kapotte futaba zenders?

• Topicstarter Topicstarter burnett
  • Startdatum Startdatum
B

burnett

Guest
Hallo,

Ik vlieg nu zo'n 4 jaar met electro vliegtuigen en een Futaba skysport 6. De laatste maand is daar echter abrubt een einde aan gekomen omdat mijn vliegtuig na 5 meter raar gaat doen, niet meer luistert, motor blijft even aan na gas los en richtingsroer flippert e.d.

Ik de volgende dingen geprobeert:
- nieuwe batterijen (hoewel de uitslag van de energieweergave goed was)
- Ontvanger uitgewisseld.
- extra 2de hands zender
- andere kristallen (zowel ontvangst als zenden)
- gecheckt op TX RX (hetgeen eigenlijk geen zin heeft gezien het gewerkt heeft)
- regelaar verwisseld (EMC storing ofzo? inmiddels ben ik wanhopig)
Na de vierde loze trip naar mijn vliegveldje ben ik er klaar mee, ik geef het op... Beide zenders zijn kennelijk kapot:bad-words:???
Wellicht heeft iemand hier nog ideeen???

Of wordt het tijd voor een nieuwe zender 2,4 Ghz??? (daar gaan al mijn ontvangers, kost een fortuin om die te vervangen)

Welkom bij modelbouwforum!

Hoi,

ik heb sinds 3 of 4 jaar een futaba 7 kanaal 2,4 ghz,
vlieg zelfs heli’s met 4 servos aan de swash en met governor en fbl en benzine en alles, nooit probleem gehad,

(maar toch, een keer regel 1 niet geluisterd,
breng de heli heel naar huis,
ik lat de zender op de trap vallen,
binnen wat gebroken of zo,
heb die zender naar futaba (via mijn thuiswinkel) gestuurd,
die hebben dat ding kompleet gecheckt en gerepareerd en getest,
en ik kreeg ze na een week terug, 25 €)

Dus voor mij verder deze zender, ongecompliceerd, vertrouwd,betrouwbar en goed voor mij.

Je kan op deze <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > manier testen of de zender nog "iets" uitzendt.

Wanhopig worden is echt niet nodig. Het gaat er om dat je op een goede manier alle componenten test en zo de "boosdoener" vindt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Reparatie is een idee, 25€ heb ik er zeker voor over.
Ik zie dat ik per ongeluk in de heli forum zit, maar goed dat maakt voor het probleem niet zo veel uit.

reparatie is nog de beste idee,
voordat je alles moet vervangen,
of ga ma mailen of bellen bij futaba, wat ze daarmee kunnen

Bedankt voor je reactie, helaas heb ik mijn zender nooit bij een TL buis gehouden dus kan ik onmogelijk weten wat de benchmark is voor mijn zender.

OK Heli-Uwe, was van plan naar een RC shop te gaan maar wellicht is mailen een beter plan, dank je

Alles in het radiobesturingstraject is inmiddels een keer uitgewisseld. Gebruik je losse accucellen in accuhouder (brandhout!) of gesoldeerde zender- en ontvanger-accupacks? Behalve andere zender-accu ook andere ontvanger-accu geprobeerd?

Is er iets veranderd aan aandrijf-accu/regelaar/motor? Is de motor (nog) goed ontstoord?
Bij borstelmotor: hoe zien commutator en (kool)borstels er uit?
Bij (met name) brushless motoren: hoe lang is de bedrading tussen accu en regelaar?
Is de hoog-stroom bedrading veranderd, anders gelegd?
Treedt het probleem op als je geen gas geeft?
Welke accu/motor/regelaar/prop hebben we het over?

Gebruiker Corrien/Jan is de Robbe/Futaba, Graupner/JR, Multiplex/Hitec, Simprop servicedienst.
Contactgegevens
Graupner Servicestellen

Forumtipjes
Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie, helaas heb ik mijn zender nooit bij een TL buis gehouden dus kan ik onmogelijk weten wat de benchmark is voor mijn zender.

Het bericht in de link die ik je gaf, is geschreven door de man die de officiele service in Nederland verleend aan de grote RC-merken als Robbe, Futaba, Graupner, Multiplex e.d. Die weet echt wel wat hij schrijft. Je zou de eerste op het forum zijn die twijfelt aan de authoriteit van de servicedienst.

Het uitvoeren van zo'n test is in ieder geval zinnig. Je constatering dat het probleem in de zender zit, is op z'n minst voorbarig.

@ N.P.S, Sorry maar je neemt mijn reactie verkeerd op... Ik heb het stukje gelezen en er staat in dat je het best de test gelijk kan doen bij aanschaf van een zender. Dat heb ik nooit gedaan dus ik weet niet wat de zender doet als hij goed is. Momenteel doet de zender het na 5 a 10 meter niet meer goed, dus is te veronderstellen dat hij op een TL buis op 1mm afstand wel iets doet en dat zegt mij dan dus niets.... (ik twijfel echt niet aan de tekst verder).

@Ron, Ik vlieg met brushless. Ik heb hetzelfde met andere modellen die het voorheen gewoon deden. De draad afstand tussen accu en regelaar is standaard, ik verander daar na aankoop nooit iets aan (soldeer er gouden connectoren aan). Het is 10Amp regelaar, op 3cells lipo op een 7060 prop. Je laatste opmerking snap ik niet? een nieuwe zender is toch geen 35Mhz meer???

Ron bedoelt dat je niet perse over hoeft te stappen omdt iedereen het doet
35 mhz is al jaren een bewezen goede methode geweest om je model te sturen

Het verschil tussen 35 en 2.4 zit hem voornamelijk in de 2 kanalen die al hoppend aangesproken worden.
Dus qua ontvangst ben je wat vooruit gegaan
Maar een 2.4 is extreem gevoelig op onderspanning, er zijn er erg veel de grond in gegaan omdat de nimh ontvangeraccu onder de 3,5 volt was geschoten
Ontvanger slaat uit = uitdaging

2,4 is gewoon goed, je moet alleen je stroomvoorziening echt goed op orde hebben
35 mhz is ook goed, zeker nu iedereen met deze band stopt..

Back