Kan lipo 6s niet laden op 2c!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 30 dec 2019.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag: Wat is het verschil met de ene spanningsbron 12V of de andere 12V?
    Wel toegegeven, dat een volgeladen lood accu boven de 13,8V komt en een inwendige weerstand < 0,01 Ohm heeft.
    Vandaar, dat ik de tweede test heb uitgevoerd bij 14V, waarbij het laden van de 3S lipo weer doorging.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De laadstroom van de LIPO is 2,2A (gaarne voorgaande berichten lezen). De externe labvoeding levert 3A, dus ruim voldoende voor de laadstroom van 2,2A, alleen de LIPO charger stopte bij een laadspanning naar de 3S LIPO bij 11,74V. Ergo stroom genoeg, maar voedingsspanning (12V) te weinig.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je begrijpt het niet, je wil het niet begrijpen of je bent vreselijk eigenwijs. Het gaat niet om spanning of stroom. Het gaat om vermogen. Probeer nou iets aan te nemen van mensen die jarenlang elektrotechniek hebben gestudeerd en ook vele jaren in dit vak hebben gewerkt. Die weten echt wel waar ze het over hebben. Dan moet je niet proberen het met lekenkennis beter te willen weten. Dat verlies je altijd.

    Sluit nou de lader gewoon een aan op een goede 12 volt accu en kijk wat er gebeurd.

    Maar ik hou er mee op. Je bent niet te overtuigen.
     
    Cnn en Squier vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry,
    Bij deze is voor mij de discussie gesloten. Voor mij is het trekken aan een dood paard.
    Er wordt niet gelezen, zie mijn eerdere antwoord:

    Ik krijg weer het zelfde geneuzel als opmerking op een eerder antwoord.

    Ik heb getracht om uit te leggen het verschil tussen aangelegde spanning en de laadstroom.

    Via con dios.
     
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    De voeding heeft genoeg vermogen (90W), de lader heeft genoeg vermogen (de lader is zelfs gespeced om 6S LiPo te laden) Dus ergens is er een andere beperkende factor (IMHO de input voltage cut off van de lader).

    Zoals eerder beschreven trekt een 3S/2200mAh bij 1C laden meer stroom uit de voeding dan een 2S/2200mAH. Staat de voeding vast ingesteld op 12.0V dan zal een overgangsweerstand van bvb. 0.1Ohm (meerdere stekkers tussen voeding/lader, zowel in de + als - leiding) een spanningsval van bvb. 0.23V geven richting lader. De lader ziet dus geen 12.0V meer maar slechts 11.77 en dus grijpt de low input voltage cutoff in. Vandaar dat het wel lukt te laden als je de voeding iets hoger instelt.

    Mijn advies: check de low input voltage cut off.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De voeding heeft niet altijd een vermogen van 90 watt, tenminste als ik moet geloven wat Stoompomp heeft geschreven. Hij geeft aan maximum 30 volt, maximum 3 ampere. Ingesteld op 30 volt levert de voeding inderdaad 90 watt. Maar Stoompomp stelt de spanning in op 12 volt. Als de maximale stroom nu ook 3 ampere is, Stoompom heeft het immers over maximaal 3 ampere, dan is het vermogen van de voeding 3 x 12 = 36 watt.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat heb je getracht, je houd zelf ff geen rekening dat de aangelegde spanning uit een regelbare voeding komt, ingesteld op 12V en met een stroombegrenzing op 3A.
    De vervelende eigenschap van zo'n regelbare voeding is het effect van de uitgangsspanning, de wordt lager als de gevraagde stroom hoger wordt dan de ingestelde begrensde waarde, in jouw geval 3 Ampere.

    Een accu wat @N.P.S. aan geeft, ja die heeft een hogere klemspanning van zo'n 13.8V t.o.v. een regelbare voeding met stroombegrenzing.
    Een accu heeft geen stroombegrenzing.

