Kan een YEP 150A wel echt 150A aan?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 27 jul 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In principe draait een motor het efficientst bij de laagst mogelijke timing.
    Aangezien je statische piek weer op normale niveau was, zou het ook kunnen dat je lipos nu wat kouder waren, het is al wat minder warm dan eerder deze zomer (10 graden maakt een enorm verschil), of je went gewoon aan de snelheid, dat gaat natuurlijk ook snel :)
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Timing bleek toch nog iets te laag te zijn. Afgelopen zondag kwam ie bij compleet windstil weer nauwelijks los. Vandaag gevlogen met timimg op 18 graden ipv 12. Best flink verschil! Nu vliegt ie weer zoals ik gewend was met de oude regelaar. Stroom is toegenomen naar 132A. Accu wordt ook weer iets warmer, zoals ik gewend was. Helemaal tevreden nu :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi!
    Zat ik weer de goede kant op te denken.
    Maar ik ben echt vreselijk benieuwd hoe heet dat motortje wel niet wordt en hoe lang ie het volhoudt.
    132 A is best wel flink en ik neem aan dat je de meeste tijd volgas vliegt?
    En hoeveel stuwkracht heb je dan ongeveer met die fan in de F16?
    Ik ga toch weer een nieuwe telefoon bestellen bij Banggood, ben wel benieuwd wat er kan met dat mini motortje.


    GJ
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Tsja, hoe heet de motor wordt, is lastig te meten. Hij zit ingebouwd in de EDF unit en die zit weer ingebouwd in het vliegtuig. Voordat ik dat allemaal uitgebouwd heb, ben ik weer een kwartier verder. En dan is ie intussen afgekoeld.

    Hoe lang ie het volhoudt, weet ik ook nog niet. Maar ik laat het je weten zodra hij doorgebrand is! Inmiddels zit ik denk ik op een vlucht of 35 a 40 met deze unit, en so far so good.

    Ik vlieg overigens niet de hele tijd volgas hoor! Dat doet vrijwel niemand met dit toestel omdat de vliegtijd dan wel heel erg kort wordt. Ik gebruik volgas bij het opstijgen en dan nog een paar keer per vlucht voor een snelle low pass of om een flink stuk loodrecht omhoog te kunnen vliegen. Rest van de tijd is half gas voldoende om mooi te kunnen vliegen.

    Stuwkracht heb ik zelf niet gemeten, maar iemand anders op RCgroups wel:
    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=37186733&postcount=11980

    Komt dus neer op 6.6 lbs oftewel 3kg. Komt best dicht in de buurt van het gewicht van het toestel.

    Ja, ik ben ook wel verbaasd dat zo'n klein motortje dergelijke prestaties levert, maar het is echt zo! :).

    Naast RCgroups zijn ook hier enthousiaste verhalen te lezen:
    https://www.hobbysquawk.com/forum/r...8658-freewing-90mm-f-16-thoughts-anyone/page4

    Daar beweert iemand zelfs dat ie 3.5kg aan stuwkracht levert.
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    En draait de fan met motor nog steeds ben deze ook van plan om aan te schaffen kom ook iets vermogen tekort
    in de Freewing F-15
    Volgens zeggen is het dat je de standaard ESC op high timing zet gewoon volhoudt


    mvg Andre
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2019
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Jazeker, werkt nog perfect! Inmiddels meer dan 100 vluchten mee gemaakt en nog geen enkel probleem gehad. Tsja, standaard ESC blijven gebruiken lijkt me toch een risico. Ik ben niet de enige waarbij het misgegaan is. Ik had wel het geluk dat het hoog gebeurde waarna ik nog een perfecte landing kon maken. Met de YEP-150 zit je veilig en het is geen dure ESC.
     
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Je zou ook deze kunnen overwegen: Freewing 90mm 6 s 4068-1835. Is ook veel krachtiger dan de stock en voordeel is dat ie van Freewing zelf is. Zal dus, neem ik aan, probleemloos passen. Bij de FMS moest ik wat schuim wegsnijden. Van de andere kant is er denk ik geen enkele unit zo licht van gewicht als de FMS. En dat is wel erg prettig bij een F16 die toch al wat aan de zware kant is.

    Edit: ik zie dat je de F-15 vliegt. Daar speelt gewicht denk ik wat minder. Meer vleugeloppervlak ten opzichte van het gewicht.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2019
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    @Gerben, wat voor nieuwe software flash je dan en waarom?
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Pieter bedankt voor je info heb hem vandaag besteld , ik ga dan toch maar de esc v.v ivm jouw ervaring ,heb nog een HV turnigy plus liggen van 160A 6-12S de Yep 150A gebruik ik ook regelmatig niets mis mee
    De F-15 komt met geen wind amper goed los dus is echt wel nodig iets meer power vooral met de start ,
    ik heb de FMS 80mm ook die zit in een F-5 Gaat echt veel beter dan de stock , ondanks dat deze niet echt slecht is .
    hoe zwaar is de F-16 van jouw dan met lipo ?

    Mvg Andre
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb hem wel eens gewogen en als ik het me goed herinner, was ie 3.5 kg, inclusief lipo.
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Oké dat scheelt niet veel met de F-15 Die is op dit moment iets zwaarder 3,8kg wel met een 6000mah 6s
    Dus met de nieuwe Fan ook wat lichter en hopelijk op tijd los .

    mvg André
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Niek:

    Der Sunrise ICE150 Regelaar modificeer ik met extra condensatoren en een brug tussen de vermogens-prints. Inmiddels heb ik heel wat van deze regelaars voor collega piloten gemodificeerd (heb er altijd wel een paar op voorraad) en blijkt een mooie betaalbare optie te zijn voor bijvoorbeeld hotliners tot zo'n 4kw.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2019
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Sorry dubbel
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Pieter inmiddels de FMS Fan geplaatst doordat deze ruim 100gram lichter is kon ik de 6000mah 6S door het gewicht niet meer plaatsen , maar doordat ik de ESC 160A iets naar achteren verplaatst heb en deze zwaarder is dan de stock ESC kan het gelukkig weer en is de CG perfekt , vanmiddag zonder wind kwam hij goed los , met de flaps 20mm naar beneden , verbruik is op zijn piek 130A , de motor looptijd is rond de 3.45min met ruim 5200mah verbruik, vliegtijd natuurlijk langer .
    De FMS Fan loopt erg mooi zo uit de doos , snelle levering en een extra fan erbij als gift , netjes dus .

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina