G
gTa
Guest
[R/C auto bigscale FG Leopard, zender XR3 met ontvanger B6, Multiplex Rhino, Hitec 705MG, Carson failsafe, nieuwe NiCd-batterij 6V 2400 mAh]
Nou is m'n ontvanger dood !
Situatie : ik was eergisteren aan 't sleutelen ... en plots kwam "de compagnie" me ophalen voor een avondje stappen. Ik snelsnel de douche in en *huppa* off we went.
Nou ben ik - uiteraard :roll: - vergeten m'n ontvangerbatterij los te koppelen. Dus, bij terugkomst, bleek het ding niet te werken. Nou, zal wel lege ontvangerbatterij zijn, dacht ik bij mezelve. Immers, failsave snijdt af bij te laag voltage.
Batterij aan de lader gehangen. Vol. Zender aan, ontvangerbatterij aangekoppeld ... noppes. Alles zitten uittesten, failsafe er vantussen gehaald ... noppes.
Ik heb aan de ontvanger geroken (vraag me niet hoe ik erbij kwam), en ik ontwaar een héle lichte brandgeur. Echt bijna niks, meer eigenlijk een "warme electronica"-geur dan wat anders.
Bon, dan maar de doos van een andere Graupner AM-zender opengepietst, want daar zat ook een ontvanger bij ... en wat raad je ? Jaja, een B4 (die van de XR3 is een B6). Ik vermoed dus gewoon een modelletje lager met slechts 2 kanalen in plaats van 3, maar zou wel compatibel moeten zijn, toch ?
Aangeschakeld, zender aan, batterij aangekoppeld. Werkt !! :|
Dus ... m'n B6-ontvanger is naar de haaien, ofwat ? :evil: Hoe komt dat ? Is je ontvangerbatterij lang laten aanliggen schadelijk ? Ligt het misschien aan dat zogenaamde BEC-circuit (want dat hebben beide ontvangers) ?
Immers, ik las op de site van pkracing.tk dat zo'n BEC-circuit echt niet denderend is (klik !), maar er staat wel niks bij over doorbranden ...
Wat ging er fout ? Wat kan ik - naast stoppen met vergeten de ontvangerbatterij los te koppelen - doen in de toekomst om zo'n schades te vermijden ?
Graag uw nuttige tips & ervaringen.
Greetz,
Gilles
Nou is m'n ontvanger dood !

Situatie : ik was eergisteren aan 't sleutelen ... en plots kwam "de compagnie" me ophalen voor een avondje stappen. Ik snelsnel de douche in en *huppa* off we went.
Nou ben ik - uiteraard :roll: - vergeten m'n ontvangerbatterij los te koppelen. Dus, bij terugkomst, bleek het ding niet te werken. Nou, zal wel lege ontvangerbatterij zijn, dacht ik bij mezelve. Immers, failsave snijdt af bij te laag voltage.
Batterij aan de lader gehangen. Vol. Zender aan, ontvangerbatterij aangekoppeld ... noppes. Alles zitten uittesten, failsafe er vantussen gehaald ... noppes.
Ik heb aan de ontvanger geroken (vraag me niet hoe ik erbij kwam), en ik ontwaar een héle lichte brandgeur. Echt bijna niks, meer eigenlijk een "warme electronica"-geur dan wat anders.
Bon, dan maar de doos van een andere Graupner AM-zender opengepietst, want daar zat ook een ontvanger bij ... en wat raad je ? Jaja, een B4 (die van de XR3 is een B6). Ik vermoed dus gewoon een modelletje lager met slechts 2 kanalen in plaats van 3, maar zou wel compatibel moeten zijn, toch ?
Aangeschakeld, zender aan, batterij aangekoppeld. Werkt !! :|
Dus ... m'n B6-ontvanger is naar de haaien, ofwat ? :evil: Hoe komt dat ? Is je ontvangerbatterij lang laten aanliggen schadelijk ? Ligt het misschien aan dat zogenaamde BEC-circuit (want dat hebben beide ontvangers) ?
Immers, ik las op de site van pkracing.tk dat zo'n BEC-circuit echt niet denderend is (klik !), maar er staat wel niks bij over doorbranden ...
Wat ging er fout ? Wat kan ik - naast stoppen met vergeten de ontvangerbatterij los te koppelen - doen in de toekomst om zo'n schades te vermijden ?
Graag uw nuttige tips & ervaringen.
Greetz,
Gilles