    Als test, kun je je regelbare voeding ook instellen op 13.8V. en om het totale geleverde vermogen op de uitgang 36Watt te laten zijn, stel je de stroombegrenzing in op 2.6 Ampere.

    Onderstaande totaal niet relevant voor deze situatie, maar gewoon zo werkt dat in een lineaire voeding.

    Ik las nog ergens iets van 2N3055 met 105Watt vermogen.
    Dat is het vermogen wat de transistor maximaal kan verstoken.
    Jouw voeding kan maximaal 30V leveren bij 3A.
    Belast je de voeding met 3A en bij 30V.
    Dan zal de voeding zo'n 20Watt aan vermogen moeten verstoken.
    Tenminste ik ga er vanuit dat de voeding van het type lineaire is.

    Regel je de voeding af op zo'n 1V en laat er ff 3A door heen lopen.
    Dan zal de vermogenstransistor het spanningsverschil tussen de ingaande niet gestabiliseerde voeding en de geregelde uitgang van 1V, bij 3Ampere moeten verstoken.
    Als niet gestabiliseerde spanning heb ik ff 35V genomen.
    De rekensom (35-1)=34Volt.
    Maal de stroom 3A, geeft mij een getal van 102Watt wat de eindtrap aan vermogen moet kunnen verstoken.

    Jou 12V bij 3A, Dan moet de voeding (35-12)*3=69Watt verstoken om 36Watt aan de uitgang aan vermogen te kunnen leveren.

    (35-13.8)*2.6=55.12 aan vermogen verlies in de voeding. 13.8*2.6=36Watt beschikbaar vermogen op de uitgang.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt voor de tip met dubbele aansluiting!
    Dat is veel handiger dan, daar ga ik naar op zoek.

    Edit;
    Gevonden en besteld...
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    DSC_3441.JPG
    Er wordt een LiPo geladen.

    DSC_3443.JPG
    Deze bestaat uit 5 cellen. Capaciteit 3300 mAh, nominale spanning18,5 volt, maximale spanning 21 volt.

    DSC_3442.JPG
    De netvoeding heeft een uitgangsspanning van 13,8 volt.

    DSC_3446.JPG
    De spanning over de LiPo is op dit moment 19,1 volt en de laadstroom is 3,2 ampère.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Domme vraag: Soms staan er in displays op het eerste gezicht meer informatie. Aan de linkerkant naast 19,1V staat een klein pijltje omhoog. Is dit het symbool voor ontladen? normaliter zou je verwachten, dat bij laden het pijltje de andere kant opstaat.
    Overigens, ik vind het jammer, dat je geen foto hebt bijgevoegd van de melding van je lader betreffende de voedingsspanning, bij voorbeeld: SAM_2758.JPG
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Domme vragen bestaan niet.
    Zijn voeding beschikt niet over een spanning en stroom uitlezing.

    Ik heb net ongeveer dezelfde opstelling in elkaar gemeubeld.
    ivm geen 5S heb ik een 6S genomen.

    Ingangsspanningsbereik lader vanaf 10V tot 30V.
    Je niet blindstaren op 300W / 14A wat op de lader staat.
    Dat zijn de uiterste specificaties in combinatie met een bepaalde voedingsbron en een te laden accu.

    Wat ik je laat zien, is dat de laadstroom die de lader levert aan de te laden accu, constant blijft.
    En dat de te leveren stroom vanuit de voeding.
    Varieert naar gelang de hoogte van de ingangs-spanning op de lader.
    lader.jpg
    Laad stroom blijft constant.

    voeding laag.jpg
    Stroom die de voeding levert bij een lage ingangs-spanning.

    voeding hoog.jpg
    Stroom die de voeding levert bij een hogere ingangs-spanning.

    totaal plaatje.jpg
    Totaal plaatje.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De voedingsspanning en laadtijd worden afwisselend op het display weergegeven (Vb=13,3 V). Het pijltje betekent dat de spanning van de LiPo oplopend is. Dat klopt ook de LiPo wordt geladen en de spanning loopt in dit geval langzaam op tot 21 volt. Dan is de LiPo volledig geladen en wordt het laadproces gestopt.

