Klopt helemaal Theo.
Mijn zender heeft altijd de buitenlucht temperatuur want het hele boeltje staat ook in een onverwarmd tuinhuis.
Wat ik nergens hoor is dat de vrieskou vaak schitterende vliegmogenlijkheden oplevert. Waar zijn die Vikingen nou gebleven?
Gelukkig heb ik bewijs bij de hand
www.braoss.nl
Dat was op 2 feb, prachtig windstil weer. Je ging op 70-80 meter zo vertikaal de mist in (letterlijk) en dan een blinde stall-turn en er weer uikomen. Onder de wolken was het zalig vliegen en er was ruimte en hoogte genoeg. 10 minuten was het nog wel vol te houden zonder handschoenen, vooral omdat er geen spat wind was.
Voordien had ik mijn accu's 3 laad en ontlaad cycli laten doen op de Robbe LCD lader terwijl de accu's dus "buiten" in de kou stonden. Zodoende wist ik dus precies dat ze bij die lage temperaturen goed zouden presteren. De capaciteit lag welliswaar 15% onder de zomerse waarde, maar met een ruime overcapaciteit is dat geen probleem.
Voor mensen die Nylon stuurstangen gebruiken heb ik nog een tip. Controleer bij lage temperaturen voor je opstijgt de stand van je roeren. Het is me zelf bij -15 (1985) overkomen dat de Taxi na het loskomen raar naar beneden en naar een kant wegdook, flink trimmen hielp gelukkig. Na de landing bleek dat de gele kernen van de Sullivan stuurstangen toch wel zo'n 3 a 4 mm waren gekrompen t.o.v. hun lengte bij 20 graden.
Het was destijds mijn eerste vlucht op ski's en daarom moesten we naar het veld toen het weer dat toeliet, helaas was het wel een beetje koud. Nu was ik wel het een en ander gewend want ik had in die tijd ook een krantenwijkje dat de hobby moest bekostigen. Dus die twee Elfsteden winters kan ik mij zeer goed herinneren.