Kan vliegtuig en branstof tegen koude temp?

• Topicstarter Topicstarter Lainke
  • Startdatum Startdatum
L

Lainke

Guest
Hallo,

Ik had even een vraagje ivm de tempatuur van de brandstof voor vliegtuigen en de motor voor het vliegtuig zelf. Bij mij staat alles in het tuinhuis dat onverwarmd is. Maar kan dit gevolgen hebben bij bijvoorbeeld vriestemperaturen?

En kan die koude ook kwaad voor het vliegtuig zelf, alsook de motor?

Brandstof komt de winter wel door, hooguit dat de olie wat gaat uitvlokken, maar dat komt weer goed als de temperatuur weer stijgt ... als het vliegtuig droog is zal er ook niet veel mee gebeuren ....

batterijen zou ik op een warmere plaats bewaren.

Als je gaat vliegen bij hele koude temperaturen kan het wel zijn dat je motorproblemen krijgt als de olie gaat vlokken. Maar bij -10 of zo is er toch niet zoveel lol aan.

Kan hoegenaamd geen kwaad. Mij vliegtuigen spenderen hun tijd in een onverwarmd tuinhuis waar het even koud is als buiten. Het enige wat van belang is dat ze droog staan en niet in één of ander vochtig hok.

Stevo

Opzich is kou niet echt slecht voor de toestellen en brandstof, maar vocht is een grote vijand van onze kostbare spullen.

Grt.

Een tuinhuisje is meesal erg vochtig, hier kan je motor niet tegen en je zal vaak je lagers moeten vervangen. Het is dus zaak dat je je motor goed afsluit.

En de electronica vindt het ook niet fijn, en hout kan kromtrekken, etc, etc :o

Grt.

Ik heb mijn vliegtuig in de schuur staan en wat die vochtigheid betreft: ik wind er handdoeken omheen helpt goed en zo gaat de motor ook niet roesten als er brandstof uitlekt en lag blijft staan de handdoek neemt het allemaal op. Alleen na een winter is de handoek weg:wink:

gr,

niels

p.s. mijn methode is niet bewezen dus niet met schadevergoedingen komen a.u.b. :wink:

Niels, ik heb zo mijn twijfels over de handdoek methode. Vocht komt overal op de duur. Dan zou ik het eerdere in een plastic zak doen met zo'n waterslurper.

Hoi,

mijn vliegtuigen staan 'verwarmd' (minstens 15°C) en droog.
Na het vliegen zoals gisteren (-4°C) neem ik altijd mijn zender mee
in het clubhuis of in de auto.

Bij dit weer vlieg ik met een Panic, gaat volledig opgebouwd in de wagen, dus voltanken en vliegen.

Bij vriesweer is het niet aangenaam nog buiten je vliegtuig ineen te steken. (heb ik uit ervaring geleerd).

Wel worden plastic en GFK rompen enzo minder flexibel, dus breekbaarder bij lagere temperaturen.
Beetje oppassen bij landings dus...

Groetjes,

Jean-Luc

funflyerke zei:
mijn vliegtuigen staan 'verwarmd' (minstens 15°C) en droog.
Na het vliegen zoals gisteren (-4°C) neem ik altijd mijn zender mee
in het clubhuis of in de auto.

Dat is heel perfect om condens in je zender en andere zaken te krijgen, en dan maar afvragen waar die storing toch vandaan komt.

Klopt helemaal Theo.
Mijn zender heeft altijd de buitenlucht temperatuur want het hele boeltje staat ook in een onverwarmd tuinhuis.

Wat ik nergens hoor is dat de vrieskou vaak schitterende vliegmogenlijkheden oplevert. Waar zijn die Vikingen nou gebleven?
Gelukkig heb ik bewijs bij de hand
www.braoss.nl
Dat was op 2 feb, prachtig windstil weer. Je ging op 70-80 meter zo vertikaal de mist in (letterlijk) en dan een blinde stall-turn en er weer uikomen. Onder de wolken was het zalig vliegen en er was ruimte en hoogte genoeg. 10 minuten was het nog wel vol te houden zonder handschoenen, vooral omdat er geen spat wind was.
Voordien had ik mijn accu's 3 laad en ontlaad cycli laten doen op de Robbe LCD lader terwijl de accu's dus "buiten" in de kou stonden. Zodoende wist ik dus precies dat ze bij die lage temperaturen goed zouden presteren. De capaciteit lag welliswaar 15% onder de zomerse waarde, maar met een ruime overcapaciteit is dat geen probleem.

