Katana Classe 10/40......welke klasse is dat ?

Ik heb bij Cap Maquettes eenhele mooie en duielijke bouwtekening besteld en ontvangen van de Katana. Het is RC zeilschip van 1 meter lang en naar mijn idee een heel mooi schip en ben dan ook van plan deze te gaan bouwen.

Het schip valt volgens de beschrijving op de tekening in de 'classe 10/40', mijn vraag welke Klasse is dit precies........IOM misschien?

Is iemand misschien bekend met dit schip en haar vaareigenschappen ?

Laatste vraag, zou ik de tekening ongestraft (vaarkundig gezien) kunnen laten verkleinen en er bv een 65 cm (RG65) lang scheepje van kunnen maken?

Ben benieuwd naar evt reacties!?

Groet
D

Let op bij het verkleinen: de waterverplaatsing gaat tot de derde macht, en zeil oppervlak tot de tweede macht. Dus hoe kleiner de boot, hoe lichter die moet zijn om goed te varen.

De Katana zal zeilen zoals de meeste 1m zeilscheepjes doen... uitstekend! Verkleining hoeft geen probleem te zijn, mits je idd rekening houdt met het schaaleffect, al wordt het schaaleffect ook wel weer een beetje gecompenseerd door het feit dat wind aan het wateroppervlak minder is als bijvoorbeeld een meter erboven.

Ik zeil zelf een 75cm lang zeilbootje (wss eveneens een verkleining van een 1m) omgebouwd tot klassieker en dat zeilt grandioos.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de antwoorden dusver. Helemaal duidelijk dat ik dan dus zo licht mogelijk moet gaan bouwen.

Iemand bekend met de Katana ?

'classe 10/40' ... Welke klasse betreft het hier...?

Eric......waarom heb jij gekozen voor 75 cm ? Bewust of gewoon een mooie maat voor jou? Ik zat dus te denken om hem zodanig te maken dat hij binnen de RG65 klasse past (dus 65 cm).

Back