Kaper Kotter 1/25

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 26 jun 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb onlangs de 1/50 AL bouwdoos van le Renard, een Franse kaper kotter uit het begin van de 19 de eeuw, aangeschaft. Mijn bedoeling was om deze kit niet te bouwen maar om de onderdelen op te schalen naar 1/25. Dit is natuurlijk vrij simpel, plankjes met 1/50 onderdelen onder de printer en 200% vergroten, daarna fysiek knip - en plakwerk. Het AL model heeft een lengte van 61 cm dus in 1/25 wordt ie 122 cm (groot deel hiervan is de lange boegspriet). Heb intussen de eerste stappen gezet :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De AL kit is overigens gebaseerd op de le Renard replica die in St Malo ligt. Het originele schip was wat groter en voerde veel meer zeil. Ook had het originele schip nog een stel zwaardere kanonnen. Voor dit originele schip was een veel grotere en bekwamere bemanning nodig dan voor de replica. De zeil oppervlakte van de originele Renard schijnt niet binnen de huidige veiligheidsnormen te vallen :).

    Wat me bij de AL kit tegenvalt is het ontbreken van tekeningen, je moet het doen met kleurenplaatjes van een gebouwd model. Bij BB en Krick kits heb je tenminste redelijk uitgebreide tekeningen.

    Hoewel ik nog lang niet zover ben vraag ik me af of de boegspriet, die asymmetrisch geplaatst is, schuin loopt naar de as van het schip of evenwijdig daaraan blijft. De AL instructies tonen een boegspriet die evenwijdig aan de as van het schip loopt terwijl ik vermoed dat het uiteinde van de schuin lopende boegspriet precies uitkwam op de as. Wellicht weet iemand wat gebruikelijk was bij dit soort asymmetrisch geplaatste boegsprieten ?

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb op internet deze tekening gevonden (van de originele boot) die toch lijkt te wijzen op een schuin geplaatste boegspriet (dus niet evenwijdig lopend aan de as van het schip). Wel moeilijk te zien of dit klopt :

    [​IMG]


    Arjan
     
    Hoosterw, janzwart, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Succes met de bouw
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Succes met de bouw reinaart
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je de boegspriet op de laatste tekening doortrekt zal deze op een bepaalde afstand naar voren de hartlijn van het schip snijden. Dat punt zal ook genomen zijn om de stag van de mast naar de boegspriet te bevestigen. Deze loopt dan nl. exact over de hartlijn en geeft geen scheve krachten op de mast.
    Dit is zomaar hardop denken natuurlijk.
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Hans, dat was ook mijn gedachte. Als het uiteinde van de boegspriet niet naar die hartlijn toe zou lopen zou dat ook betekenen dat je over één kant minder hoog aan de wind kunt zeilen, lijkt me ook niet logisch.

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina