Kan ik hiermee een stoomsloep bouwen?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Pim Meijers, 30 mei 2023.

  1. Pim Meijers

    Pim Meijers

    Lid geworden:
    30 mei 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    23A80E9E-CA08-4601-90C7-4C8AE13923CB.jpeg Goeiedag,

    Mijn naam is Pim Meijers, woonachtig Amsterdam noord, vlak achter de NDSM werf. ik ben een volkomen leek, maar heb tijd om me te verdiepen en heb een passie voor stoom, meegekregen van mijn vader.

    Heb onlangs een model-stoommachine via marktplaats op de kop getikt ( zie foto)

    vraag: kan ik hiermee een motor maken voor modelschip? Zo ja, welke aanvullende onderdelen moet ik nog maken/kopen en waar? Zijn er deskundigen die mij zouden kunnen adviseren?

    mijn idee is om er een stoomsloep van te maken.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... welke foto???
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Pim Meijers

    Pim Meijers

    Lid geworden:
    30 mei 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoop dat je deze nu wel kunt zien Brutus.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie één foto, en dat is alleen een ketel. Daar moet nogal wat bij voordat je daar wat mee kunt aandrijven. Minimaal een brander en gastank, en dan uiteraard ook nog de feitelijke stoommachine zelf.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Pim Meijers

    Pim Meijers

    Lid geworden:
    30 mei 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    DDEFC195-FD5A-4363-8838-6155266C193D.jpeg Zoals je ziet, is het een ketel met brander en een waterreservoir. Samen een stoommachine toch? Heb het nog niet geprobeerd, maar uit de smalle pijp zou stoom moeten komen. Wat denk jij?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh jee...

    Ik kan je alleen maar aanraden om je eerst eens grondig in te lezen in stoom-machines.
    In het kort, is DIT een stoommachine (een van de vele verschillende):
    Stuart D10 - Stuart Models | Steam Engines | Model Engineering ...

    Laat je niet gek maken door de prijs, het is slechts bedoeld als voorbeeld, en ze zijn er in vele soorten, maten en prijzen.

    Wat ik bedoel is: De stoommachine is een ding met zuigers, cylinders, stangen, assen en vliegwielen etc etc etc, en op zichzelf kan dat ding helemaal niks.
    Een stoommachine moet, om enig nuttig effect te hebben, deel uit maken van een "stoom installatie".
    Dat is minimaal een machine, een ketel en een brander in het allersimpelste geval, en wat jij daar hebt is alleen maar een ketel met brander.
    Zo'n ding kan alleen maar stoom maken, maar aan stoom heb je verder dus niet zo heel erg veel zonder die machine.

    Hoewel je keteltje er zonder meer leuk en goed gemaakt uitziet, is er vanaf de foto's geen zinnig woord te zeggen over of hij ook daadwerkelijk goed is. Sterker: ik krijg sterk het idee dat het ding nooit bedoeld is om functioneel te zijn, en dat leidt ik af uit de manier waarop het peilglas gemaakt is. Dat gaat op die manier niet werken, is zelfs ronduit gevaarlijk.
    Ik zie ook in de gauwigheid niet iets wat op een veiligheidsklep lijkt, en ketels zonder veiligheidsklep zijn gewoon tijdbommen.
    Stoomketels kunnen best link zijn en tot heftige verwondingen leiden als er iets fout gaat. Aan de vragen die je stelt, leid ik af dat je er werkelijk HELEMAAL niks vanaf weet (bedoel ik absoluut niet kleinerend of zo, we zijn allemaal ooit op nul begonnen), en dan is het niet echt verstandig om aan een dergelijk toch wel lastig project te beginnen.

    Als je al wat wilt, zou ik toch willen aanraden een klein en simpel kant en klaar setje te kopen, bijvoorbeeld zoiets: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/dampfanlage-kompakt-easy-line of zoiets: https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/dampfanlage-midi-easy-line.

    Dat zijn complete setjes, die met weinig moeite ook voor een relatieve beginner al snel resultaat geven, en die rechtsstreeks geschikt zijn om in een bootje in te bouwen.
    Ik denk dat dat toch wel de minimale prijsklasse is.

