Heb in Vstabi mijn heli met de Kbar afgesteld op +_13° maar als ik daarna de heli los van Vstabi opnieuw meet meet ik in het begin +_17° en verloopt dan na wat heen en weer zwengelen van de throttle stick langzaam naar +_13°. Dat moet mij niet op het veld gebeuren want dat is mij al eens eerder overkomen, de heli klom toen huizenhoog en was nauwelijks omlaag te krijgen. Iemand ervaring hiermee?
Gezien je ouwe post zou ik op zoek gaan naar een ander FBL unit , ik zou deze niet meer vertrouwen Of je output van je zender klopt niet
In het kader, soms is de basis het probleem al: hou in de peiling dat de kbar een nogal uitgeklede clone van de echte vbar is... 2e: een gestabiliseerde heli kun je eigenlijk niet lekker nameten als hij "wild" op het veld staat je stelt het ding via de pc af, dan moet je de goede hoeken erin zetten. door die hoeken, weet het apparaat hoever hij de swash uit kan sturen. dat kan in de basis dus best wat verder zijn dan de ingestelde 8 graden voor aileron/elevator.. 3e: bij het aanzetten van de heli moet hij stil staan. anders ziet hij beweging als 0, en zal hij in de lucht dus beweging willen zien (waardoor hij dus van zijn plek gaat) in hetzelfde punt, mag zo'n heli niet getrimt worden. in de zender pas je de waardes van ieder kanaal aan zodat het klopt met de pc. als dat afwijkt, kun je ook wel eens gekke dingen krijgen. los daarvan, het verlopen van een 0 punt (zeker pitch) is heftig bijzonder. elevator en aileron kun je niet lekker meten, pitch wordt in de regel wat minder mee gerommeld door de computer als hij naar de 17 graden positief gaat, wat is dan de negatieve waarde? is die ook 17, of wordt het aan de negatieve kant minder? heb jij boven en onder midstick hetzelfde afgesteld? want, met -13 moet die heli als een raket omlaag komen. zelfs als hij verloopt naar +17 en aan de onderkant wordt het minder, heb je nog steeds -8 graden.. en dan komt die heli niet als een raket, maar wel als een vlotte baksteen omlaag... (nog steeds verrot hard) had je de linkerstick helemaal onderin zitten? (ik weet niet wat je vliegervaring en niveau is) heb je in je zender al gekeken of de waarde van het kanaal hetzelfde blijft als hij verloopt? iedere zender heeft ergens een menu waar je van ieder kanaal de waarde kunt zien. futaba heet dit "monitor", bij spectrum heet dit meestal "servo"(dacht ik) ik probeer ff wat dingen uit te sluiten
Vlieg al jaren met heli's ook met KBar. Controleerde dit eigenlijk nooit. Viel mij dus nu op. In de zender staan natuurlijk de voor mij vliegbare throttle en pitch curves. Voor het afstellen is dat anders. Heb het vermoeden dat de Kbar sensors bij stilstand en motor uit de unit nog niet in control heeft maar dat wel heeft zodra motor is aangesloten en er beweging in komt. Heb er anders geen verklaring voor.
misschien niet leuk, maar wel het prettigst scheelt veel zoeken.. uit nieuwsgierigheid: wat was er aan de hand?
Tsja eigenlijk een heel verhaal maar in het kort. In VStabi de servohoorntjes op 90° gezet, swashplate exact horizontaal en het belangrijkste de collective en cyclische instellingen opnieuw gedaan. Bij de laatste was een fout gemaakt en die zorgde ervoor dat de Kbar de controle kwijt was. Had beter moeten lezen. Dat is een tip: in VStabi de aanwijzingen heeeeel zorgvuldig lezen, herlezen en begrijpen.