Kan iemand mij het radiografische syteem uitleggen?

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik ben opzoek naar zenders en ontvangers maarik weet nooit of kanalen op een zender anoloog of digaal zijn.(anoloog kan je een beetje openzetten, digitaal is aan of uit.)
ook begrijp ik niet wat kristallen doen.
Hulp is gevraagd. :wink:

P.S. kan iemand mij vertellen hoeveel ampere motor regelaar ik nodig heb voor een speed 400(standaard geleverd bij de easystar)

Blight,

Eerst je laatste vraag: voor een speed 400 motor is een 10A regelaar voldoende, een speed 400 trekt ongeveer 7A bij een 7 cellen pakket.

Je vraag over zender en ontvangers is nogal vaag, wat wil je er precies mee gaan doen. Elke moderne (vliegtuig) zender heeft minstens 4 kanalen die servo's van de beginstand naar de eindstand kan sturen. Proportionele kanalen. Digitaal of analoog is denk ik niet van belang, laat je vooral in een goede hobby winkel adviseren over wat voor zender en ontvanger je nodig hebt voor het doel waar jij het voor wilt gaan gebruiken.

Groet,

ik bedoel bijvoorbeeld de FUTABA F-14, die heeft 2 knuppels maar heeft hij ook een gashendel? of is de gashendel gewoon een schakelaar die je of vol kan zetten of uit kan zetten en niks ertussenin?

De F14 van Futaba is ook zo'n "moderne" zender, deze kan 4 kanalen proportioneel aansturen, dus ook je gasservo. Met twee knuppels kun je vier kanalen aansturen immers elke knuppel kun je in twee richtingen bewegen. Let wel, de F14 is geen computerzender en heeft derhalve weinig of geen mix functies, iets wat je in de toekomst zeker gaat waarderen. Een FC16 bv. is een leuke instap computerzender.

Een knopje om je gas aan of uit te zetten (geen gas of vol gas) wordt o.a. bij sommige zwevers gebruikt. Vol gas naar boven en daarna de motor uit om lekker te kunnen zweven.

Groet,

Bedankt, alleen kan iemand mij nog vertellen wat kristallen zijn?

Hoe ze technisch precies werken kan een ander je misschien beter uitleggen.

Kristallen heb je nodig om de frequentie te bepalen waarop je gaat zenden. Vliegen doen we op 35MHz, hiermee bedoelt men dat het frequentie gebied waarin we vliegen begint bij 35MHz en bij een hogere frequentie eindigt. (Zo heb je ook 27MHz en 40MHz, deze frequenties zijn door instaties afgesproken en vastgelegd.)
De genoemde frequentie is dus eigenlijk een frequentieband. Deze band is onderverdeeld in een bepaald aantal stukken (frequenties), deze stukken noemt men kanalen. Een kristal bepaald op welk gedeelte (frequentie) van de 35MHz band je zender gaat zenden en je ontvanger kan ontvangen.

Je hebt zowel een kristal in je zender als in je ontvanger nodig. Dit zijn twee verschillende kristallen, één zendkristal en één ontvangerkristal, het zendkristal is meestal te herkennen aan TX.. tx staat voor transmitter en op de plaats van de puntjes staat het kanaalnummer. Op het ontvangerkristal staat RX.. rx staat voor receiver en ook hier staat op de plaats van de puntjes het kanaalnummer. Deze kristallen zijn niet onderling uitwisselbaar, het zendkristal mag niet in de onvanger en andersom. Ook moeten de kanaalnummers van de twee kristallen overeenkomen. Als je in je zender een kristal gebruikt waarop bijv TX76 staat dan moet je in je ontvanger dus een kristal gebruiken waarop RX76 staat.

Het is dus van het grootste belang dat als je met meerdere vliegers bent je van elkaar weet op welke kanaal men vliegt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kist neergaat doordat iemand z'n zender aanzet op het kanaal waarop ook het neergestortte vliegtuig vloog.

Groet,

je kan beter een 15A regelaar nemen heb al veel gehoort dat 10A te weining is

Wanneer je mij een PB stuurt met je gegevens dan kan ik je een artikel sturen waarin de werking van de radiobesturing wordt uitgelegd. Dit is een stukje dat ik al jaren terug heb geschreven voor onze vliegclub. Tot nu toe waren de mensen er zeer over te spreken dus waarschijnlijk heb jij er ook wat aan.
Het is een Word file dus je moet wel MS Word op je computer hebben om het te kunnen lezen.

Back