Kan ik verschillende cellen in een pakket doen??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door maarten, 23 mei 2004.

  1. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Ik heb een tien cellen pakket thuis voor mijn stuntzwever (Acro), waar een borstelloze motor in ligt en die trekt toch zo'n 30-35 A. Wat mij dan dus zo'n 350-400 Watt :D voor mijn vliegtuigje opleverd. Maar dat even terzijde. Nou is een van die cellen die in dat pakket zit kapot :cry: . Waar ik flink van baal want die kan ik nergens meer krijgen. Kan ik dan een ander typen cel erin zetten. Die er nu inzitten zijn Sanyo inside! 2000mAh NiCd, zou ik daar dan bijvoorbeeld een andere Sanyo 2000 mAh in kunnen zetten.
    Heb je dan geen problemen met overladen van de cellen omdat je dan een andere inwendige weerstand hebt in die cel??
    Misschien kan het wel dacht ik maar dat je het dan fifty fifty moet doen, dus vijf inside! cellen en vijf andere. Dit denk ik omdat die mensen met die bestuurbare auto's ook vaak 2 verschillende in één pakket hebben.

    Kan ik dus daar een ander cel(len) inzetten??? Graag jullie mening???
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Lijkt me niet verstandig, de nieuwe cellen zullen ongetwijfeld beter presteren, waardoor je cellen uiteindelijk uit de pas gaan lopen, je pakket in z'n totaliteit minder gaat presteren, en de kans dat er te diepe ontlading/ompoling van bepaalde cellen plaats gaat vinden wordt gro(o)t(er).

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8614
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dit onderwerp is al vaker behandeld daarom hou ik het hier kort.
    Het is ten sterkste af te raden om verschillende cellen door elkaar te gebruiken. Ook al is de capaciteid hetzelfde dan nog is het geen goed idee.
    Als je een pakket samensteld dan moet je dat ALTIJD doen met dezelfde cellen. Als na verloop van tijd er een cel kapot gaat dan moet je eigenlijk het hele pakket vervangen. Gaat er een cel kapot als het pakket nog maar net nieuw is dan kan je die cel nog wel vervangen.
    Als er auto mensen zijn die wel verschillende cellen doorelkaar gebruiken dan moeten zij dat zelf weten. Het enige voordeel dat zij hebben is dat hun modellen niet zo gek ver bij hun weg gaan en weinig of geen schade kunnen berokkenen aan anderen.
    Als je gaat vliegen is de kans zeker aanwezig dat je model ernstige schade aan anderen kan aanrichten als het mis gaat.
    Waarom dit zo is kan je in andere draadjes vinden, gebruik hiervoor de zoekfunctie.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    De 2000 mAh van sanyo (bijv. RC2000) is in feite de industrie cel sanyo 1900 SCR. Deze is nog wel te vinden. Soms kaal, soms met een kartonnetje.
    Als je nu een cel vervangt moet je veel moeite doen om de cellen in balans te krijgen en te houden. Waarschijnlijk staan andere cellen op punt van overlijden.

    Beste optie is pakket als 9 cellen verder gebruiken en sparen voor een nieuw pakket.

    De 2000 van sanyo waren in levensduur wat minder. Ik heb sanyo's van alle generaties (1200, 1400, 1700 54g enz..) Alleen van de RC2000 pakketten zijn er cellen overleden. Zelfs de 11 jaar oude 1700's doen het nog goed.
     
  5. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Er is nog niet vaak mee gevlogen. Het is dat ik tijdens het laden zag dat het pakket ineens een spanning aangaf van +50 Volt. Het is een nogal rare vorm pakket omdat hij anders niet in de romp past door een centrale vleugelservo, dus dacht ik dat het kortsluiting was van een van de cellen. Ik pakket opengemaakt en een van de cellen zat inderdaad een beetje los. Daarna alles uit elkaar gehaald en weer inelkaar gesoldeerd en alles driedubbel nagekeken op sluiting(sgevaar). En weer geladen en toen kwam ik erachter dat het een kapotte cel was.
    Wat ik dus eigelijk wil zeggen is dat ik er toch een andere tussen ga zetten. En als er toch problemen zijn met verschillende soorten cellen maar wel dezelfde capaciteit dan ben ik bij de volgende topic hierover de eerste persoon die dat gaat afraden.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff


    begin maar te sparen voor nieuwe cellen EN zwever dan



    ^sportieve groeten raf
     
  7. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je het niet wilt weten moet je er niet om vragen. Iedereen raadt het je af, maar je gaat het toch doen, wat is dan eigenlijk de toegevogede waarde geweest van dit draadje? (De discussie is zelfs onlangs in een ander draadje geweest, zoals al eerder aangegeven).
     
