Kanonneerboot Nr.2 van Kapitein J.C. Van Speyck / Cannoniera Olandese Nr.2 (MANTUA Art. 797)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door a3seidel, 6 jan 2018.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig weer Adri! Welk programma gebruik je voor al die mooie rechte lijnen en pijlen? Want mijn bamboo tekenbord heeft de geest gegeven en doe ik nu alles met lettertjes, wat voor mij wel duidelijk is, maar is dat voor andere ook zo. Bij jou tekeningen op de foto's vind ik alles super duidelijk, vandaar. Gebruik je hiervoor misschien Paint?

    En natuurlijk voor jou ook de allerbeste wensen voor het komende jaar en heel fijne feestdagen!
     
  2. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Jazeker Piet, ik gebruik hiervoor gewoon Paint en dan gewoon de 2D versie, even een tip als je er letters,pijlen of zinnen erin wilt zetten: verklein eerst de foto die je gemaakt hebt (bv. 2843x2254 px) in het aantal pixels die je op het forum gaat zetten (bv.800x636px >> mag ook groter tot een breedte van ong. 1200x ????) en plaats daarna pas in Paint de lijnen,pijlen en teksten. Mocht je er niet uitkomen bel me dan even dan kan ik je binnen 30 min. op weg helpen.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK, Adri ik had al een vermoeden. Ik denk wel dat ik er uit kom hoor, evengoed bedankt voor de tip voor het eerst verkleinen van de foto's. Nu maak ik met de camera al kleine bestanden, die ik in de fotoshop vaak nog kleiner maak. Mocht het desondanks niet lukken, dan geef ik je even een belletje.
     
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    aanspannen.JPG
    Mijn ervaring is iedere keer weer als ik extra lange lijnen van het lopend Want plaats dat er zoveel “rek” in de lijn zit, en al helemaal als er in de lijn een 2 schijfsblok is opgenomen. Om nu te voorkomen dat (als ik deze lijn direct fixeer op de korvijnagel met wat lijm) deze na een paar dagen slap gaat hangen geef ik (voordat ik de lijn fixeer) een nacht de lijn wat voorspanning mee en zet deze met een mini wasknijper even ergens vast. De volgende morgen even een ietsje-pietsje na-spannen (vooral de 5 lijnen van de Talie) en dan pas fixeren. Zorg er wel voor bij het spannen dat je het overzicht van het totaalplaatje houdt en niet de boel scheef of uit zijn verband trekt.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2018
    Eduard Renger, pietsan en Building Mouse vinden dit leuk.
  5. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Dat uitrekken van zo'n lijn komt doordat er nylon in de draad verwerkt zit. Bij mijn eerste model had ik die ervaring ook en ben daar direct van af gestapt en gebruikte in dat model en de daarop volgende drie modellen alleen nog maar zuiver katoen garen. Dat zal nooit uitrekken. Bovendien heeft het als voordeel dat je het kunt vast kunt lijmen en de draad kunt lijmwateren (hierdoor treden er geen rechtopstaande draadjes op wat stof aan trekt).
    Constant
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Het Groot-Gaffelzeil (2)

    Lijn 31: dit is een kort lijntje die op de Mantua tekening begint en eindigt op de oogbout (31) bovenop de Windas (71) Nadat je de lijn eerst aan 1 kant bevestigd hebt aan de oogbout loopt hij daarna eerst door een 1 schijfsblok die aan de Halshoek (bij de Mast) van het Gaffelzeil bevestigd is. Daarna wordt hij belegt op dezelfde oogbout. Nb. ik heb hier een kleine wijziging doorgevoerd nl. na het doorlopen van het 1 schijfsblok aan de Halshoek heb ik hem belegt op de Mastkraag op korvijnagel 23. De reden hiervoor was dat ik het onderlijk van het Gaffelzeil iets meer richting de mast kon trekken, hierdoor kwam de Halshoek van het zeil ook iets meer richting de mast met als resultaat dat het zeil iets strakker en vlakker gespannen werd.
    1) lijn 31.JPG

    Lijn 37:
    Dit korte lijntje wordt direct aan de lus van de schoothoek geknoopt >> passeert eerst de 1 schijfsblok die aan de oogbout op het eind van de giek gemonteerd is >> en wordt belegt op de 1e boomklamp 83E van de boom (Giek) nb. in combinatie met het vorige lijntje 31 kan hiermee het groot Gaffelzeil strakker en vlakker gespannen worden.

