkte allemaal goed. Daarna de vleugel verder dicht gemaakt. Het werkte nog steeds, tot vandaag. De rechter downlet servo werkte niet meer. Het wordt een hels werk om die te vervangen (vast gelijmd en gesoldeerd en vrijwel geen ruimte om er bij te kunnen) maar goed, dat zal wel lukken, kan niet anders.
    Waar ik wel voor vrees is dat ie nog een keer stuk gaat. Zou het kunnen komen omdat ik een aantal keer eerst de spanning (2) en daarna pas de vleugelstekker (1) heb aangesloten? Het zijn MKS DS6100 servo's.
    upload_2021-4-2_1-0-54.png
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb daar nog nooit van gehoord, en de retract servo's van mijn FW190 staan de hele middag onder spanning zonder signaal (aparte retract accu, die gewoon aangesloten blijft nadat de kist opgebouwd is en op het veld staat met afgeschakelde ontvanger).
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ai.. mijn antwoord is: ja het gaat nog eens gebeuren..

    Waarom? Omdat het MKS ds6100 is..

    Dit zijn uit mijn en andere ervaring heel gevoelige servo's die met heeel veel liefde behandeld moeten worden en Anders is het ding stuk.

    Ze zijn krachtig en precies maar extreem kwetsbaar en blijkbaar allergisch aan zulke toestanden zoals jij beschrijft..

    Ik was is vergeten mijn zender van model te verzetten, ik plug mijn Explorer f5j aan, roeren slagen naar alle kanten.

    Ok dom geweest, snel uitpluggen,zender verzetten en terug inpluggen.

    Bam, de 2 rolroerservo's om zeep nadien.. kan normaal toch niet..

    weld dus met die MKS..
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij servo's heb ik dat nog nooit meegemaakt, wel bij elektronische componenten, zoals neopixels (LED's).
    Ingeschakelde stuur elektronica en dan heet zo'n ledje er aan prikken.
    Als daar het stuursignaal en de plus eerder contact maakt dan de min, dan gaat dat stuk.
    Ik verwacht dat dit met deze servo's ook zo is.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Easy schrijft, de MKS6100 staat bekend om zijn gevoeligheid.
    In F5B ging er ook regelmatig 1 defect, ze worden dan ook niet meer gebruikt, ook daar zitten ze ingelamineerd en moet je een vleugel slopen om ze te vervangen.
    Vooral op spanning zijn ze erg gevoelig.
    Ik praat over de gewone, dus niet de HV, die was er nog niet.
    Als de spanning boven de 5 Volt komt, al is het maar een rimpel, gaat is stuk.
    Er staat me ook iets bij dat de HV uitvoering ook maar max 8 Volt aankan en geen 8,4.

    GJ
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Oke, goed te weten, vond het altijd erg mooie servo's . De spanning zal het hier overigens niet geweest zijn omdat ze vanuit 1 cell lipo gevoed worden.
    Opletten dat ik de stekkers altijd in de juiste volgorde aansluit.
    Zijn de kst x08 v5 mogelijk elektronisch robuuster?
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Praktisch alle fabrikanten hebben tegenwoordig een ruilsysteem voor servo's waardoor er geen onderdelen meer beschikbaar zijn om ze te repareren. Hierdoor krijg ik ze dan ook niet meer op tafel en stammen mijn ervaringen uit het verleden.

    Eén oorzaak van het defect raken van vleugelservo's zijn altijd statische spanningen geweest. Zeker als je de vleugels voor het transport inpakt in bubbeltjes plastic bestaat dit gevaar. Eigenlijk zou je hiervoor een constructie moeten maken, waarbij de vleugel en vooral de min van de stekker als eerste contact met de romp maken, zodat deze spanningen worden afgebouwd. Bij veel merken zie je ook, dat er tussen de min en de puls-ingang een hoogohmige weerstand zit en bij één merk zelfs (bij de duurdere servo's) een zenerdiode om dit verschijnsel tegen te gaan. Zo'n weerstand heeft als bijkomend voordeel, dat de puls-ingang een gedefinieerd niveau heeft, waardoor de servo's niet gaan fladderen als de pulsdraad niet is aangesloten (en dan gaat reageren op strooivelden of inductiespanningen uit de motor). Uiteraard kun je in de vleugelstekker als veiligheid zelf zulke weerstanden aanbrengen, al is dat een heel geklooi. Neem er eentje van zo'n 100k, dan heeft-ie geen invloed op de werking.
     
