Kantelen heli met zyx

Hallo,

Vandaag mijn heli met net nieuw geïnstalleerde tarot zyx eens laten optoeren.
Na een eerste keer geen probleem,bij de volgende nog zeer laag toerental kantelde de heli plots naar links en met bladeren tegen de grond.:(

Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Servo's zijn (waren, zij nu kapot) align ds510.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,
Erik

gewoon gedrag voor een stabilisatie.

Zolang de heli nog op de grond staat, ALTIJD naar de swash kijken!

Omdat de estab (electronische stabilisatie, dus de tarot) allemaal trilling ziet, kan hij dit als beweging oppakken. Deze wil hij corrigeren, maar dat gaat niet omdat hij nog op de grond staat.
Dus gaat hij verder met corrigeren, tot de swash helemaal in de hoek staat.

Allemaal geen punt, tot jij een beetje pitch gaat geven. Opeens drukt de neerwaartse druk van de bladen die negatief staan hem niet meer omlaag, en gaat de heli achter zijn bladen aan.
Dus vol opzij.

Dit kan eigenlijk niet voorkomen worden, dit doen ze allemaal tot op zekere hoogte.
ik heb een 450 met 3g gehad, daarbij moest ik tijdens optoeren de swash echt actief recht sturen. De 600 met 3g deed het ook wel eens af en toe. Gewoon swash op oog zo recht mogelijk sturen, en voorzichtig de heli licht maken. Dan zie je vanzelf waar hij heen wil, en kun je rustig corrigeren.
Gooi je in 1 keer de pitch omhoog, zal hij ook agressief reageren.

Zodra de heli los is, is het probleem weg. Of er moet natuurlijk een instelfout zijn gemaakt, maar die laten we even buiten beschouwing ;-)

Het is een erg vervelende reden voor een crash, en een erg rottige manier om achter dit gedrag te komen...

Lijkt mij dat de corrigerende richting van de ZYX de verkerde kant uitstond?
Ik heb er 4 in gebruik en dit nog nooit gehad iig.

Marco.

Hallo,

Vandaag mijn heli met net nieuw geïnstalleerde tarot zyx eens laten optoeren.
Na een eerste keer geen probleem,bij de volgende nog zeer laag toerental kantelde de heli plots naar links en met bladeren tegen de grond.:(

Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Servo's zijn (waren, zij nu kapot) align ds510.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,
Erik

als iemand optoert ga ik er voor het gemak even van uit dat hij zo handig is geweest om ff alles goed te checken en door te lopen

Maar het feit dat jij het niet hebt, zegt niet dat een ander het niet kan hebben
ik heb 1 heli die het een tijd lang heftig heeft gedaan, nu doet hij het bijna niet meer. waarschijnlijk een raar lagertje oid geweest, wat een trilling veroorzaakte, wat op zijn beurt de 3g weer van slag gooide.
en soms doet ie het nog wel eens. is niet erg, je hebt er geen last van, als je er maar op bedacht bent.

Maar om dingen uit te sluiten:
Erik, stond de heli nog met beide pootjes op de grond toen het gebeurde?
of was hij al druk bezig los te komen?

indien 2 aan de hand was, kan idd correctierichtingen ook nog een punt zijn

Dat probleem heb ik ook gehad met de ZYX en dan heb je de settings niet helemaal goed doorlopen.
Je begint in het set-up menu en bij "monitor" beweeg je de sticks en die moeten op je scherm dezelfde richting hebben als je stickbeweging, zoniet moet je dat reversen in je zender.
Dan kan het zijn dat je servo's de verkeerde kant op gaan maar dat lost zich vanzelf op als je het menu verder volgt.
Dan kom je bij het servomenu en daar kan je je servo's reversen!;)

Succes!

Allen bedankt voor de reacties!

De heli stond gewoon nog op de grond en was lichtjes aan het optoeren.
Ik heb alles nagelopen voor ik hem liet optoeren en alles werke naar behoren.
Wat de sticks betreft moet ik eens nagaan, maar dacht dat dit ok was.

Voorlopig moet ik even wachten, mijn tandwieltjes in de servo hebben het begeven moet ik nog bestellen.

Ik houd jullie alvast op de hoogte van zodra hij terug in orde staat.

Mvg,
Erik

Dan had je in ieder geval demping genoeg. Op een harde ondergrond zou er een mogelijkheid bestaan dat het daarmee te maken zou hebben.

Ik hoop in ieder geval dat je concreet wat kan vinden. In ieder geval de eerste keer optoeren zonder de bladen. Kan je rustig bekijken wat de swash doet.

Ik ben erg benieuw naar je bevindingen. Zoals gezegd heb ik dit probleem niet, maar wil het ook niet krijgen in de toekomst.:p

Back