Voor mensen die Nylon stuurstangen gebruiken heb ik nog een tip. Controleer bij lage temperaturen voor je opstijgt de stand van je roeren. Het is me zelf bij -15 (1985) overkomen dat de Taxi na het loskomen raar naar beneden en naar een kant wegdook, flink trimmen hielp gelukkig. Na de landing bleek dat de gele kernen van de Sullivan stuurstangen toch wel zo'n 3 a 4 mm waren gekrompen t.o.v. hun lengte bij 20 graden.
Het was destijds mijn eerste vlucht op ski's en daarom moesten we naar het veld toen het weer dat toeliet, helaas was het wel een beetje koud. Nu was ik wel het een en ander gewend want ik had in die tijd ook een krantenwijkje dat de hobby moest bekostigen. Dus die twee Elfsteden winters kan ik mij zeer goed herinneren.

Brandstof kan er wel tegen zolang je het niet te bont maakt, maar ik zou het vliegtuig, of in ieder geval de accu's wel binnen bij kamertemperatuur leggen, ik heb deze winter de accu van mijn startkist om zeep geholpen, die stond in de garage. Dan is het natuurlijk al helemaal een tegenslag als je gisteren net een splinternieuwe motor gekocht hebt voor je nieuwe toestel en je blijkt hem niet te kunnen starten omdat hij zoveel compressie heeft dat de zoiezo al heel erg afgezwakte startaccu bij het draaien van de startmotor de gloeiplugspanning in laat zakken van 5 naar 2 ampère, en niet eens meer door de compressie heen slaat......Fijn, 28 euro om zeep....... :|

Zie dit als een voorbeeld waarin word uitgelegd waarom je je accu's binnen moet bewaren...

weet iemand hoe ik mijn motor ook goed kan starten? zity een probleempje in, kijk even bij: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34823 als je me kunt helpen

De accu van mijn startkist (natte loodaccu) wordt door de accu onderhoudslader van Elektuur in perfecte conditie gehouden. Zodra ik thuis kom hang ik dat ding weer op de accus en heb er verder geen omkijken naar, de accu's is altijd perfect vol en wordt niet overladen.

Zoals ik al schreef vind ik het niet erg dat mijn andere accu's ook in de kou liggen. Want die accu's houd ik ook goed in de gaten. Daarom weet ik van een accu ook zeker dat hij bij lage temperaturen goed zal presteren, en niet alleen bij 20 graden in huis goede getallen geeft.

Zie mijn uitleg als een voorbeeld van iemand die al 20 jaar met accu's in de kou omgaat. 8)

Bovendien is het "overlijden" van accu's eerder het gevolg van langdurige leegstand, dan van lage temperaturen. 's Winters wordt de boel ergens gestalt en als de vogels een ei gaan leggen komt men er achter dat de accu's naar de eeuwige vliegvelden zijn vertrokken.

Elke type accu heeft zijn eigen wensen. Voor veel accu's geldt zelfs dat koel bewaren wenselijk is.

Loodaccu's moeten gewoon altijd vol bljven.
De langste levensduur van een als startaccu ontworpen loodaccu (voor auto's of motoren) wordt alleen gehaald als men de accu niet verder als 3% ontlaad. Alleen dan kunnen enkele duizenden laad en ontlaadcycli gehaald worden.
Bij diepere ontlading van de accu neemt het aantal cycli heel snel af.
Veel accu's die als stroombron voor een lader op het veld gebruikt worden lijden aan dat probleem en sterven heel jong in het harnas.

Beter is het om in dat geval een natte accu te gebruiken die voor boten geschikt is Die accu's kunnen door een ander ontwerp beter met diepere ontlading omgaan, zoals dat bijvoorbeeld op zeilboten voorkomt.

Back