kapotte cel checken, en soldeer vraagje

hoi,

graag had ik geweten hoe ik kan checken of een Nicad/NiMh cel al dan niet kapot is. is dat eerst opladen, en dan checken op voltage, of op milli amperage? kan dit gewoon via een gewone volt/ampéremeter, of heb ik echt een laad/ontlaad lader nodig(heb nu zo een robbe 5 lader)? eigenlijke vraag is dus, aan wat kan ik een defecte cel herkennen? te laag voltage of te laag milli amperage, of een combinatie van beide?

dan nog een tweede vraagje.

welk gerief heb ik nodig om batterijen te solderen? ik heb 4 aparte rijen van 4 Nicad's elk(die 4 zitten al in serie als 1 lange batterij).
nu had ik deze 4 rijen graag nogmaals in serie gelegd naast elkaar(dus niet 1 lange worst :) ).
welke dikte draden heb ik hiervoor best nodig om het meeste voltage te krijgen aan het einde van de batterij, en wat pak ik best als contacten(iemand een tip waar ik die contacten het best haal)? welke soldeerbout heb ik hiervoor nodig(wat is het minimale voltage benodigd hiervoor), en heb ik speciale solduur nodig?

het is eigenlijk een oud 32 cellen pak dat ik uit elkaar gehaald heb om op mn heli starter te kunnen gebruiken, dus graag wat hulp

resultaat zou dit moeten zijn:

starter2.jpg

als ze nog neit opgeladen zijn nadat je ze kreeg of vond of waar je ze ook vandaan hebt, dan meot je ze per batterijcel meten op voltage, die moeten dan ongeveer overeenkomen (dus 1 volt 1.1 volt 0.9 volt, als er nou een extreem laag is (0.6 ofzo) en de rest gelijk, dan is die ene lage waarschijnlijk beschadigd.

die nicds waar je het over hebt, welke afmetingen hebben die eigenlijk? (AAA, AA, C, subC, D, 2/3AA etc?)
ben namelijk bang dat je AA's hebt, en dat die waarschijnlijk niet genoeg vermogen kunnen leveren voor de starter..

[edit:] dirk, hij bedoelt denk ik 4 cellen, typfoutje

@Alexander, het is een (gesloopt) 32 cellen pakket dat zie ik toch erg zelden in "penlite'tjes" zijn waarschijnlijk Sub-C (of andere "Hochstromfeste" cellen) ....

dat is waar :)

je kan trouwesn ook een batterijtester proberen, dat is eigenlijk nie tmeer dan een voltmeter met een hoog vermogen weerstand paralel, die zorgt er namelijk voor dat als de cel slecht is dat het voltage inzakt, en dat lees je dan af. onbelast voltage zegt meestal neit zo veel over nicd batterijen. dus eerst ff meten cel voor cel of er slechte tussen zijn, en als je niets vind opladen (met 1/10e van de capaciteit) dan dan voltage meten per cel terwijl de batterij belast word.

staat ook het een en ander over geschreven in de 'modelbouw FAQ' bovenaan deze pagina :)

zijn idd rijtje van 4 cellen, schrijffoutje... ;)

het zijn gewoon aluminium kleurige cellen, zelfde afmeting als 2000 Nicad ontvanger pakjes.
ik zal de 4 rijtjes van 4 cellen apart opladen, en ze allemaal vergelijken qua voltage. ik heb nl niet veel zin om batterijtje per batterijtje terug aan elkaar te solderen voor een groot pak te maken.

ook, kan zulk een starter meer voltage/amperage trekken als er van 1 vd 2 koolschoentjes een klein randje afgebroken is? ik heb namelijk nu op mijn starter een batterij zitten, en die is telkens heel snel plat. ofwel is 1 of meerdere vd cellen slecht, ofwel verbruikt ie meer doordat 1 koolschoentje echt klein stukje afgebroken van is

Ach, bij een fatsoenlijke meter is alleen een inwendige zekering defect. Maar je hebt gelijk, stroom niet direct meten over een batterij :D

hoe meet ik dan best wel het voltage van mijn batterijen als ze allemaal samen gesoldeerd zijn, en het 2 volwaardige 9.6 paketten worden?

je kan het beste cel voor cel meten, dat gaat heel makkelijk als je aan de puntjes van je meter 2 naalden maakt, maar als je er nog geen krimpplastic omheen hebt, dan gaat het ook gewoon met de gewone punten :)

ok jongens, hartelijk bedankt voor de hulp. ik zal wel nog es op zoek gaan achter goede goud(?) contactjes ofzo voor hem aan te sluiten.

groetjes

maxime zei:
zijn idd rijtje van 4 cellen, schrijffoutje... ;)

het zijn gewoon aluminium kleurige cellen, zelfde afmeting als 2000 Nicad ontvanger pakjes.
ik zal de 4 rijtjes van 4 cellen apart opladen, en ze allemaal vergelijken qua voltage. ik heb nl niet veel zin om batterijtje per batterijtje terug aan elkaar te solderen voor een groot pak te maken.

ook, kan zulk een starter meer voltage/amperage trekken als er van 1 vd 2 koolschoentjes een klein randje afgebroken is? ik heb namelijk nu op mijn starter een batterij zitten, en die is telkens heel snel plat. ofwel is 1 of meerdere vd cellen slecht, ofwel verbruikt ie meer doordat 1 koolschoentje echt klein stukje afgebroken van is
Bij een accu pakket dat onder lading staat gaat de spanning gaat de spanning gelijdelijk naar 1.5V
De slechte cellen zullen echter veel sneller naar hun max spanning gaan of de spanning blijft 0V dus je pikt ze er zo uit.
Als je het verschil tussen stroom en spanning niet snapt kan het beter even aan een ander vragen. :wink:

voila, ik heb mn batterijtjes mooi gesoldeerd vandaag op school. het vertinnen van de draad in het begin was idd wel belangrijk.

ik heb ook goudcontactjes en 2.75 mm koperdraad gebruikt van graupner.

nu nog in een mooi krimpfolietje steken, en ik ben klaar

bedankt!

Cellen altijd belast meten, onbelast meten geeft geen enkele indicatie (behalve als er 0Volt gemeten wordt). Verder is de celspanning van NiCd en NiMH cellen, belast dan wel onbelast, ook geen goede indicatie van de ladingstoestand, hoogstens een globale indicatie.

Back