    Dan moet er nog een geschikte boot komen, en als je niet toevallig tegen een gebouwde tweedehands romp aan loopt, zit je ook hier al gauw aan een bouwdoos van rond de 250 Euro. Die moet dan nog gebouwd worden, en daar mag je gerust een paar maanden voor uittrekken, zeker als het je eerste model is. Je hebt er wel een fatsoenlijke hobbykamer nodig, want in de woonkamer, ach, tsja, wat zal ik zeggen, daar gaat geen enkele huisgenoot erg gelukkig van worden.

    Dan nog een afstandbesturing, reken daar ook, voordat je alles compleet is nog zomaar 200 euro voor een beginnerssetje.

    Maar... laat je dit NIET afschrikken, want het is wél een ontzettend leuke hobby als je van knutselen en prutsen houdt, en als het klaar is, heb je iets waar je nog een hele tijd mee kan "spelen".
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  7. Pim Meijers

    Pim Meijers

    Lid geworden:
    30 mei 2023
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank Brutus voor je uitgebreide informatie. Ik ga me er eerst in verdiepen, en laat daarna nog wat weten.
    Ja begreep wel dat ik nog een overbrenging nodig had naar een machine met zuiger etc.
    Kan me niet voorstellen dat dit louter decoratief bedoeld is. Maar laat er nog een onderzoek naar doen, Nogmaals dank. Je commentaar niet opgevat als kleinerend.
    groeten Pim
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf het werkelijk niet te zeggen. Maar zelfs ALS het ding als serieuze ketel bedoeld is, dan is nog de vraag: Hoe oud is het ding, en wat is er mee gebeurd. M.a.w:, is hij nog betrouwbaar?
    Ook een klein keteltje met maar 1 of 2 bar druk, kan hele nare gevolgen hebben als je er met je neus pal bovenop staat als hij ploft.

    Ik raad je hoe dan ook DRINGEND aan om dit ding NIET als je eerste stoomproject te gaan gebruiken. Leer eerst maar eens wat stoom is, wat stoom doet, en wat er nodig is om het veilig te houden. En laat je daarbij niet in de luren leggen door de "eenvoud" van sommige fabrieksketeltjes. Veiligheid en betrouwbaarheid zit bij stoom juist vaak in "eenvoud".
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @brutus , goed beschreven een duidelijke raad.
    Nu van mijn kant.
    De ketel is een leuk ding om als model in de vensterbank te zetten.
    Waarom?
    De ketel is zachtgesoldeerd, te zien aan de loodachtige, grijs gekleurde soldeer verbindingen.
    Dit soort soldeer verbindingen zijn niet bestand tegen de hoge stoom- temperatuur en druk.
    Stoom heeft bij 3 bar, ato een temperatuur van 142,9 gr. C.
    Sommige tin/ loodsolderen verliezen hun sterkte al bij 90 gr. C.
    Samengevat : deze ketel is niet geschikt om stoom voor een stoommachine te leveren.
    Een modelbouw ketel dient hardgesoldeerd te zijn, met zilversoldeer.
    Pim, ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar een slechte ketel is als een handgranaat.
    Indien je verder met stoom wilt, dan is de raad van @brutus een goed advies.
    Wil je zelf een installatie bouwen, dan zal je naast het aanschaffen van een behoorlijk machinepark je ook moeten verdiepen in de stoomeigenschappen.
    Om een indruk te krijgen over alleen een stoommachine zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/
    Voor het verkrijgen van een inzicht in stoommachines raad ik je het boek aan : Handboek Modelstoommachines van Rob van Dort en Joop Oegema.
    Indien je nog vragen hebt, of ondersteuning nodig hebt laat dan van je horen.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat Pim op dit punt meer geholpen is met een commerciëel verkrijgbare installatie, of in ieder geval commerciëel verkrijgbare losse componenten, want de aanschaf van een machinepark en het leren metaalbewerken is nogal een hele grote horde voor een beginner.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hallo Pim,
    Misschien ben je een beetje teleurgesteld in mijn antwoord, maar werken met deze ketel is onverantwoord.
    Maar als je toch er over denkt om een sloep te maken met stoom, dan is de machine in de link een mooie start : https://www.regner-dampftechnik.com/product-page/dampfanlage-kompakt-easy-line
    De machine is getest en kompleet bedrijfsgereed geleverd.
    Je moet nog wel de sloep bouwen, maar hier zijn ook leuke bouwdozen te koop.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina