Kanonsschot met suiker

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Muismans, 7 apr 2006.

  1. Muismans

    Muismans Guest

    Alweer een maand geleden had ik bij Jan-Hein een zak met een verzameling phenolbuizen, kunststof ringen, triplex vinnetjes en een neuskegel gehaald. Dit moet een raket gaan worden die bekend moet staan als Canon ball. Deze kan nog mooi even gebouwd worden voor de lanceerdag op 't Harde die op 28 april gaat plaatsvinden.
    Bij de bouw ben ik begonnen met de vinnen. De 4 triplex vinnen kregen een mooi scherp profiel waarna ze netjes recht aan de booster werden verlijmd. Vervolgens besloot ik net als bij mijn PML Cirrus de vinnen van tip tot tip te verstevigen met fijn glasdoek en epoxy. Eerst de overgang van de vin naar de buis mooi vloeiend afwerken, daarna glasdoek erover. Je krijgt hiervan een schitterende gladde en sterke afwerking.
    De Centreerringen van de motorbuis vroegen nogal wat aandacht voordat ze netjes pasten. Er moest heel wat vanaf geschuurd worden voordat de motorbuis netjes in de ringen paste. In de voorste centreerring heb ik een gaatje geboord voor het schokkoord. Schokkoord erdoor, zekeren met een knoop en dan verlijmen met epoxy als je de ring verlijmt. De ring en het schokkoord gaan dus nooit zomaar los :) .
    In de achterste ring werden twee 3mm gaatjes geboord voor het 3mm schroefdraad, dit zorgt ervoor dat de motor op zijn plaats blijft tijdens de vlucht.
    Voorin de motorbuis nog even de thrustring verlijmen afgemeten voor een 4 grains suikermotor. Na al deze stappen kan de motorbuis worden verlijmd.
    Tot dusver de bouw van de boostersectie met vinnen, later meer...
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    effe een plaatje er bij gefreubeld ;-)

    [​IMG]

    iemand een idee waar ik een spatie te veel heb staan ;-)
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Misschien de bovenste opties (Html of BB) vergeten af te vinken?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    en ik heb er zelf natuurlijk ook een hij staat hier in de plamuur te gen de workmate aan


    [​IMG]
     
  6. Muismans

    Muismans Guest

    Kanonsschot met suiker (vervolg)

    Na de bouw van de boostersectie heb ik die vervelende spiraalgroeven op de phenolbuis dicht geplamuurd met polysester plamuur. Ook de neuskegel werd geplamuurd en geschuurd. In de payloadsectie moet een koppelstuk worden gelijmd met daarin een 38mm buis voor de canister. In de canister kan de hoogtemeter worden gemonteerd op een koolstof montageplaat die aan weerszijden voorzien is van afdichtingsdoppen. Die doppen beschermen de hoogtemeter tegen de gassen en de druk van de uitstootlading. Ook aan die 38mm buis moet een stuk schokkoord worden bevestigd waar de hoofdchute en de neuskegel aan vast komen. Heel wat schuurwerk om dat geheel passend te krijgen, vooral de kunststof centreerringen voor de canister kregen een fikse behandeling.
    Na die klussen werd begonnen met de afwerking, alle oneffenheden schuren, plamuren en weer schuren.
    [​IMG]

    hier de nog kale raket, klaar voor de spuitplamuur, daarover volgende keer meer....
     
  7. Muismans

    Muismans Guest

    De afwerking van de Canon ball,

    Nadat de oneffenheden waren geplamuurd en geschuurd nog wat laatste details zoals het boren van een gat voor de canister. In de canister zit een plug waarin een banaanstekker past. Met deze stekker wordt de hoogtemeter ingeschakeld. Het gat dat ik daarvoor boorde dient tevens als statische opening voor de hoogtemeter. Ook boorde ik twee kleinere gaten in de boostersectie voor de lanceergeleiders voor mijn lanceerrails.
    Na het boren van die gaten was het tijd voor een dikke laag spuitplamuur. Lekker dik spuiten, lopers maakt niet uit want je schuurt daarna toch het meeste er weer vanaf. Dan dus schuren met waterproof met een steeds fijnere korrel. Op het eind polijsten zodat hij zo glad wordt als een eitje.
    In de tussentijd heb ik een setje Mirage effectlak aangeschaft die van goud naar rood kleurt bij een veranderende lichtval. Mooi verfje maar wel duur, 39 Euri voor een setje primer en lak.
    Toen ik tevreden was over het polijstwerk werd het dus tijd voor het aanbrengen van de effect primer. De effectprimer is glanzend zwart. Ook de primer werd na het drogen gepolijst, dit keer met cleaner. Mooi glad dus.

    [​IMG]

    De Canon ball in de effect primer. De volgende keer het eindresultaat..... :wink:
     
  8. Muismans

    Muismans Guest

    Kanonsschot met suiker en een kleurtje

    Mijn Canon ball had ik voorzien van een laag effect primer. Ook leuk hoor, glanzend zwart maar toch wat eenzijdig, bijna saai. Tijd dus voor een wat sprankelender kleurtje. Het kleurtje staat bekend als Mirage en is een metallic lak die van kleur verandert bij verandering van de lichtval. Dergelijke lakken zijn zeer populair onder auto-hobbyisten maar een raket wordt er ook stukken mooier en stoerder van.
    Om een "Canon ball-look" te krijgen koos ik voor een verf die van rood naar goud of van goud naar rood kleurt.
    Na het spuiten van de eerste laag op de zwarte primer, zag ik nog weinig effect. Pas na 2 tot 3 lagen zag ik de metallic glans steeds duidelijker worden. In de schaduw zag de laklaag er nog wat donker uit maar na het drogen licht het metallic effect een stuk beter op. Toen ik de raket vervolgens in het zonlicht hield was het effect in één woord 'indrukwekkend'. De kleur veranderde van dieprood/purper naar brons, oranje, groen, geel, en goud. Tussen rood en goud zit een heel kleurenspectrum!
    Nadat de lak goed gedroogd was, werd het oppervlak gecleanerd en voorzien van een mooie laag blanke lak. Een mooi resultaat verdient een goede bescherming dus doe dan niet te zuinig met de blanke lak.