  8. je zou er meer cellen in kunnen doen. maar dan gaat hij niet meer presteren. maar dan kun je er wel langer mee doen.
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    martijntjuhhh, heb je uberhaupt wel de moeite genomen het hele topic door te lezen? :roll:
    Daarnaast is het afhankelijk van of de cel serieel (meer 'presteren") of parallel wordt aangesloten ('gaat langer mee').
    Parallel vind bij NiCad en NiMh niet plaats en praten we dus automatisch over het serieel toevoegen van cellen. ;)
     
  10. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Ja het eerste draadje waar naar verwezen was heb ik doorgelezen en dat ging over verschillende soorten (en daar bedoel ik mee capaciteit) cellen. En deze zijn dezelfde capaciteit. Als ze verschillend van capaciteit zijn dan kan ik me voorstellen dat je ze niet bij elkaar kan doen. Maar als ze dezelfde capaciteit hebben en ook nog eens dezelfde fabriekant Sanyo dan zou ik zeggen dat het gewoon kan.
    Dat ik dan volgens sommige gelijk moet gaan sparen voor nieuwe cellen en zwever vind ik overdreven, want ik test ze eerst even door een paar keer te laden ontladen en ze dan in de gaten te houden voor raren capriolen.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    als je nieuwe en oude cellen gaat samen voegen dan gaat het fout
    de oude hebben reeds (afgezien) geleden van het gebruik en de nieuwe zijn zelfs van een ander productie proces
    wat ik daar mee wil zeggen is dat al staat er 2000 op en zijn ze van het zelfde merk het inwendig nog niet dezelfde cellen hoeven te zijn

    als je de lader die je hebt aan een pc kunt hangen en zo de laad ontlaad toestand kunt volgen dan zul je snel zien dat er een en ander aan het gebeuren is.
    een lader die 30 a 35 amp ontlaad is moeilijk te vinden denk ik
    Wat ik wil zeggen is als je zwever ook zijn bec van die cellen haalt en een van je cellen gaat inwendig in kortsluiting of gewoon stuk dan heb je de poppen aan het dansen dan is niet de sky maar de grond de limiet.
    ik heb niet aleen duik en werkschepen maar voor ook speed mijn cellen komen van hopf ge puchd matched en noem maar op
    ik kontroleer altijd mijn cellen met een laptop tijdens het laden
    zie ik rare kuren dan gaan ze maar een richting uit namelijk in de gft container.
    ik ga mijn en andere hun boot niet ingevaar brengen door een slecht pak cellen waar je dan trouwens toch niet meer mee kunt winnen(mee doen).

    dat is wat ik bedoelde met begin maar te sparen voor nieuwe cellen en een zwever.

    sportieve groeten raf
     
  12. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Als er één (of meer) cellen in de lucht kapot gaan, waar jij waarschijnlijk mee bedoeld dat ze dood zijn niets meer doen nana. Dan functioneer die batterij(en) gewoon als een weerstand dus het enige wat er dan gebeurd is dat je spanning inzakt. En je bec dus zegt motor uit en hup naar die servo's met die elektonen.

    Je moet nu niet denken dat ik hier probeer alles te ontkrachten wat er gezegd wordt, maar ik ben gewoon de voor en nadelen en de risico's aan het bekijken.

    Ow ja wat bedoel je eigelijk met inwendige kortsluiting van een cel, want daar heb ik nooit eerder van gehoord (als dat zo is dan moet je cel gaan smelten namelijk). En graag wil ik dan weten waardoor dat kan komen.

    Groeten Maarten
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Maarten,
    Ga eens zoeken op het internet naar sites van fabrikanten van NiCad en NiMh cellen. Er zijn er een aantal die een hele uitgebreide uitleg geven over hoe hun cellen in elkaar zitten en wat er intern gebeurt.
    Door diverse oorzaken is het mogelijk dat een cel intern kortsluit. Meestal onstaat die sluiting door overbelasting en/of oververhitting.
    Het is zeker mogelijk dat een dergelijke cel pisheet wordt als hij geladen is wanneer die kortsluiting optreed. In de praktijk gebeurt het echter vaak dat een cel pas na verloop van tijd kortsluit. Meestal gebeurt dit tijdens het (erg snel) ontladen en is de cel al voor een groot deel leeg wanneer de sluiting optreed.
    Cellen kunnen ook onderbreken door dezelfde oorzaken. Meestal onstaat er eerst een kortsluiting waardoor er een flinke stroom gaat lopen. Die hoge stroom veroorzaakt dan zoveel warmte in de kortsluiting dat die wegbrandt. Soms gaat dit zo ver dat de hele verbinding wegsmelt en dan heb je een onderbroken cel met alle gevolgen van dien.
    Houd er rekening mee dat wij de meeste cellen veel zwaarder belasten dan de fabrikant ooit bedacht heeft. Er zijn maar heel weinig NiCad en NiMh accu fabrikanten die cellen ontwerpen die met 30Amp of meer belast te kunnen worden. Dat wij die cellen daar toch voor gebruiken betekend dat er "vreemde" dingen kunnen gebeuren en dat die cellen ook een beperkte levensduur hebben. Als er dus vrij plotseling een cel kapot gaat is dat niet vreemd, daar moeten we mee leren leven.
     
  14. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb ooit eens van een 8 cellen pakket een 10 cellen pakket gemaakt, en alle cellen tot 0.8 volt ontladen en dit ging een paar keer goed totdat die twee cellen uit de pas gingen lopen en het pakket niets meer waard was.
    Ik heb er de twee cellen die kapot gingen eraf gehaald en ik had weer een prima 8 cellen pakket.
     
  15. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Ik heb dit ook een keertje geprobeerd, een celletje bijsteken, kon volgens de winkelmeneer best, volgens mij verkocht hij gwn graag een paar celltejes aan me :oops: magoed, pakketjes waren na 10 keer gebruiken naar de maan.... niet doen, ik zeg lekker die kapotte cel er tussen uit, en op 9 cellen vliegen, als dit niet gaat... toch gaan sparen voor een nieuw pakketje.

    Groeten
    Monkey
     

Deel Deze Pagina