Kap herspuiten & dempers schieten open

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Stoomstrijkijzer, 27 dec 2009.

  1. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Hoi,

    Ik heb hier nog een 1/8 buggy in de kast staan die ik wil ombouwen naar elektro. Er komt normaal gezien een MMM setje in.

    1. Ik zou graag de kap herspuiten. Deze was wit voor gespoten toen ik de auto kocht, maar deze vind ik lelijk. Hebben jullie enig idee hoe ik der verf aan de binnenkant kan verwijderen? Ik vermoed dat ik de kap dan wel kan herspuiten met gwn spuitbussen van de doe-het-zelver.

    2. Als ik mijn dempers vul volgens het boekje, tot 1-2mm onder de rand schieten ze makkelijk open als ik mijn auto ff op de grond duw. Vroeger had ik dit soms ook als ik op velden ging rijden. Erg vervelend. De dempers worden onderaan gesloten met C clips. Deze schieten er gewoon uit en de O-ringen enzo komen dan mee. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
    Als ik ze vul tot 3mm onder de rand houden ze wel, maar dan hangt de auto bijna door tot op de grond. Dan moet ik de vering redelijk wat opspannen om hem op normale hoogte te krijgen. En dit is op een chasis zonder motor en lipo :s Auto weegt 2.7kg nu. Dus die komt wel op 3.5kg met lipo en motor.
     
  2. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    hey

    ik heb dezelfde buggy en heb bij 1 demper hetzelfde probleem ondervonden. Je moet zorgen dat het gleufje waar de c-clip in valt perfect schoon is en een nieuwe c-clip erin terug monteren. Dan gaat het goed. De kap is naar mijn weten volledig wit. Dus volgens mij niet gespoten. Maar je zou het altijd kunnen probewren met wat oude nitro. dat werkt perfect. wel heel goed je kap ontvetten voordat je gaat spuiten. spuitbussen van de doe het zelver bevatten verf die niet meebuigt met het materiaal en deze verf zal dus binnen de kortste keren afbladderen.
    Verder raad ik je nog aan om voor een goede uitlijning van je differentielen te zorgen met shimringetjes.
    heel veel succes met je ombouw!
     
  3. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Dankje voor de input. Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het uitlijnen van de diffs.
    Op sommige plaatsen is het wit ervanzelf af gegaan, hoewel het maar kleine plekjes zijn. Aan dat afbrokkelen hebk nog niet gedacht. Er bestaan wel verschillende soorten spuitbussen, zou er geen ene soort zijn die niet afbrokkeld? Heb jij nog last van openspattende dempers? Als ze tot 3mm gevuld zijn onder de rand is het precies of de dempers zijn sponzen :s
     
  4. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Een nieuwe kap kopen loont!!

    dit is 10 keer makkelijker en sneller en zoveel kost een kapje niet.
    Verf van een kap halen resulteerd altijd in een mat effect, en doe het zelf verf ziet er nooit mooi uit.
    Ik heb genoeg van dit soort geknutselde kappen voorbij zien komen zowel aan binnen als buitenzijde gespoten maar geen enkele was mooi! het zal dus nooit wat worden.
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Er zijn genoeg airbrush'ers die de kap aan de binnenkant iets opruwen voor betere hechting, en die leveren buiten het mat effect ook een spiegelend effect.
    Wat evt een optie is : nagellak remover zonder aceton, even erop spuiten/sprenkelen laten inwerken (circa 5 min) daarna kan je het met een doek of kwast de lak eraf halen,of vuilniszak pakken en een bus remmen-reiniger leeg spuiten in de vuilniszak,kap erin dicht binden en de volgende ochtend even controleren, let wel deze methodes zij wel arbeidsintensief maar werken wel.

    suc6
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  6. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    remmenreiniger kan je kap ook flink aantasten. heb al van alles geprobeerd maar voor mij werkte nitro in elk geval het beste. Speciale paint killer van carson maakte mijn kap zo broos als iets. Met nitrobenzine wreef je de verf er METEEN vanaf en werd mn kap ook niet broos. Misschien wel net ietsjes valer (minder glanzend) maar ik weet niet of dit een probleem is.
    Over de verf: verf van de doe het zelver kost al snel 7 euro. Een klein busje verf in de hobbywinkel speciaal voor lexaan kost ook zoiets en is voldoende voor een kapje.

    En dan nog eventjes over de dempers...idd zijn de dempers erg slap als je ze net iets minder vult. De c-clips die de demper aan de onderkant dicht houdt val in een gleufje die rondom en onderaan zit aan de binnenkant van de demper.
    dat gleufje moet perfect schoon zijn. zodra er n zandkorrel zit, heeft de c-clip niet de volledige houvast in die gleuf en zal er dus makkelijker uitschieten door de druk die erop staat. Ook kun je naar mijn mening het beste ff nieuwe c-clips pakken aangezien deze nog niet gebogen zijn en dus misschien wat krachtiger naar buiten drukken wanneer zij in het gleufje zitten.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Kap aan de binnenkant met één of ander product bedompelen dat de verf op lost, of zoals ik het ooit ens gedaan heb: helemaal wegschuren (aan de binnenkant). Vooral de kleine hoekjes vragen werk, maar resultaat is wel top. Schuren met nat met korrel 200 of zo. Dan is je binnenkant helemaal mat en vol met schuurkrassen: ideaal om opnieuw te spuiten. De verf vult alles krassen op, hechting perfect, in mijn geval met een gewone motip spuitbus gedaan. Aan de buitenkzant ziet de kap er als nieuw uit. Al heel veel mee gereden, over kop gegaan... bladdert niet af.

    De demping is natuurlijk minder als je er minde olie in doet, maar de vering is toch niet slapper? Dat hangt enkel af van de veren. Als ij dus slap staat, wat van die ringetjes ertussen of je veren harder opschroeven. Of anders instellen bij montage.
    Voor de rest volg ik robin. Gebruikte c-clips waren bij mij wel nog geen probleem, soms een beetje meer openvouwen vooraleer te monteren.
     
  8. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik krijg al schijt om die c-clips erin te krijgen :p Ik heb gezien dat Losi etc gwn schroefdopjes gebruikt om de demper te dichten. Als ze niet teveel kosten ga ik zo een setje aanschaffen denk ik.
    En voor kap, ik ga het eens proberen. Khad graag een donker grijze kap gehad met oranje strepen erop. En hetzelfde motief op de spoiler, ofwel een oranje :D
     

Deel Deze Pagina