    Lijn 32: Deze lijn is qua opbouw gelijk aan lijn 27 maar nu aan de andere zijde van de mast en zeil, het eerste stuk enkel (rood) maar deze begint echter aan de oogbout op het eind van de Giek >> daarna gaat hij diagonaal richting de mast naar het 1 schijfsblok aan het ezelshoofd (daar waar lijn 27 begint) >> vanaf hier gaat hij aan de binnenkant door de Marszaling richting de nagelbank (wel aan de overkant van lijn 27 = BB) en gaat ter horizontale hoogte van de knop op de Boegspriet 84 (kluiverboom) over in een 1 schijfsblok, (kijk even goed op de dwarsdoorsnede rechts van het grote zijaanzicht op tekening 3 maar nu aan de linkerkant van de mast).
    Vanaf de nagelbank loopt er een enkele lijn (blauw) die eerst door dit zelfde 1 schijfsblok loopt om daarna omgekeerd weer richting het dek te lopen en ter hoogte van de Juffers afgesloten wordt door een 2 Schijfsblok. Dit 2 schijfsblok is de bovenste van een talie die verder naar de er tegenoverstaande 2 schijfsblok loopt middel een talie.(de meervoudige dunne gele lijnen) Aan dit onderste 2 schijfsblok zit direct verbonden een oogbout die in originele Mantua uitvoering in de voetbeplanking van de stutten (29) vast gelijmd wordt.
    Let op hier geld ook !!:
    Maak je echter eenzelfde aangepaste versie zoals ik gedaan heb, dus met een verschansingsschot achter de 3 Juffer-talies, boor dan het gat voor de oogbout aan de binnenkant van de verschansing. (kijk even naar mijn voorgaande bericht). Het halende part van deze 2 schijfs-Talie wordt ook op de nagelbank maar nu aan de andere kant dan lijn 27 belegt (vandaar een dubbel lijntje die je ziet op het bovenaanzicht op tekening 2)

    Lijn 30: Dit is een lijn die zowel aan BB als SB (30A en 30B) enkel aan de “kromme haak” op het eind van de gaffelboom begint >> Ergens tussen het onderlijk van het Gaffelzeil en de Giek eindigt dit gedeelte aan beide zijden in een 1 schijfsblok. (zelf even bepalen maar neem de maat niet over van de tekening!! De lijn is in perspectief getekend!! >> dus langer!!) nb. zorg wel even als je beide 1 schijfsblokken vastknoopt dat je een lijn aan de onderkant van dit blok mee vast knoopt, want dit is het vertrekpunt van de onderliggende Talie
    Dit laatste 1 schijfsblok vormt een Talie met een tegenoverliggende 1 schijfblok waaraan een oogbout vastzit die je in een geboord gat net naast de toegangspoort van de boot, op de voetbeplanking van de stutten (29) vastlijmt.>> hierna scheer je de talie in en belegt deze op de Klamp 30 aan de binnenkant van de verschansing.
    Let even op dat je hierbij de Gaffelboom niet scheef over het midden van de boot trekt, dus beide zijden gelijkmatig aantrekken. Nb. om de klamp aan BB zijde toegankelijker te maken heb ik even de trap naar het ruim even tijdelijk er uitgenomen.
    2) Stuurboordzijde.JPG

    En nog even een totaalaanzicht aan Stuurboordzijde

    3) Stuurboordzijde  geheel.JPG
     
    janzwart, *Hans*, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig !!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vreselijk mooi A3
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    groot Gaffelzeil aanslaan (3)

