Kan je kanaal 5 ook proportioneel maken?

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Hallo
Ik heb een zender met 4 prop. kanalen en 1 schakelkanaal (alles aan/uit).
Zou het mogelijk zijn dit 5de kanaal om te vormen tot een 2-of meer standen kanaal, bv met behulp van weerstanden in de zender en een meerstandenschakelaar, zodat de aangesloten servo verschillende standen heeft?

zet eerst het type zender erbij dan kan je een duidelijk antwoord krijgen denk ik.
De meeste zenders kan je tot 8 kanalen uitbreiden.
2 schuiven, en 2 schakelaars, de laatste zijn in 2 of 3 standen te verkrijgen.

Gezien zijn andere 2 draadjes van mindbender_tm gaat het om deze zender:
Jamara compa-4X+1
CompaX4_Trainer.jpg

Ik heb geen antwoord of oplossing dus wie het wel weet........
Grt,
Berto.

Ik denk, dat je dit rustig kunt vergeten. Het impulsdeel van de zender werkt met een conventionele schakeling (met zogenaamde mono-flops), die over 2 IC's loopt. Van de IC's is het opschrift afgeschuurd, zodat niet 1-2-3 duidelijk is wel type deze zijn. Daarnaast is de schakeling wat afwijkend van wat we vroeger gewend waren. Zo zijn bijvoorbeeld de knuppelpotmeters 50k, terwijl we in modelbouwzenders altijd 5k potmeters gewend zijn.

Vroeger, toen er nog wel jeugdig enthousiasme en nog geen modelbouwforum was, werd er in zo'n geval onmiddellijk vanaf de print het schema opgetekend. Daarvoor is er tegenwoordig dus geen tijd meer. Trouwens, met een dergelijke schakeling is het sowieso bar lastig om 3-positie schakelfuncties te creeren, zonder dat deze storing geven op de andere kanalen. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een elektronicus, die veel vrije tijd heeft en deze vraag interessant vindt.

Mischien is het tijd om over te stappen naar een andere zender bijvoorbeeld een F-14 (van Robbe Futaba) daar kun je heel gemakkelijk uitbrijden met 2 proportionele schuifregelaars en een aantal 2 of 3 standen schakelaars.

Back