    [​IMG]

    Canon ball blinkend in de zon
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat lijkt wel gehard/verhit staal, erg mooi!

    Waar heb je dat mooie goedje vandaan gehaald als ik vragen mag?
     
  10. Muismans

    Muismans Guest

    Dat goedje heb ik bij Halfords vandaan. De Mirage-lijn kent 3 verschillende kleuren met elk een eigen naam:
    Firefly (goud/rood, mijn verfje)
    Vampire (paars/groen)
    Scarabee (groen/anthraciet)

    Ik denk dat ik mijn volgende project in de Vampire kleur ga spuiten, lijkt wat op een poepvlieg maar is net even wat mooier :D
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Heheh, krijg nou wat. Gewoon bij halfords. :lol:
    Was dat niet duur dan? Ik heb me wijs laten maken dat die lak iets van 100 euro per liter kostte ofzo.. :?
     
  12. Sanderl

    Sanderl Guest

    Het ziet er mooi uit joh :O en dat bij halfords gekocht:O wist niet eens dat ze dat daar hadden...
     
  13. Muismans

    Muismans Guest

    Dat dat verfje 100 Euri per liter kost kan wel kloppen. De spuitbussen die je bij Halfords kunt krijgen zijn 400 ml en kosten 40 Euri. Je hebt daar dus de primer en de lak voor.
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Zo dat was een beste klap vanmiddag.

    Omdat muismans en ik voordat we het duitse luchtruim onveilg gaan maken nog een laaste test wilden doen met de nieuwe brandstof. hadden we twee statische testen gepland van middag.

    Helaas liep de eerste test af in met een vette Cato.

    En een volledig open gespleten casing.

    Das dus effe stevig balen. Gelukkig ging de tweede test wel goed en brande de motor netjes de geplande 1.5 sec.

    Als de motor in mijn raket was geklapt dan was mijn raket toto geweest.

    :-(

    de brandstof lijkt dus wel goed te zijn maar waarom het mis ging zal uit de film opnamen moeten blijken.
     
  15. Muismans

    Muismans Guest

    Dat was inderdaad met recht een beste klap vanmiddag. Voordat we het luchtruim onveilig gaan maken, maken we eerst maar even de grond onveilig. Wat we vanmiddag zagen was niet zo zeer een kanonsschot met suiker maar een granaat met suiker! Ik bediende de camera en vond achteraf dat ik net even wat te dichtbij zat, de brokken vlogen me om de oren. Het filmpje dat van deze klapper is gemaakt posten we in het volgende bericht :)
    Nadat Caveman een grot in een duinpan had gecreëerd, testte ik mijn motor. Een keurige brandtijd van krap 1,5 seconden, precies wat ons streven was. De mengverhouding van druivesuiker, kaliumnitraat en een snufje rode ijzeroxide was precies goed.
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Dan blijven we met de vraag zitten wat er mis ging.

    De motor kwam netjes opdruk en gelijk ging het mis. Als ik het filmpje bekijk dan zie ik eerst de rook van de ontsteker die afgaat. kleine pauze en dan de grains die gaan branden. Ook het residue in de nozzle laat zien dat de motor heel even heeft gebrand.

    Jouw gelukte motor test laat zien dat de meng verhouding goed is. En ook eerdere tests hebben nooit dit soort problemen gegeven.

    Het enige wat ik nu kan bedenken is dat de casing bij eerdere test over belast is geweest. En nu gewoon bij de volle druk is bezweken.
    Die 0.3 sec brand duur vna de vorige test van natuurlijk ook een beetje boven de berekende specs. (600 bar werkdruk)
    vergeet ook niet dat we de brand snelheid van de motor een beetje hebben opgevoerd :).

    En met een casing die bij de vorige tests echt veel te heet is geworden kan dat best net te veel zijn geweest.
    Een kanon schot moet ook wel een kanon shot zijn een geen natte wind :oops:
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Laat maar eens zien dan. :p
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Heheh, plop. :p Ik roep maar wat als complete raket leek, maar is et mischien zand geweest wat die motor heeft doen stikken, met een explosief losbarsten als resultaat?
     
  20. Muismans

    Muismans Guest

    nou, ik zat er dus redelijk dichtbij en heb kunnen zien dat er geen zand in de nozzle zat. De nozzle steekt altijd een paar centimeter boven de grond uit. In het vorige berichtje werd al overbelasting van de casing genoemd door oververhitting bij eerdere tests. Dit verzwakt het aluminium van de casing aanzienlijk en kan één van de oorzaken van deze klap geweest zijn. Een andere oorzaak kan liggen in de kwaliteit van één van de brandstofgrains. De resten van de Casing laten een flinke uitstulping in het midden zien. Dit wijst erop dat één van de grains te snel ontbrandde waardoor de druk te hoog opliep.

    I love the smell of candymotors in the evening! :D
     

Deel Deze Pagina