Kan je een brushed regelaar gebruiken voor een Brushless regelaar

Heeft iemand wel eens geprobeerd of onderzocht wat er gaat gebeuren als je een brushed regelaar tussen de accu en de brushless regelaar inzet. Ik wil dit eens proberen om met een extra zender en ontvanger de auto ongemerkt wat langzamer te laten rijden voor mijn zoontje. Of zijn daar nog andere manieren voor uitgevonden?

Andere accu met lagere spanning gebruiken, of op de zender het gas begrenzen. Of niet minder ervaren bestuurders met brushless laten rijden, meestal praat je dan toch over zulke vermogens dat je wel schade moet rijden.

In theorie leuk idee, in de praktijk denk ik niet dat het gaat werken. Beide regelaars werken volgens een pulserend principe, dus de tweede regelaar krijgt een gepulseerde spanning aangeboden, dan is helemaal de vraag hoe hij deze gaat 'vertalen'. Het is jammer dat een leerling/leraar systeem niet gebruikt wordt in de modelautosport, dan kun je met een tweede zender ingrijpen en dat is wat je wilt bereiken als ik dit lees.

Misschien een externe failsave nemen en deze op afstand schakelbaar maken. Je hoeft dan alleen de pulsdraad vanuit de ontvanger naar de regelaar te onderbreken en de regelaar gaat naar een vooringestelde stand.

Het is niet de bedoeling dat de leerling ziet dat ik het gas terugdraai. De wireless buddy box ziet het hoopvol uit, maar is het ook net niet. Het is niet de bedoeling dat ik de controle van de auto overneem. Als ik zie dat het te wild gaat worden, wil ik alleen een beetje vermogen terugnemen.

Dit is een leuke oplossing! Je neemt echter wel de bediening helemaal over, ik weet niet of dit met een trainerkabel ook zo werkt?
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een pistoolzender met trainer aansluiting heb gezien, helaas.

@Bricks, ik begrijp jouw probleem, heb er ook vaak over gedacht. Zoals gezegd denk ik dat 2 regelaars niet de oplossing is, maar tussen regelaar en ontvanger moet wel een oplossing te bedenken zijn. Uiteindelijk zou een afstandsbestuurbare servotester het werk kunnen doen. Met mijn idee wat de failsave kun je wel de snelheid eruit halen, maar nog niet remmen indien nodig.

Je wilt het ongemerkt doen.... ik kan namelijk wel een oplossing bedenken om de trigger van de zender te beïnvloeden, maar dan moet er een koppeling direct op de zender worden gemaakt.

Een brushed regelaar regelt geen spanning dus dat gaat niet lukken.

Bij een brushless zou je 3 weerstanden van denk ik 1 ohm/10 watt tussen de motor kabels kunnen zetten om hem langzamer te laten rijden. een 3-polig relais bediend door een RC switch zou de weerstanden kunnen overbruggen voor meer snelheid.

Sowiso kan je een brushed regelaar niet gebruiken als er een brushless motor en regelaar in de auto zitten. Verder zoals Roelof zegt regelt een brushed regelaar geen spanning dus dat werkt niet.

Als je doel is om de beginner langzamer te laten rijden, draai dan alles terug op regelaar en/of zender zodat de auto gewoon langzamer rijd. Laat hem daarmee leren en langzaamaan de snelheid opschroeven.

De auto snel laten en af en toe "ingrijpen" zoals je dat in je hoofd hebt is leuk maar zo "bedrieg" je eigenlijk de leerling. Die rijdt als een malle rond en overal waar jij ingrijpt heeft hij niet door wat hij fout doet. Zodoende zal hij nooit leren van zijn fouten want hij maakt ze immers in zijn gedachten niet doordat jij ingrijpt.

Beter gewoon langzamer starten en geleidelijk de snelheid opvoeren naar mate de rijderskunsten verbeteren, zo leert hij meer van zijn fouten en kan hij zijn rijkunst aanpassen aan de snelheid die telkens omhoog gaat.

Ik vind het een nobel idee van je hoor maar volgens mij werkt het niet in de praktijk.

Je zou alleen het gaskanaal via de buddy box kunnen laten lopen en de rest gewoon direct aansluiten.

Het is niet de bedoeling dat de leerling ziet dat ik het gas terugdraai. De wireless buddy box ziet het hoopvol uit, maar is het ook net niet. Het is niet de bedoeling dat ik de controle van de auto overneem. Als ik zie dat het te wild gaat worden, wil ik alleen een beetje vermogen terugnemen.

Als je een "beetje" handig bent in het programmeren van microcontrollers, is het een "eitje" om een soort "subregelaar" te fabriceren ... aan de microcontroller "bevestig" je 2 servo-in poortjes en 1 servo-uit poort ... één in-poortje gaat op het regelaar kanaal en de uit-poort gaat naar de regelaar (of gas-servo) ... op het 2e in-poortje komt de ontvanger-servo-uitgang die de begrenzing moet regelen .. de microcontroller wordt geprogrammeerd om het volgende te doen .. inlezen "waarde" voor gasstand vanuit de ontvanger, tevens leest hij de "waarde" van de correctie in ook vanaf de ontvanger ... de micro controller corrigeert waarde regelaar met waarde correctie en geeft deze door aan de regelaar/gas-servo ...

Kant en klaar is zoiets dergelijks leverbaar en dan heet het V-Mixer of Delta Mixer ... met als enige "nadeel" dat volgas niet 100% volgas meer is, maar "ietsje" minder ... je hebt dan wel twee uitgangen, waar je er maar één van gebruikt ...

Moeten Bricks de komende tijd goed in de gaten houden op de club !
Voor je het weet zakken je rondetijden en komt er een rode mini voorbij scheuren! ;)

Weet niet hoe oud je zoon is, maar een eigen auto lijkt me handiger dan met de auto van papa laten rijden. Is het kind ook meteen verantwoordelijk voor zijn eigen karretje.

Kyoso heeft een aantal maanden geleden een grappig karretje in de markt gezet:
sandmaster - Google zoeken

Is net iets beter dan speelgoed.

Ik ga mee met de suggestie van RC Bastard, met een eigen auto leert 'ie meer. Of een LRP Twister, ook niet duur, kan best wat hebben, en is prima te upgraden als de ervaring van de bestuurder om meer snelheid vraagt. Op afstand ingrijpen klinkt als een leuk idee, maar inderdaad heb je kans dat de "leerling" er minder van opsteekt.

Mijn zoontje van 3 leert rijden met een binnenkort brushless auto van papa, met stuurwielzender. Simpel een blokje achter de trekker met een stukje plakband, gas gelimiteerd. Als papa rijdt haalt hij het blokje even weg...

Succes,

Hugo

Back