Kan iemand mij het verschil tussen deze 2 EC5 connectoren uitleggen.

Forum vrienden,

Kunnen jullie mij uitleggen wat het voor/nadeel/verschil is tussen deze 2 verschillende EC5 connectoren.
209205_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

En deze:
fli_ec5_pair_picture.jpg

Het gaat mij dan om de mannelijke connector. De ene heeft een dichte kop, en de ander een open kop... Ik kon hiet niet vinden in dit forum dus vandaar dat ik het aan jullie vraag.

Ik hoop dat 1 van jullie mij dit kan vertellen.
Alvast bedankt.

Mvg Nigel

De onderste ken ik niet en die zou ik denk ik ook niet willen hebben. De klemming en daarmee de betrouwbaarheid van het kontakt ziet er heel wat minder degelijk uit dan bij de bovenste.

Het zelfde heb je met banaanstekers. Als deze net zo zijn geconstrueerd als de onderste kun je er duvel op zeggen, dat ze na verloop lam worden doordat de pootjes naar binnen buigen. Je moet er dan een schroevendraaier tussen steken om ze weer naar buiten te buigen. Als ze zijn geconstrueerd zoals de bovenste connector gaan ze een eeuwigheid mee.

Juist.
Ik had dus EC5's besteld en kreeg dus de onderste. Ik heb ze van de duitse ZJ shop vandaan.. Ik heb hiermee me laadkabels voorzien.. Maar als ik zo op uw mening af ga, ga ik er voor zorgen dat op mijn helis de bovenste ec5 op komen..

Dat geloof ik, ik vind het alleen een beetje apart.
De bovenste gaan in mijn ervaring ook makkelijker in en uit elkaar, dus zeker voor de accu aansluiting zijn ze fijner.

Bij F5B worden 6 en 8 mm varianten gebruikt van het onderste type mét gat.
Er gaan stromen door van 180 tot 250 Ampère, ze zitten strak en blijven redelijk strak, hoewel je ze zo nu en dan iets moet bijbuigen.
De stekkers met e MC lamellen vindt je op stekkers van 2 mm t/m 5 mm.
Omdat de lamelletjes goed veren zijn ze zeer geschikt voor veel insteken en loshalen, maar de maximale stroombelasting is wat minder.

Als de stromen niet boven de 80 Amp uitkomen zou ik de MC stekkers aanbevelen (de bovenste) bij hogere stromen die met gat.

Rick

Als de stromen niet boven de 80 Amp uitkomen zou ik de MC stekkers aanbevelen (de bovenste) bij hogere stromen die met gat.

Rick

Ik had het juist adersom gedacht. De laadkabels met de onderste, omdat de bovenste, de orginele en bekende connector op de heli's gingen. Een logo 480 en een Logo 600SX

Mvg

Dat de laadkabels met de 'holle' worden uitgevoerd verbaast mij dn ook

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is toch normaal, dat de contra van de accu aan de lader gaat?
Bij bullets zit op de plus van de lader bij mij ook een mannelijke stekker.

Ik volg de standaard uit de stroom wereld:
Vrouw is spanningsvoerend deel. Mannetje is hetgeen wat spanning nodig heeft. Mannetje kan je altijd aanraken. Hier mag dus geen stroom opstaan.

Mvg Nigel

Met de "holle" in post 11 bedoelde ik niet vrouwtje maar het onderste type van de begin post. Omdat dat type beter geschikt is voor héél hoge stromen zou ik die niet voor een laadkabel verwachten en de MC voor de gebruiks-stromen die iha hoger zijn.

Rick

Het kan nooit kwaad om een beter geleidende stekker gebruiken toch?
Veel Chinese winkels verkopen dat type stekkers, zouden die goedkoper zijn om te maken?

Zoals ik schreef zijn de MC contacten beter bestand tegen vaak in- en uitpluggen zonder ze soms bij te buigen.
Ik gebruik de 6 mm van het onderste type voor F5B en 200+A, maar voor 80 Amp of minder geef ik toch de voorkeur aan de (bovenste) MC contacten.

Rick

Back