Kan ik hiermee een micro servo aansturen?

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door arnog, 17 apr 2017.

  1. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
  2. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Nee, de ontvanger-output bestaat niet uit de gebruikelijke impulsen die door een servo verwerkt kunnen worden.
     
  4. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Oh oké dat is erg jammer. Zijn er mischien vergelijk bare waar dat wel op kan? Ik wil graag een heel simpel goedkoop zender ontvangertje 2 kanalen is al genoeg.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Geen idee of er dergelijke printjes te koop zijn waarmee je servo's kan aansturen.

    Maar als je niet heel erg thuis bent in de materie kan je veel beter een complete set met zender en ontvanger kopen. Dan weet je zeker dat je een set hebt die ook werkt. Met allerlei losse printplaatjes moet je dat maar afwachten en zonder inhoudelijke kennis is de oorzaak van problemen moeilijk te vinden.
     
  6. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Ik zou het graag willen. Maar ik wil het zo goedkoop mogelijk houden. Kunt u mij mischien verder helpen met een printje waar wel een servo op kan?
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Helaas kan ik je daar niet mee helpen. Zou niet weten waar dergelijke printjes verkrijgbaar zijn.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arno, Heb je al een idee hoe je de voorwielen van de truck bestuurbaar wilt maken? En de achterwielen moet je ook aan kunnen drijven. Passende electromotor met vertraging, motorregelaar. Dus alleen met een servo en de besturing ervan ben je er niet. Eer je iets hebt ben je zo 100 a 150 Euro verder en dan moet nog veel zelf maken. Is een leuke uitdaging, maar onderschat het niet. Lees eens wat bouwverslagen met vergelijkbaar materiaal door. Op die manier kun je ideeën opdoen hoe één en ander aan te pakken. Misschien dat er op Marktplaats een compleet setje voorbij komt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    zo'n mini servo voor het sturen, een tweede mini servo ombouwen naar 360° en op een van de wielen vastmaken (of aandrijving van een speelgoedwagentje gebruiken), simpel 2-kanaals zendersetje, ... kan wel low-budget denk ik...
    hoe groot is de truck/trailer eigenlijk?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je de vooras gezien? Daaraan moet heel wat gebeuren eer de wielen kunnen zwenken en aangestuurd door een servo. Low budget is er echt wel iets te koop en daar maak ikzelf ook gebruik van. Maar stel dat een 2e handsje niet werkt? Is er dan kennis in huis om het probleem op te sporen en te repareren? Zo ja, een leuke uitdaging. Zo nee (weer) een illusie armer! En dat laatste moet je zien te voorkomen. Gr. Klaas.
     
  12. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Hallo,

    Bedankt voor uw reactie. De aandrijving ga ik doen met behulp van de tandwielen van een micro servo en de motor regelaar van de micro servo potmeter vast lijmen.
    Het stuurgedeelte dat weet ik nog niet. Het enige grootste probleem is een zender en ontvanger waar ook een servo op kan.
     
  13. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Hallo,

    Hartelijk dank voor uw reactie. Precies wat ik al in gedachten had. Micro ombouwen naar 360 graden. Het stuurgedeelte moet ik nog iets op verzinnen (tips zijn welkom).
    Weet u mischien heel heel simpel zender ontvanger setje? Aller aller goedkoopste. Ik zal een foto van de trailer maken met een liniaal erbij.
     
  14. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
  15. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Hallo,

    Klopt er moet heel wat gebeuren bij die voorwielen. Daar moet ik nog iets op bedenken (ik zou heel graag tips willen daarvoor) aangezien het nogal klein spul is.
    Voor de aandrijving maak ik een micro servo 360 graden. Het aansluiten is geen probleem.
    Het grootste probleem is. Ik zoek een heel goedkoop zender ontvanger setje.

    Gr. Arno
     
  16. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    [​IMG]
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zag op Marktplaats een Multiplex Proficar 301 met ontvangers. Daar zou je op kunnen bieden. Maarrrr, je hebt ook een lader nodig om de zender te laden. Voor de auto heb je een motorregelaar en accu nodig. De aanbieder van de zender heeft ook nog een motorregelaar. En dan heb je een setje nodig voor de aandrijving van een van de achterassen van de truck. En dan hebben we het nog niet over de besturing gehad. Zou je aan willen raden om eerst iets te verzinnen om de voorwielen te besturen en als dat is gelukt verder te kijken. Anders investeer je geld in dingen die in dit project niet bruikbaar zijn. Voor mij is de besturing van de voorwielen de grootste uitdaging. Maar een ieder kijkt door zijn eigen bril en probeert in zijn hoofd oplossingen te verzinnen. Op het Forum is er best advies te krijgen, dus laat eens weten hoe je de voorwielen bestuurbaar wilt maken. Gr. Klaas.
     
  18. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Hallo,

    Het stuurgedeelte dat is inderdaad ook lastig. Ik zat te denken om het mechanisme dat ze in grotere Rc auto's gebruiken in het klein te maken. Van dun stukje alminimum. Heeft u hier mischien iedereen, voorbeelden of tips voor?
    Dank voor uw aandacht voor de truck
    Gr. Arno
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arno, Om zo'n kleine vrachtauto bestuurbaar te maken is een flinke uitdaging. Kijk eens of er een auto met bestuurbare voorwielen in dezelfde schaal is, die als donorauto gebruikt kan worden. Een paar maanden geleden deed een buurman van me zoiets bij het afval. Daar lagen de achterassen af. Kijk eens in een krinkloopwinkel of er voor een paar Euro zoiets te scoren valt. Scheelt je een hoop werk. Met een beetje geluk vind je iets. Gr. Klaas.
     
  20. arnog

    arnog

    Lid geworden:
    24 mrt 2016
    Berichten:
    62
    Locatie:
    zuid-holland
    Wouw! Dat hat ik precies in gedachten! Maar dan heb ik wel heel veel geluk als er een in een kringloop licht. Mischien op marktplaats ?
     

Deel Deze Pagina