    Lijn 33 (blauw) en 35 (geel):
    Deze twee lijnen hebben mij een lange tijd voor een raadsel gesteld, op Tekening 3 staan ze beiden duidelijk achter de zeilen gearceerd getekend >> wat betekend dat ze ook beiden aan Bakboordzijde (achter de beide zeilen) langs het Gaffelzeil en top-Gaffelzeil lopen. Ze beginnen beiden aan de schoothoek van het groot Gaffelzeil en lopen diagonaal richting de Mast totdat ze overduidelijk beiden naar de Klamp 79G lopen Let wel !! aan SB-zijde?!?! want het allerlaatste stukje is als een ononderbroken lijn getekend(zie ook uitvergroting inzet linksboven en de Tekening zonder ingekleurde lijnen rechtsonder) Daarna was er voor mij in eerste instantie geen enkele informatie hoe beiden lijnen nu verder zouden gaan lopen na de klamp 79G.
    1) lijn over gehele zeil.JPG
    Dus als ik het goed lees dan zie ik teken-technisch het volgende:
    De lijnen 33 en 35 komen van de schoothoek linksonder >> ze zijn hier gestreept getekend dus ze lopen aan de andere kant van het zeil, en dat is Bakboord. Na het passeren aan BB kant (gestippeld getekend) van het top-gaffelzeil steken ze bovenlangs van Bakboord naar Stuurboord om daar beiden door de Klamp 79G
    (aan StuurBoord-zijde?!?!) geschoren te worden. (zie de doorgetrokken lijn in de dunne rode cirkel rechtsonder). Vanaf hier verdwijnt iedere informatie over het verdere verloop van beide lijnen.
    2) nagelbank.jpg
    Totdat ik enkele dagen later bij toeval op tekening 2 ontdekte dat er op beide nagelbanken aan BB en SB nog twee korvijnagel-belegpunten onbezet waren, die van lijn 33 en 35. En toen was de verbazing voor mij helemaal compleet. Lijn 35 (geel) is nog wel te begrijpen want die blijft aan de Stuurboord kant, alleen lijn 33 (blauw) maakt wel een hele vreemde omweg: loopt aan BB-kant langs de zijlen (gestreept) steekt net boven het top-Gaffelzeil over naar de klamp 79G aan SB-kant en moet vanaf hier weer terug naar BB-kant om daar op Korvijnagel 33 op de nagelbank 49 belegt te worden. En dat is niet logisch.
    De reden dat ik hier zo diep op in ga is om mogelijke toekomstige bouwers van de Kanonneerboot Nr. 2 op dit, in mijn ogen, slecht en slordig tekenwerk, te wijzen.(en dit is niet het enige wat ik gezien heb, dus blijven improviseren)

    De uiteindelijke oplossing die ik genomen heb is eenvoudig: lijn 33 (blauw) begint in de schoothoek, loopt aan BB langs de zeilen, passeert aan BB klamp 79G en wordt belegt op de korvij-nagelbank 49 aan BB zijde. Lijn 35 doet eigenlijk hetzelfde maar ditmaal geheel aan de SB-zijde van alles.
    En dat levert dan het volgende lijnenplaatje op:
    3) lijnen plaatje.JPG
     