    aurectar en jve vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maarten, zit er koolstof op de plek waar de servo zit.
    Er waren ook MKSjes die niet optimaal werkten in een koolstof romp, waarschijnlijk door wat Jan schrijft, statische spanningen of piekpulsen.
    De KST X08 V5 hebben zich redelijk bewezen, van wat ik hoor zijn die redelijk onverwoestbaar.
    Maar ik weet niet of die wel genoeg kracht hebben op een 1S lipo.
    Dat moet je even opzoeken.
    En ik vind de slag nogal beperkt.
    Hij beweegt vanaf 900 uS tot ongeveer 1800 uS en dan maakt ie een slag van 90 a 100 graden maximaal.
    Ga je onder de 900 uS doet ie niets meer en boven de 1800 ook niet.
    Je moet het mechanisch dus allemaal op orde hebben.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dat was dus leerzaam voor mij.... :oops:

    Aan de andere kant: Ik gebruik nooit van die exotische servo's, dus ik heb het probleem ook nooit...
     
    easy vindt dit leuk.
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja ik heb het probleem dat er specifieke servoramen voor die MKS in mijn vleugel geplaatst zijn..

    Ik heb nu het risico genomen om cheap ass analoge chinese servokes erin te plaatsen die na wat kleine aanpassingen passen in het MKS raam..

    Er zullen me er nu wel voor gek verklaren om zoiets in een dure f5j te plaatsen maar langs de andere kant is de MKS 6100 in mijn optiek zeker ook niet de betrouwbare servo..

    Mijn raad: steek er iets in , alles als er maar geen MKS 6100 op staat ;)

    KST lijkt me zeker al een goed alternatief.

    Even voor alle duidelijkheid, ik wil MKS niet zwart maken, het gaat mij specifiek over deze 1ne servo van hun.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik kon het ook niet geloven dat ze daarvan stuk konden gaan maar het kan dus wel degelijk met deze servo's
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat wist ik ook niet.. denk dat ik op 5.2V zit..
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoveel kracht komt er niet op een F5J servo, als ie goed regelt, dus in fijne stapjes dan komt het wel goed,
    Een gegeven moment vlogen er veel duitsers met MKS servo's in hun modellen.
    Het was regelmatig gedoe in de pits, geestverschijnselen door servo's in carbon rompen met carbon aansturingen.
    En ook bij een bepaald type BEC, de Castle 10A.
    Ik ben altijd met Graupner DES448 en 428 blijven vliegen, nooit 1 probleem gehad.
    De laatste jaren worden bijna alle modellen geleverd met KST X08.
    Wat ik hoorde is dat de eerste versies wel eens problemen gaven maar vanaf de V5 gaat het allemaal prima.



    Ja, bij de BEC misschien 5.2 maar dan heb je nog wat verlies in je kabels en zo.
    Maar een gemiddelde bec zit op 5.5-5.7 Volt, dat vinden ze niet fijn.

    GJ
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Gelukkig geen koolstof romp problemen. Alleen een vleugel en die is voornamelijk van hout (F3RES ). Vervoer gaat ook in een houten kist. Ja, op onverwachte punten hebben nurflugels zo hun voordelen :)
    Maar het is goed te weten van die statische elektriciteit. Ik gebruik de MKS6100 in veel meer vliegtuigen, had tot dus ver nog geen problemen gehad.
    Het zal hier dan toch aan de volgorde van aansluiting gelegen hebben.
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kstx08 goede ervaringen mee. Alternatief bluebird (a10? Kijk even bij hyperflight). Voor je res zou de x06 van kst ook interessant kunnen zijn. Nog kleiner.

    Let op: die kst's gaan dus nog steeds kapot van ompolen. Maar dat was ook echt wel een pilot error.
     

Deel Deze Pagina