kapotte motor modeltrein h0 spoor 12v-15v

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Degenhart, 11 dec 2020.

  1. Degenhart

    Degenhart

    Lid geworden:
    11 dec 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Drenthe
    Mijn 10-jarige zoon heeft nogal wat problemen met een treintje op zijn modelspoorbaan en is, na vele contactmomenten met de winkel zonder resultaat, ontroostbaar. Het treintje was al doorgebrand na een kwartier gebruik. Het gaat om een Hornby h0/00 locomotief met bijbehorend spoor en adaptor.

    Ik wil het nu proberen zelf op te lossen. Het kapotte onderdeel is het motortje. Dit begint meteen te roken nadat er 12v op gezet wordt. Het draait een kleine slag en stopt er dan meteen mee.

    Is het mogelijk een motor van dit formaat los te vinden en in te bouwen? Ik zie allemaal andere motoren in modelbouwzaken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dit wellicht?
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    De firma Conrad (Conrad.nl) heeft vele modellen elektromotoren in hun assortiment. Deze wordt bijvoorbeeld voor treinen op schaal H0 (1:87) aangeboden: https://www.conrad.nl/p/motraxx-xtrain-sf135-brushed-mini-elektromotor-13000-omwmin-1362616
    Ziet er wel anders uit als jouw kapotte motor, maar is toch misschien een mogelijkheid.

    Deze wordt speciaal voor de kleinere schalen TT en N aangeboden, maar lijkt verdacht veel op jouw exemplaar: https://www.conrad.nl/p/motraxx-x-t...12-v-stationair-toerental-15100-omwmin-238826

    Het probleem met elektromotoren is dat er grote variaties in de toerentallen zijn, afhankelijk van hoeveel wikkelingen er op de rotor zitten. De versies op ebay die Hans gevonden heeft zien er vrijwel gelijk uit met mijn tweede exemplaar, maar uit de bijgaande testinformatie blijkt dat ze met hogere tot veel hogere toerentallen draaien. Wat het equivalent van jouw kapotte motor is valt moeilijk te zeggen, dat hangt af van de tandwielvertraging die er tussen motor en de wielen zit.

    Groet,
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Voor nog geen 2 Engelse ponden bestelde ik er toch eentje.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Degenhart, Gaat het om een gelijkstroom of wisselstroom motor? Kijk eens wat er op de trafo staat. En leg de motor eens op een stuk 5 mm ruitjespapier om een foto te maken. Of een schetsje met de maten in mm erbij. Ook belanrijk is de lengte en dikte van het asje waar het tandwieltje op zit. Vaak zijn dit soort motortjes ontwikkeld voor beperkte ruimte en daardoor moeilijk te vervangen iets van een andere fabrikant. Kijk anders eens hier. Gr. Klaas.

    https://www.newmodellersshop.co.uk/hornby_spares_motors_and_gears.htm
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Een motor met permanente magneten en koolborstels is duidelijk een gelijkstroommotor.

    Maar die site is waar je moet zijn Degenhart. Ik gok op de motor voor een "GWR Dean 4-2-2", ongeveer halverwege de pagina.

    Om zeker te zijn moet je opzoeken of weten wat het type locomotief is, of nog beter, het Hornby typenummer daarvan.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2020
  7. Degenhart

    Degenhart

    Lid geworden:
    11 dec 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,

    Bedankt iedereen voor de reacties.

    Het serienummer van de trein is GFT01-26-126. Er staat ook 525 op de motor. Op de Hornby site komt geen match tevoorschijn. Ik weet wel dat het product discontinued is, maar je zou verwachten dat het type motor in meer treinen zal zitten. De 4-2-2 motor lijkt er op. Deze heeft alleen wat electronica onderdelen die in onze motor op de motorbehuizing zitten. De andere onderdelen op het datasheet zijn voor dit motortje totaal anders. Misschien maakt dat weinig uit en is het basismotortje hetzelfde.

