Hallo wube, je hebt me wel degelijk overtuigd

.
En ik ben er ook van overtuigd dat als ik de staart boom inkort mijn zwaarte punt naar voren gaat. Zwaarte punt naar voren betekend meer gewicht in de neus. tot zo ver zijn we het eens

. En het is ook helemaal waar dat als ik mijn staart een stuk afzaag ik niet zonder meer gewcht win.
Maar aan de andere kant denk ik wel dat door gewicht te besparen in de staart dit weer te compenseren is in de neus.
Hier kom je dan weer bij de hefboom werking. Dus neem ik een kortere hefboom met mindergewicht aan de achter kant. Dan schuift mijn zwaarte punt naar voren.(daar zijn we het over eens)
Als ik nu het punt uit kan rekenen waar ik zo veel gewicht en hefboom inlever dat ik zowel met een daar uit volgend naar voren schuivend zwaarte punt . Toch nog minder ballst nodig heb dan win ik in het vlieg gewicht.
Verder heb ik nu een 6 mm koolstof staartboom, als ik die dunner neem dan krijg ik mijn stuur kabels er niet meer door heen.
En een lichtere staart is ook nog een optie. Ik zou mogelijk wat gewicht kunnen besparen door een V staart te bouwen. Maar ik weet zo niet of dat wat opleverd.
Ik zal dit weekend de kist afbouwen en dan weet ik of het afzagen iets opleverd. Anders kan ik hem altijd nog vervangen voor een langere