Kan ik iets met dit vliegtuig?(bijna 30 jaar oud)

Ik heb op zolder een vliegtuig gevonden, heeft mn pa mee gevlogen bijna 30 jaar geleden. Er zit een 6,5cc motortje op. Was ook nog een litertje van die brandstof van bijna 30 jaar oud heb het er ingepompt, gloeiplug vervangen, paar min aan de propellor slingeren en hij loopt nog. Nu is mijn vraag als ik met dit ding naar de modelclub ga gaan ze dan hard lachen en zeggen dat ik beter een nieuwe kan kopen? Of kan ik het met dit ding leren (op zn club, van iemand die het wel kan).

Hier onder een fototje als het goed gaat:

PIC_0175.JPG

PIC_0179.JPG

Vooropgesteld dat het model in eerste instantie goed geassembleerd is, moet het na een grote onderhoudsbeurt nog goed bruikbaar zijn.
Voor wat betreft de radio, als het (wat ik vrees) een 27 MHz set is, kun je deze beter in de vitrine zetten, maar een 35 of 40 Mhz zou na groot onderhoud nog prima moeten gaan.
Het lijkt mij een van de drie Simprop ARF's van 1,30 spanwijdte of anders een Aviomodelli geval. Beide waren zeer goed te vliegen.

Maar je loopt het risico dat je iemand treft die niet verder dan 10 jaar terug kan kijken en alles van daarvoor als onbekend en dus onbruikbaar afdoet.
Ik heb in een andere thread al de naam 'fossiel' gelezen voor heli-spul uit de jaren zeventig.
Voor mij praten we dan over de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw enzo Maar zelfs die ontwerpen doen het, als je een beetje je best doet, ook nog steeds.

Zender ontvanger zijn indd 27mhz, maar ik heb ook een 35Mhz computer zender en ontvanger van robbe futaba.

Als je er echt mee wilt leren vliegen zou ik hem schoonmaken :) en meenemen naar een vliegclub daar kunnen ze hem even goed na kijken.
die ontvanger moet zonder meer vervangen worden door een 35 Mhz type.

Het kan heel goed zijn dat er bepaalde verbindingen niet goed meer zijn of dat b.v. schaniertjes niet deugen of geborgt moeten worden etc etc allemaal dingen die je alleen kan zien als je die kist in handen hebt.

Maar er niet mee vliegen omdat ie 30 jaar oud is? dat zou ik echt belachelijk vinden, kan me geen goede instructeur bedenken die dat als motivatie zou geven om niet met jouwn toestel te willen vliegen.

Ach, zeggen ze niet vaak:

"Op een oude fiets moet je het leren" ;)

Peter

Volgens mij is het best dat je ook nieuwe brandstof gaat halen want die van 30jaar gelede zal wel zeker niet meer 'goed' zijn.
idd op een oude fiets moet je het leren!

Steven

Geloof me, daar is niets mis mee ;) Er vliegen hier mensen met mindere toestellen :(

Dat die motor nog meteen loopt :) Ik heb ook wel eens een 10 jaar oude motor gezien maar die zat wel muuuuur vast. Loopt nu nog wel prachtig... na vervangen lagers ;)

Vliegtuig en motor (eventueel nieuwe demper) best te gebruiken, nieuwe besturing (ook nieuwe servo's) inbouwen en vliegen!
lijkt op een progo van Robbe,(is het wel niet) Ik denk dat dat goed zal vliegen

Bedankt voor de reacties.
Schoon maken heb ik al gedaan deze foto's zijn van voor de schoonmaak. Ik was inderdaat niet vanplan om met die oude brandstof te vliegen, maar om de motor te testen had ik even geen nieuwe bij de hand. Volgens me pa vliegt hij niet er moeilijk, ik ga er binne kort maar is mee naar de club moet alleen nog een grote onvanger en servo's kopen. Die ik nu heb is een micro ontvanger en 9 gram servo's. Deze zijn veel te klein, en de ontvanger zal het ook wel niet overleven in een brandstof vliegtuig. Die demper vervangen weet ik niet of het nodig is hij is vanbinnen gewoon hol dus zit niets in wat kapot kan gaan. Maar dat zullen ze op die club wel kunnen beoordelen.

bij de demper gaat het ook meer om het geluid ;) Sommige clubs hebben daar een limiet in en vroeger was dat heel anders.

of alle buurtbewoners en clubleden van oorkleppen voorzien :lol:
ik heb ook zo'n motor (dinosaurus webra .40 met open "demper" 8O )
altijd leuk, ff vol gas in de pits. heb je wel meteen de aandacht :twisted:

Rico van Dijk zei:
of alle buurtbewoners en clubleden van oorkleppen voorzien :lol:
altijd leuk, even vol gas in de pits. heb je wel meteen de aandacht :twisted:

Dat heb je snel gezien het is indd een webra motortje.

Rico van Dijk zei:
Is een prima motor met standaard (niet-schnurle) spoeling. En zo oud is 'ie helemaal nog niet (~1973)Ik heb uit dezelfde tijd nog een koppeltje SuperTigre G21/35 's liggen, iets kleiner, maar ik vloog er de Webra 6,5 Blackheads aan alle kanten mee voorbij... :lol:

Ik denk dat ik ook wel even de tankdop en slangen ofwel alle rubberen onderdelen... Die zullen wel aardig uitgedroogd zijn.

Verder natuurlijk prima dingetje. Niet al te veel loops, stallturns, low passes, high speed ed mee doen, denk dat het hout wel wat bros geworden is. Maar voorzichtig mee trainen moet best kunnen. alles vliegt... :)

succes!

Ik moet nog wel even het motorkapje repareren. Daar is een grote hap uit gezaagd voor de 6,5cc webra die er op heeft gestaan. Dat wordt nog even knutselen met glasvezel en polyesther.

Back