kanaal koppelen F 16

• Topicstarter Topicstarter lucien
  • Startdatum Startdatum
L

lucien

Guest
Hoi,
Weet iemand hoe ik bij mij futaba F 16 zender kanaal 2+3 kan koppelen
om mij motoren in mijn smit nederland, of samen op kanaal 2 of de een op kanaal 2 en de ander op kanaal 3 (ik heb 2 regelaars in de boot)

Ik hoop dat het een FC16 is.........

In de FC16 zitten twee vrije mixers. Bij een vrije mixer kun je een meester (master) en slaaf (slave) definiëren. Wanneer kanaal 2 kanaal drie moet volgen, definieer je kanaal 3 als meester en kanaal 2 als slaaf. Zet hierbij de %-es op 100% naar beide zijden.

Ik heb geen FC16 meer dus weet niet meer precies waar je deze in het menu kunt vinden, maar daarvoor neem je even de handleiding.

Succes :wink:

:oops: Dan haak ik af.............. Ben bang dat er mechanisch iets in de zender gekoppeld moet worden.........

Lucien,

We hebben hier op dit forum (zelfs in dit deel) al eerder daarover gesproken.
Kijk eens bij "uitslag servo's beperken" gestart door Roel.
Hij heeft gemaakt wat jij nu vraagt.
Kan zijn dat hij het zo op papier heeft staan.
Ik heb het ook in m'n zender zitten, maar dan moet ik hem eerst openmaken en uitoeken hoe de draadjes moeten lopen.
Kan wel hoor, maar als het al op papier staat is dat natuurlijk makkelijker.

Wim

Lucien en ik hebben off-line wat contact gehad over dit onderwerp.
Ik heb het vermoeden dat Roel op vakantie is. (Hopelijk 8) & :zon: )
Ik zal daarom proberen dit weekend de zender open te schroeven en zelf even te kijken. (*)
Na het weekend zet ik dan het schema van de mixer op het forum. Op die manier heeft iedereen er wat aan.
Als ik de zender dan toch open heb, zal ik direct de dual rate en de schakel kanalen op schema zetten.
Ook deze zal ik dan hier met jullie delen.

(*)
Ik ben op dit moment druk aan het werk in huis (laminaat leggen) zodat ik niet zoveel tijd heb. Ik hoop dat het nog even lukt :wink:

Wim

Nou, het laminaat ligt d'r in (ondanks de hitte) en ik heb de zender nog even open kunnen schroeven
Heb een schema'tje getekend van de mixer en van een schakelkanaal en een proportioneel kanaal.
Heb de schema'tjes gescanned en geprobeerd die te uploaden, maar het formaat is verkeerd (tif ipv jpg of gif)
heb inmiddels irfanview, maar dat wou niet laden op mn pc
heb het programma nogmaals gedownload (nu in xp en w98) maar nog geen gelegenheid gehad het op de pc te zetten.
Zodra dat gelukt is zal ik de tifs omzetten naar jpg en ze op dit forum zetten.
Ik zal dit doen in twee nieuwe threads, (een voor de mixer en een voor de kanaaluitbreidingen) zodat het herkenbaar is voor iedereen.

De mixer is in iedergeval VERSCHRIKKELIJK simpel !! Slechts 1 (jawel EEN) schakelaartje, wat stekkertjes om de originele draden te sparen en natuurlijk wat draadjes.
Alles wat je ermee doet is het signaal van de loper van de master potmeter naar zijn eigen kanaal laten lopen OF zowel naar zijn eigen als ook naar het slave kanaal.
Schema maakt het duidelijk voor hen die hier niet voldoende aan hebben.

Groeten,

Wim

dat schema staat ook in de laatstee modelbouw aktueel in het stuk over de parat van graupner

klopt, dat staat in de modelbouw actueel. En aangezien dat stuk van pa van Essen komt moet die dat hier ergens hebben. Ik zal nog even graven maar ik zal het melden als ik het gevonden heb.

Hoi,

het werkt, een draadje maakte geen goed contact (eerst even met lose draadjes proberen voor ik begin te knippen) maar ik kan nu de motoren gekoppelt of gescheiden bedienen

bedankt !!!!!

lucien

Ik heb dit al zo'n jaar of 15 geleden in m'n zender ingebouwd. Hoe ik er destijds aan gekomen ben wee ik niet meer. Toeval dat het ook net nu gepubliceerd is.

Wim

Back