Katoen op schuim

Alle vezelmaterialen aan de buitenkant aangebracht verstevigen het model ENORM. Papier werkt ook fantastisch. Een vleugel wordt sterk en rete stijf. Het hoeft niet enkel glas, carbon en kevlar te zijn!

Let er wel op dat papier, katoen en dat soort materialen icm. met waterhoudende lijmen eerst uitzetten en tijdens het drogen weer krimpen. En als dat drogen dan niet symmetrisch gebeurt, trekt de boel krom. Hoe zou ik dat weten ... :confused: :rolleyes:

Ik heb zelf ooit een combat-schuimpje van 3 lagen krantenpapier voorzien, aangebracht met verdunde witte houtlijm. Fantastisch zo sterk als dat was!. Maar toen ik een jaar later een tweede wilde maken, trok de vleugel verschrikkelijk krom. :evil:

Dirk.

Hoi Dirk,

Bedankt voor je reactie.
En wat is dan het beste lijm-advies voor katoen?
Op de link gebruikt ie 3M Super 77 spray lijm en dan werkt ie het af met Zap medium CA.
Wat heeft die Zap voor functie?

Willem

Hoi Dirk,

Bedankt voor je reactie.
En wat is dan het beste lijm-advies voor katoen?
Op de link gebruikt ie 3M Super 77 spray lijm en dan werkt ie het af met Zap medium CA.
Wat heeft die Zap voor functie?

Willem
Die ZAP is de matrix voor de vezels. De vezels leveren de sterkte, de matrix houdt die vezels op z'n plaats. Net als epoxy dat doet met glas/carbon, of beton met betonijzer.

Gebruik iets wat hard wordt: ZAP, epoxy, urethaan-lak, ...

Die 3M spay lijm is alleen nodig om het weefsel te fixeren totdat het door de ZAP werd gefixeerd. Daar heb je weinig van nodig. Sterker het zou ook zonder kunnen.

Een tekortkoming vind ik dat alleen de bovenkant en de onderkant zijn bekleed. Er loopt niets om de neus heen.

Back