    Hans Groenenberg, pietsan, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Omdat afgelopen maandag tot 21.00 uur de keukenvloer-tegels werden gelegd en ingevoegd werd ik daar gisteren verbannen om erop te lopen vanwege het drogen. Mooi even een dagje de tijd om het idee van Pietsan uit te voeren nl. om alle korvijnagel op de nagelbank (10x > 10 mm) en op de mastkraag (16x >15 mm) te voorzien van dummy opbindlussen. Gewoon een klein dingetje die de afwerking van de boot zo mooi afmaken.
    1)mal voor strop.JPG
    Allereerst even een malletje gemaakt van zo’n bouwmarkt verflatje achter de kassa, deze voorzien van 3 stukjes rondhout op 10 en 15 mm l= 15 mm en de voorkant opgehoogd met 2 latjes 2x5 mm, hierdoor bleef de lus mooi zwevend in het midden en gaf dit onderlangs ruimte om de draad door te steken en iedere mastknoop werd gefixeerd met wat houtlijm en deze bleef hierdoor ook niet aan het verflatje plakken. Met miniwasknijper A zette ik het touwtje even vast, daarna maakte 3 slagen om de rondhoutjes en zette deze vast met een miniwasknijper op het bovenste rondhoutje (deze staat voor de duidelijkheid niet op de foto). Hierna had ik beide handen vrij om de mastknoop te leggen om daarna het eind weer vast te zetten op de verhoging met miniwasknijper B om het eindje uiteindelijk weer naar beneden te laten hangen. Fixeren met wat verdunde houtlijm, 5 min. laten drogen en nog even 1 van de twee eindjes afknippen en klaar is Kees.
    Zoals het was:
    2) voor.JPG
    En erna:
    nb. de 10 mm lusjes heb ik op de nagelbanken gebruikt (op de achtergrond) en de 15 mm lusjes op de mastring
    3) na.JPG
    Helaas mag ik vandaag weer op de keukenvloer lopen maar ik kijk nu er al naar uit om over een kleine twee weekjes met de Kanonneerboot verder te gaan.
    Eh, en natuurlijk nog bedankt voor de tip Piet.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
    SjorsZ, ThVo, Eduard Renger en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Sorry heren nog even een klein weekje vertraging, de keuken staat er inmiddels wel maar er maar er moeten nog diverse
    dingen gebeuren die ik niet in mijn planning had staan ( plintjes, plavond sausen, en de nieuwe afzuig-koof moet nog compleet
    geschuurd,grondverf en afgelakt worden.
     
  12. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    a3
    Ik heb net je verslag van voor naar achter zitten doorlezen en werkelijk, het is al vaak geschreven maar mijn respect heb je sowieso. Ik heb al diverse houten schepen gebouwd, maar ondanks jouw opmerkingen dat je verslag voornamelijk voor newbies is geschreven moet ik toch bestrijden, ik heb toch echt wel een aantal keren tips gezien die ik zeker ga gebruiken bij een volgend project. Mss is het heel erg mosterd na de maaltijd, maar jij schreef bij de dekbeplanking dat je dit schuurt, mijn ervaring is dat je beter kan schrapen, je krijgt minder stofinslag en je haalt de lijmvlekken ook weg.
    Verder haal ik mijn tuigage vaak even door de bijenwas, dit geeft het draad ook stevigheid, minder pluis en raar genoeg ook minder stofaanslag. Maar zo als jij bouwt is wel museumwaardige kwaliteit
     
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Dank je Bitchin, ik heb inmiddels al contact gehad met een museum en ga hem daar inderdaad aan doneren maar meer daarover in een later verslag.
    Ben op dit moment erg, erg druk met de nasleep van mijn nieuwe keuken.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2019
  14. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    En terecht :thumbsup:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Je maakt ons wel nieuwsgierig Adrie;);)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  16. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoewel niet zo gebruikelijk is op het Modelbouwforum wilde ik toch nog even een foto plaatsen waarom ik de afgelopen weken afwezig was: onze nieuwe keuken.
    nieuwe keuken.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2019
    SjorsZ, TIMBERWOLF, Freubelaer en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Bakstagen (20) en Grootschoot (36)

    Bakstagen zijn paarsgewijs aangebrachte touwen(talies) van de grote masttop naar de boorden van de boot, die de mast bij achterin komende wind steunen Lang niet alle zeilschepen bezaten bakstagen. Weliswaar kan men bij het gebruik van bakstagen met een lichtere mast volstaan, maar de bakstagen zitten bij het zeilen de ‘uitslag’ van de Giek behoorlijk in de weg. (bron: http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/ )