    DSC_3448.JPG
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de foto's met de lader en voeding van hobbyist is het overtuigend te zien. De voeding levert 13,3 volt en 8,2 ampère. Dat is 13.3 x 8.2 = 109,06 watt. De lader zet dat om naar 18,1 volt en 5,7 ampère. Dat is 18.1 x 5.7 = 103.17 watt. Dat is 6 watt minder en dat wordt veroorzaakt door rendementsverlies in de lader.

    Eindelijk overtuigd dat spanning en stroomsterkte van de voeding (binnen grenzen) niet van belang zijn? Alleen het vermogen telt!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb echt het idee dat je aan het trollen bent.
    Tuurlijk kan je geen gelijkspanning direct omhoog transformeren.
    Dat heeft ook niemand geschreven maar je kan wel van 12 V gelijkspanning naar een (veel) hogere gelijkspanning komen, dat is dat schakelingetje waar ik over schreef in mijn eerdere antwoorden.
    Ja, dan wordt van gelijkspanning wisselspanning gemaakt, dat omhoog getransformeerd en dan weer gelijkgericht.
    Als je enigszins verstand hebt van electronica dan weet je dat.

    Verder doe ik maar niet meer aan deze discussie mee, ik heb alles duidelijk genoeg opgeschreven en als je dat niet snapte moet je vooral met je vingers van alles wat met stroom en spanning te maken hebt afblijven en vooral geen mensen hier op het forum advies gaan geven.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je bent er bijna, de 18.1V bij 5.7A is ook de spanning/stroom van de voeding die even iets anders staat ingesteld.

    Wat klopt in deze opstelling is de voeding van 13.3V en 8.2A wat resulteert in 109 Watt.
    En wat ook klopt is deze riedel op de lader.
    3.83
    3.82
    3.83
    3.83
    3.83
    3.83
    opgeteld
    22.97V
    vermenigvuldigd met 4.5A
    103.4 Watt

    Rendement snoertje met lader 94%

    De op geregelde spanning van 18.1V met de stroom van 5.7.
    En met het vermogen wat de lader in de accu propt. geeft als uitkomst, dat het rendement van de lader meer dan 100% is wat helemaal niet kan.
    Dit is een meet fout, de voeding wordt niet continue maar pulserend belast, hij maakt er zelf een gemiddeld getalletje van.
    En de waarde op het display is ehm ter indicatie van ongeveer.

    Wil je betrouwbaar gaan rekenen met voedingen en laders met een hoog rendement en dit spul heeft best wel een hoog rendement.
    Dan moet de meting ook betrouwbaarder en nauwkeuriger gedaan worden.
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Hier nog even meegeven dat ik nu mijn 6S zonder problemen kan opladen op 2C.
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    24V voeding nu, toch?
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Klopt, met de 24V voeding.
    Laadt als een zonnetje.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gefeliciteerd, dat je probleem is opgelost. Ik had niet anders verwacht, zie ook mijn eerdere opmerkingen.
    Maar ik denk wel, dat enkele "deskundigen" zich ernstig achter de oren moeten krabben.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nou moet je het niet gekker maken.

    Wie was degene die stug bleef volhouden dat het onmogelijk is een LiPo te laden uit een voedingsspanning die lager is dan de Li-Po spanning? Dat was jij toch? Dacht eigenlijk dat je van je eigen ongelijk was overtuigd en dat spanning en stroom (binnen de grenzen van de lader) niet van belang zijn, maar dat het gaat om vermogen. Dit na veel uitleg en foto's die je ongelijk aantonen. Maar je ongelijk erkennen, dat is waarschijnlijk iets dat niet bij je past...
     

Deel Deze Pagina