    Het is een gelijkstroommotor met 3 spoelen (of in ieder geval, 3 verschillende gleuven die langskomen als je hem eenmaal draait). De motoren van de Ebay verkoper lijken er ook op, deze hebben in elk geval dezelfde maten. De weerstand tussen beide polen meet ik nu op 4,3 Ohm. Dat is dan wel een motor die gaat roken als je er 12V op zet. Zou dit nog een betrouwbare waarde zijn?

    Hoeveel RPM zou de juiste motor moeten hebben op een 12V baan (onbelast iets rond de 14V)?

    Als ik een motor kan vinden op ebay of Conrad etc., is dit vermoedelijk zonder wormwiel. Ik kan hem er niet af krijgen. Is dat eenvoudig of lijken die ook zoveel op elkaar dat ik een verkeerde kan bestellen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als een treinmotor op 12 V gaat roken dan staat er in mijn beleving teveel spanning op, of hij wordt te zwaar belast. Is de elektronica om de motor heen beschadigd of is het de motor zelf? Loopt het losse motortje nog op 12 Volt? Ik zou net als Bosreus adviseert zo'n 12 Volt motortje bestellen. Val je financieel geen breuk aan en zo te zien dezelfde afmetingen. Het wormwieltje moet er wel af te schuiven zijn. Aan twee kanten een schroevendraaier ertussen en dan voorzichtig wrikken. En wat staat er op de trafo? In de winkel schijnen ze er niet veel kaas van te hebben gegeten. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. Olaf Wevers

    Olaf Wevers Administrator Moderator team

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Enschede
    Een mail sturen op https://www.hornby.com/uk-en/partsandspares naar customer service al geprobeerd ?
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Tel het aantal tanden op het grote tandwiel waar het wormwiel op aangrijpt. Aangenomen dat dat de enige vertraging is, heb je dan de overbrengverhouding. Stel nu dat je 1 meter in 2 seconden wilt afleggen, wat mij een redelijke schaal-snelheid voor een H0 trein lijkt. Meet nu de diameter van het loopvlak van de aangedreven wielen in mm, en vermenigvuldig dat met 3,14. De uitkomst is de afgelegde weg per omwenteling. Deel nu 500 mm (een halve meter) door de lengte van de weg per omwenteling die je eerder berekende, en je hebt het aantal omwentelingen per seconde. Vermenigvuldig dat met de eerder berekende overbrengverhouding, en je hebt het toerental onder belasting van de motor. Het onbelaste toerental zal een stuk hoger liggen.

    De middelste motor uit de ebay aanbieding loopt onbelast 43000 toeren per minuut bij 12V, laat dat nou eens 30000 in belaste toestand zijn. Dat is 500 toeren per seconde, dus als dat in de buurt komt van je eerdere berekening zit je goed.

    Groet,
    Max.
     
  11. Degenhart

    Degenhart

    Lid geworden:
    11 dec 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Drenthe
    @kk de motor is wel rated op 12V. Hij frituurde na minuten rijden. Nu draait hij vrijwel niet en rookt hij. Gewoon helemaal kapot.

    Heel erg bedankt voor jullie reacties en geinvesteerde tijd, ook namens mijn zoon. Met deze opties kan ik heel goed uit de voeten om een oplossing te vinden.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog een kleine opmerking. Of het iets uithaalt geen idee. Als bij een nieuwe trein de motor gelijk al rooksignalen geeft dan staat er of een te hoge spanning op, of de motor blokkeert(gedeeltelijk).
    Dat blokkeren kan deels worden veroorzaakt door opgezogen stof of pluizen of door verouderd smeermiddel in de motor. Meet voor de aardigheid eens hoeveel Volt er uit de trafo komt. Meer ideeën heb ik op het ogenblik niet. Van mijn 10e tot mijn 50e Trix Express HO treinen gehad. Niet meer doorgegeven aan de kleinkinderen omdat het spul te onderhoudsgevoelig werd en onderdelen schaars. Gr. Klaas.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Of kapotte borstels. Ik heb bij die goedkope motoren al vaak gezien dat deze verbuigen of afbreken en de boel blokkeren. Kan je niets aan doen anders dan de motor vervangen.
     

Deel Deze Pagina