kan graupner ont op futa.zender

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, geen enkel probleem. Wel een Graupner kristal in je ontvanger gebruiken.

In je zender moet ALTIJD het merk kristal van de zender,
in de ontvanger werkt het merk kristal van de ontvanger altijd en andere merken soms. Multiplex, Futaba en Graupner/JR ontvangers werken naar mijn ervaring het best met hun "eigen" kristallen. Andere merken werken heel vaak met Futaba kristallen - maar soms dus ook op andere merken.

nu ben ik dus ZEKER, ik dacht dit ook maar was niet zeker

het is namelijk zo,dat ik een FF9 gekocht heb met kristal 83

mijn oude zender is een graupner mx 12 met 52kanaal en een 8-tal ontvangers
(4x R700,3x Rex,1xACT) met allemaal graupner kristallen 52

dus het beste voor mij is ;één nieuw zendkristal 52 aanschaffen

nog iets ,als ik in de toekomt een pcm ontvanger koop moet daar dan een speciaal pcm kristal in (ook één in de zender dan?)

PCM ontvangers hebben vaak hun eigen (speciale) kristallen. Als je zender kan wisselen tussen PPM en PCM (zoals een MX-12 kan, die van jou weet ik niet) hoef je geen ander kristal te gebruiken. Maar in PCM-mode zenden werkt alleen met een PCM ontvanger, en in PPM-mode zenden werkt alleen met PPM ontvangers.

ja in de FF9 heb je ook de keuze tussen pcm en ppm

okee dan ,veel bijgeleerd vandaag,
in die zaken wist ik nog niet veel...

bedankt in ieder geval

Laatst bewerkt:
even een beginnersvraagje, ik heb een MX 12 gekocht, waar moet ik opletten als ik er een losse ontvanger bij wil kopen, en welke merken absoluut niet kopen. zie soms hele goedkope ontvangers staan maar dan ga ik toch twijfelen. En moet het ook een 6 kanaals ontvanger zijn of mag 4 kanaals ook. zag laatst een esky oid voor 12,00 euro maar weet niet of dit iets is.

Graag jullie deskundige mening hierover.
Alvast bedankt. Roland

Waar je op moet letten: PPM of PCM, en voor het model waarin je dat gebruikt dat je zender voor dat model ook op PPM danwel PCM staat.
Verder de frequentieband (35 of 40, afhankelijk van je zender). Kristal kopen wat hoort bij de ontvanger (dus bijvoorbeeld in een Futaba ontvanger ook een Futaba ontvangerkristal gebruiken).
Goedkoop is niet per definitie slecht. De E-Sky ontvangers en veel andere micro-ontvangers hebben vaak een bepekte reikwijdte (500 of 800m) en zijn daarmee alleen geschikt voor kleinere modellen. Zelf heb ik een 6 kanaals Esky en Corona ontvangers, weken uitstekend.
4 of 6 kanaals maakt niks uit, als je al je servo's maar kwijt kunt. Even opletten; als je voor de rolroeren aparte servo's gebruikt en die onafhankelijk van elkaar wilt aansturen moet dat op kanaal 2 en 6. Een 4 kanaals ontvanger werkt dan dus niet, die kun je alleen gebruiken door beide rolroeren met een Y-kabel op kanaal 2 te prikken.

Beste PH AJH,
Bedankt voor je snelle reactie.
Even een vraagje,is de zender niet bepalend voor het bereik :confused: (dacht ik namelijk). Hij komt in een MPX EasyStar te zitten, ik heb ook de originele Graupner wel maar die wil ik vast in een brandstofkist bouwen vandaar dat ik er een ontvanger bijzoek:D. En die Corona's die jij zelf gebruikt zijn die hetzelfde of vind jij die beter dan de Esky. Sorry van mijn vooroordeel:( al in het vervolg eerst informeren of het wel of niet iets is.

De ontvangstgevoeligheid bepaald of je ontvanger ook nog wat met het signaal kan doen. Net als bij radio's. De ene radio ontvangt beter dan de andere, zelfs als ze dezelde zender moeten ontvangen.
In een Easystar kun je veilig een ontvanger met iets minder bereik gebruiken. Als je meer dan 800m weg bent zie je hem allang niet meer.
Zowel de Esky als Corona ontvangers zijn bewezen goed, ik heb er nooit problemen mee gehad. Dat maakt dat ik niet kan zeggen dat de één beter is dan de ander. als het werkt dan werkt het :-)

Correctie PCM heeft niet eigen kristallen, gewoon kristal gebruiken.
DubbelSupper heeft zijn eigen kristallen, en sommige pcm ontvangers zijn dubbelsuper.

Deze vraag is trouwens al tig keer beantwoord op dit forum...
We hebben een zoekfunctie hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back