Kan kapotte sp300 lager resulteren in doorbranden regelaar?

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Gisteravond eindelijk droog en windstil dus op naar het veld om te vliegen. Ik had m'n Hurricane meegenomen omdat die niet van het gras af hoeft te starten.

Checks uitgevoerd en vliegen maar. Hij heeft nog nooit zo mooi gevlogen en zo ontzettend stil en langzaam (is een slowflyer) 8) .
Toen begon het onheil toe te slaan. Terwijl ik aan het vliegen was 'voel' ik het vermogen teruglopen, iets wat je zowieso merkt met een 2S1p Lipo. En enkele tellen later maakt de gearbox een raar geluid. Tijd dus om laatste rondje te maken. Op final valt de kist in een keer over een vleugel door gebrek aan motorvermogen ik kon nog net boven de grond een laatste corrigerende stuuruitslag maken waardoor de kist zachtjes tegen de grond kwam...en toen kwam er rook uit de kist :!:
Snel opengemaakt en lipo eruitgerukt, die was nog heel. Toen de regelaar eruitgetrokken want deze was geheel doorgebrand! en had nogal wat vlamsporen achtergelaten in de kist. Wat een stank aan het eind van het veld konden ze het nog ruiken! Ik moet er niet aan denken als dit op grotere hoogte was gebeurd!

Thuisgekomen de motor-gearbox uit elkaar gehaald en wat bleek, het voorste lager van de Speed 300 was stuk. Waarschijnlijk is de motor toen om een of andere reden meer stroom gaan vragen dan de regelaar aankon met een 'boordbrandje'als gevolg. Iemand een idee hoe dit precies kan :?:

afb7364.jpg

Overigens 'hing' er wat in de lucht die dag, want voor mij was er al een heli in de bomen gecrashed na het falen van het ontvangerkristal, tijdens mijn vlucht is een 3D kist vlak na takeoff opzij gerold en lag aan gruzelementen. Na mij ging een Calmato hard de grond in, en als laatste een (zware) Holiday die z'n rol niet haalde.

Phoenix zei:
Thuisgekomen de motor-gearbox uit elkaar gehaald en wat bleek, het voorste lager van de Speed 300 was stuk. Waarschijnlijk is de motor toen om een of andere reden meer stroom gaan vragen dan de regelaar aankon met een 'boordbrandje'als gevolg. Iemand een idee hoe dit precies kan :?:
Wat je hier beschrijft klinkt mij als een heel goed mogelijke oorzaak. De meeste kleine regelaars hebben geen stroombegrenzing of beveiliging tegen kortsluiting. De motor zal door dat uitgelopen lager heel zwaar gaan lopen. Om de prop dan toch nog rond te krijgen zal de motor dus veel meer stroom nodig hebben. De FET's in de regelaar kunnen die hoge stroom niet verwerken en branden door. Als ze doorgebrand zijn zullen ze een doorverbinding vormen en zal de motor stroom blijven krijgen. Na verloop van tijd kan de motor zelfs vastlopen. De regelaar op uit zetten helpt niet meer. Daarom bleef de boel roken toen het vliegtuig op de grond stond en moest je heel snel de accu loskoppelen.
Ik ben bang dat je een nieuwe regelaar zal moeten kopen en ik vertrouw de motor ook niet meer. Door de grote stroom kunnen de koolborstels en de commutator waarover ze draaien ingebrand zijn. Ook kunnen de wikkelingen van de motor verbrandt zijn. Goed controleren dus.

Ja de regelaar is helemaal afgefikt, valt niets meer van te maken. Ook de motor is onbruikbaar gezien het kapotte lager.

Ik ben een brushless motorisering aan het overwegen. Ik zit zelf te denken aan een Typhoon Micro 6, maar ik ben er nog niet helemaal uit welk type. De 6/15 wordt het niet, ik zit te twijfelen over de 6/20 en de 6/20-14 of 6/3D met een 8x3.8 prop oid. Ik wil het later ook nog kunnen gebruiken voor een Holiday en evt. voor de Zaunkonig. maar ik moet me nog eens wat verder verdiepen in de Micro 6 motoren.

De gewone typhoon (6/20) lijkt mij wel aardige motor voor deze toepassing. Kijk maar naar metingen welke props worden gebruikt.

@Ernst: Mooie analyse, Ik denkt dat het zo is gegaan. Laatst een elektro kist (Robbe cardinal) bij ons net in het water geraakt. Door vocht bleef motor draaien met waterplanten om de prop. Ook regelaar doorgebrand. Accu aansluiten = motor draait.

Back