    1) bakstag.JPG

    De bakstagen bestaan in feite uit 3 gedeelten en is een samenspel van een dikke strop (20a) die ter hoogte van de zaling tussen het vierkante gedeelte van de masttop en de voet van de Steng (81) doorloopt, met 2 talies (20b en 20C) die beiden naar de 2 oogbouten (20) die net achter de zwaarden op de voetbeplanking van de stutten (29) zitten. Klinkt best ingewikkeld maar dat valt achteraf best mee, ik zal ze daarom 1 voor 1 even nalopen, te beginnen met de strop 20a >>

    2) bakstag 2.JPG

    Deze is gemaakt van het dikste draad 1,25 mm met een totale lengte van ± 200mm (100 mm SB en 100 mm BB) en is aan beide einden voorzien van een grotere enkel-schijfsblok (6 mm!!!). Helaas past dit dikkere blok net niet tussen opening net boven de zaling door , dus 1 zijde kun je aanslaan op je werkblad en de andere moet je gemonteerd aanslaan.
    Vanaf de achterste oogbout (roer) loopt nu een dunnere lijn 20b (± 550 mm) door het grote 6 mm enkel-schijfsblok en stopt ongeveer in het midden op zijn retour richting de voorste oogbout en is daar voorzien van een kleinere 1 schijfsblok. (vanwege dit blok moet deze lijn omgekeerd door het grotere blok geschoren worden>> blauwe pijltjes) Dit laatste blok moet door een 3e lijn (talie) ingeschoren worden, je begint aan het voorgaande blok zelf waarna de lijn respectievelijk door de oogbout, terug naar het blok en dan weer terug naar de oogbout waar hij aangeslagen wordt. Het lijkt best ingewikkeld maar de 1e foto spreekt boekdelen.
    Tip: Het is vanzelfsprekend dat zowel het grotere als kleinere enkel-schijfsblok zowel aan stuurboord als bakboord op dezelfde hoogte zitten >> ik ben als volgt te werk gegaan:
    Scheer alle lijnen (20a-b-c) zowel aan SB en SB in en draai de boot met de Hekzijde frontaal naar je toe.
    Pak zowel aan SB en BB de beide lijnen 20b en 20c vast en richt hiermee de beide grotere enkel schijfsblokken aan de uiteinden van strop 20a horizontaal uit. Fixeer de beide lijnen 20b en 20c met een slag om de reling en zet deze vast met een mini wasknijper. Hierna kun je de strop 20a op de zaling fixeren met een drupje seconde lijm. Hierna richt je op dezelfde manier de beide kleinere enkel schijfsblokken uit en deze heb ik op beide kleinere blokken gefixeerd met een drupje seconden lijm. Pas daarna heb ik de beide lijnen 20b en 20c aangeslagen aan de oogbouten 20.
    Nb. de reden dat ik lijn 20 als laatste van het staande want gemonteerd heb en hiermee ben afgeweken van de numerieke volgorde op de tekening is dat als ik de lijn 20 al vrij vroeg (als 20e) gemonteerd zou hebben ik de bereikbaarheid van de Mastkraag(79C) en de beide nagelbanken (49) volledig geblokkeerd zou hebben.


    Grootschoot (36) :

    De lijn (talie) waarmee de stand (de hoek ten opzichte van de lengterichting van de boot) van het grootzeil geregeld kan worden, hoewel men bij een gaffelgetuigde boot vroeger gewoonlijk de benaming boomschoot gebruikte. (waarbij het woord ‘boom’ terug te leiden valt naar de Giek)
    3) grootschoot 2 in 1.jpg
     
    SjorsZ, TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  18. Genio

    Genio

    Lid geworden:
    19 nov 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Ziet er puik uit
     
    a3seidel en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Keurig! En getuigd ook van een mooie smaak.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Keuken plaatsen is modelbouw in het groot
     
    a3seidel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina