kan je lipo´s achter elkaar laden?

Ik heb een vraagje over lipo´s

Kan je een lipo meteen weer laden als je net hebt gevlogen, of is het verstandig om eerst een aantal minuten te wachten voordat je hem weer oplaad :?:

Alvast bedankt mensen :wink:

NiCd en NiMh accu's worden tijdens het laden vaak ook nog warm. Als je die meteen gaat laden worden ze steeds maar heter. Lipo's worden nauwelijks tot niet warm tijdens het laden en koelen zelfs af. Je kan ze meteen laden zonder problemen tenzij ze erg warm zijn (meer dan 50graden oid)

Ohh , en ik altijd maar netjes wachten tot hij die 10 graden die hij warmer wordt tijdens het vliegen, weer af te laten koelen.
Is dus helemaal niet nodig :lol:

Tjah ik weet het niet hoor,

In de handleiding van mijn lipo's staat aangegeven dat je ze eerst moet laten afkoelen voor ze weer op te laden.
Volgens mij kan het afkoelen en dan pas opladen alleen maar ten goede komen aan de levensduur van je batterij.

Mrtjen zei:
Tjah ik weet het niet hoor,

In de handleiding van mijn lipo's staat aangegeven dat je ze eerst moet laten afkoelen voor ze weer op te laden.
Volgens mij kan het afkoelen en dan pas opladen alleen maar ten goede komen aan de levensduur van je batterij.

Dat vermoede had ik ook al, vandaar mijn vraag hier op het draadje :wink:

Zolang de cellen niet veel warmer zijn/worden dan zo ongveer handwarm is er niets aan de hand. Gewoon laden en gewoon gebruiken.
Let wel op dat ook bij LiPo's geldt dat de levensduur dramatisch korter wordt als ze te heet worden. Wat te heet is valt niet altijd met zekerheid te zeggen omdat dat van diverse dingen afhangt. De belangrijkste factor is welk materialen er gebruikt zijn. Dat verschilt per merk en soms ook nog per type!
Als je zorgt dat je accu's nooit warmer worden dan ongeveer 60°C dan zit je altijd goed. En 60°C is warmer dan je denkt. Als je accu zo warm is dan hou je hem niet meer met je blote handen vast!

Er gaan meer en meer stemmen op, gestoeld op gebruikerservaringen, dat het VOLLEDIG laden van de lipo's na gebruik rechtstreeks leidt tot capcaciteitsverlies en verhoogde interne weerstand ... ik méén dat er hier ook al iemand was die dat opperde ...

Ideaal ZOU zijn ergens ergens rond 4 V en dan net voor gebruik verder laden tot vol ...

Misschien kunnen de lipo-pioneers en/of de accu-techneuten hier even hun licht laten over schijnen ?

alvast bedankt

Back