Kanaal (2)60?

Gerben

Forum veteraan
Goedendag,

Recent viel me op dat 35.000Mhz zowel kanaal 260 als kanaal 60 genoemd wordt.
Iemand een idee waar deze dubbele benaming vandaan komt?

Gerben

In de (internationale) kanaalnummering is kanaal 59 (40,785 Mhz) in deze band is (40,795 Mhz) nog vrij .... een potentiële kanaal 60 dus

In de 40Mhz band zit o.a. een "gat" tussen kanaal 59 (40,785 Mhz) en 81 (40,815 Mhz) van 2 kanalen (40,795 en 40,805 Mhz) volgens het 10 Khz raster...

Er zitten meer van deze kleine "gaatjes" in deze band...

De frequenties 35.210 t/m 35.230 zijn gelijktijdig met 35.000 ingevoerd.
Doordat er in de 40MHz band reeds kanaalnummers 81 en hoger waren toegewezen heeft men een tweetje toegevoegd en hebben we dus de kanaalnummer 281 t/m 283 gekregen. Abusievelijk wordt dit tweetje ook aan kanaal 60 toegevoegd, officieel hoort dit dus niet.

Let wel op als je kristallen koopt voor kanaal 60!! Deze moeten geslepen zijn voor 35,000 MHz MAAR ER ZIJN ER OOK DIE VOOR 35,005 MHz GESLEPEN ZIJN! ...en toch kanaal nummer 60 op de mantel hebben staan.
Koop alleen kristallen van het merk dat bij de zender hoort en verivieer dat het inderdaad goed is!
Kristallen worden niet alleen voor ons gemaakt maar ook voor andere gebruikers en kennelijk zijn de afsprken wat er nu precies in welk kanaal zit niet altijd even dwingend!
Ik kreeg deze info van iemand die voortdurend storing veroorzaakte op kanaal 61. Met een frequentie meter en een kristal tester was het euvel snelgevonden en inderdaad onder de sticker "60" stond de frequentie gegraveerd, 35,005 MC Het betrokken kristal was gekocht in een modelbouwzaak in Belgie.
Hans Delemarre

Dank voor de verduidelijking.

Hans, betreft dit een kristal van een bepaald merk en was het een origineel fabrieksartikel?

Gerben

Voor zover ik kon zien en herkennen geen merk kristal van een mij bekend (!) merk. MPX kristallen horen een transparant blauw of rose krimpkousje te hebben en de Futaba/Robbe kristallen hebben de in de lengte geplakte sticker met de nummering en de frequentie erop gedrukt. Het betrof een kristal met een zelfklever erop met het kanaal nummer en de letters "TX". De ontvanger met een vergelijkbaar kristal met "RX" erop werkte probleemloos. Door de korte afstand naar kanaal 61 werd dit echter bij een andere vlieger gestoord zodra de zender met het bewuste kristal werd aangezet.

Hans Delemarre

Back