KDS Power RC-6S charger--> vraagje?

Hallo allen,

Sinds kort heb ik de Kds power RC-6S lcd lader en ontlader.
Volgens mij een goede en complete lader voor niet al teveel geld.
Het enige wat ik tot nu toe negatief vind, is de gebrekkige handleiding die erbij zit.

Er zitten een aantal programma's op de lader zoals:
LiPo charge, fast charge, balance charge, storage en discharge.
Als ik gebalanceerd laad, kan ik het aantal ampère kiezen waarmee hij moet laden, maar op 1C laden duurt dan nog steeds best lang(je ziet ook het ampèrage waarmee hij laad veranderen).

Kies ik echter voor normaal laden-wat je volgens de handleiding moet doen bij LiPo's zonder balanceerstekker?!?!-, dan laad hij wel met de ingestelde waarde, en balanceert hij wel gewoon(uiteraard de balanceerstekker aangesloten). Dan gaat het laden wel snel...
En als de LiPo bijna vol is, dan gaat het ampèrage waarmee geladen wordt wel omlaag.

Kan dit kloppen, of doe ik nu iets niet goed?

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het al dan niet snel laden van LiPo's, maar soms(bijv op het veld) is het wenselijk dat je niet anderhalf uur hoeft te wachten voordat je LiPo's weer geladen zijn...

Laatst bewerkt:
Zoals ik het lees doe je alles goed en is wat je ziet ook helemaal normaal. Wanneer je accu leeg is dan is het spanningsverschil ,laadspanning-accuspanning, groot waardoor je makkelijk aan de ingestelde laadstroom komt. Is de accu echter bijna vol is het spanningsverschil erg klein waardoor hij de max. laadstroom niet meer haalt. Door dit effect heb je ook dat als je de lader insteld op 1C en je stopt na 1 uur met laden je accu toch al bijna vol is, bij een echt lege accu toch al gauw 80%. Dus prima om alweer te kunnen gebruiken.

met fast charge zal die niet balanceren hij controleert wel de spanningen van de lipos.

Met balanceren laad die alleen over de dunne kabels van balanceer stekker. Dit duurt simpelweg gewoon langer. Maar dan houdt die ze over het hele laad proces gelijk aan elkaar.

Mijn ervaringen met KDS lader zijn niet positief.

Balanceren gaat misschien nog net op 0,1V nauwkeurig. Aangegeven voltages op display kloppen ook niet met gemeten waardes met een goede multi-meter.

Heb nog niet heel veel getest (en is ook wel een tijdje geleden), dus zal er nog weer eens een batterijtje aanhangen.

Back