kds qs tailspin

hey,
Ik heb een kds qs 450 met als rudderservo een kds 590 nu als ik wil hooveren gaat mijn tail tegen de clock in ook als ik zelf tegenstuur met de stick wel wat trager dan .Mijn rudder heeft volledige uitslag en de gyro heb ik even uitgeschakeld omdat ik eerst dit in orde moet krijgen voor mijn gyro zal werken
grtjes
 
Dingen die zo'n gedachte springen:
Draait de staartrotor de juiste kant op?
Is de midpoint van de Servo gelijk aan nul bladhoeknop de staart?
Zit er speling op de linkjes van de Servo naar de bladhoeksestelling?
Is de Servo nog goed? Geen afgebroken tandjes of zo?
Zijn de bladen op de staart juistom gemonteerd?
Geen slip op de aandrijfsnaar of torque tube?
 
ja dat is allemaal juist
ik probeer eerst zonder toevoeging van de gyro om de rudder naar links en rechts te krijgen maar de heli bij hooversnelheid draai de tail tegen de klok in en krijg ik die niet de andere kant uit alleen als ik de rpm van de heli minder gaat de tail wel de andere kant uit nochtans heb ik de volledige uitslag van mijn rudder maar dan kan ik niet hooveren
 
Wat is het toerental op je hoofdrotor? Je zou bij throttle mid stick ongeveer 50% gas moeten hebben en dan 0 bladhoek op je hoofdrotor. Ga je dan nog iets verder omhoog met je throttle dan zou hij net moeten hoveren met een klein beetje positief bladhoek. Dan zou de tail snel genoeg moeten draaien om hem stabiel te houden. Mijn hoverpoint ligt bij mijn 450 op ongeveer 55 % gas en 1.5 tot 2 graden bladhoek.
Als je tegen je staartrotor aan kijkt en de rotor zit van bovenaf gezien aan de rechterkant dan moet hij tegen de klok in draaien. Zit hij aan de linkerkant dan moet hij met de klok mee draaien.
Het lijkt wel alsof de staartrotor niet genoeg lucht verplaatst.
 
Tip. Correctierichting gyro.
Als de gyro corrigeert, moet iemdat wel de goede kant op doen.
Doet ie dat niet, kun je sturen wat je wilt.. maar het wordt hem niet.

Of het linkje van servo naar achterkant staart buigt uit. Heb je daar alle houdertjes tussen zitten (2 meestal)
 
Wat ik nog weleens doe in zo`n geval, het helietje optoeren zonder hoofdbladen en de staartbuis vast pakken. Optoeren tot het hooverpunt en dan heen en weer sturen met de rudder. Zo voel je of er kracht genoeg zit in de staartrotor. Zelf denk ik dat de middenstelling niet goed is. De afwijking is dan te groot voor de gyro om te corrigeren.
 
ja dat is in orde de gyro werkt nu het was de toerental die hoger moest liggen
Maar ik heb nu het volgende, mijn heli waggelt tijdens het hooveren en de esc word enorm heet op trekt zelf de batterij snel leeg +- 3 minuten (lipo 2200 25c kds)
grtjes
 
Het waggelen kan een te hoge gain zijn van de gyro. Als het goed is, kun je deze via je zender verlagen. Niet te ver verlagen want dan gaat de gyro uit Heading lock mode!
Dat de esc zo heet wordt en de batterij zo snel leeg is, klinkt als heel veel stroom trekken. Loopt de motor en het mechaniek wel lekker 'los'. Kun je hem makkelijk met de hand rond krijgen zonder het idee dat deze aanloopt?
 
Oh, hij schudt zeg maar op de hoofdrotor. Check even dat de bouten waarmee je bladen aan de kop vast zitten niet te straks zitten. Deze hebben als het goed is een paar nylock moeren. Deze moeten niet te los en niet te vast zitten. Tijdens het opspinnen kunnen de bladen zich dan een beetje 'zetten'. Verder kun je ook nog even controleren of de damping rubbers rond de feathering as nog goed zijn.
 
Asjes nieuw zegt niet veel. Soms komen ze krom uit de zak, zeker bij clone heli’s gebeurt dat nogal.
Ff checken.

Daarnaast. Ik heb eigenlijk zelden een heli gezien die uit zichzelf schudt of waggelt zonder dat toerental of trilling een rol speelt.
Als de staart op en neer gaat, is het toerental te laag voor de rubbers in de kop.
Harde rubbers willen een hoog toerental, zachte kunnen lager aan.
Als jouw “waggel” staart op en neer is, kan daar je oplossing liggen.

Wat ik ook wel eens heb gezien bij een heli met flybar (tweede vleugeltje tussen de hoofdbladen) is dat de kop niet “vrij” liep.
Zo’n flybar corrigeert veel, maar is te laat als alles stroef gaat.
Moet echt heel soepel en losjes gaan.

Heb je een flybarless heli kan het ook nog in de stabilisatie zitten. Geen idee hoe je heli is opgebouwd, wat je exacte setup is.

Regelaar bloedheet kan een paar dingen zijn.
-percentage regelaar minder dan 75%. Mooiste is als dat hoger ligt dan 75. Kun je zien in je throttle curve. Hoger = koeler grappig genoeg.

- bec. Stroomvoorziening servo’s en ontvanger. Als dat teveel stroom trekt, wordt de regelaar heet (zit geintegreerd in de regelaar), en op den duurt fikt de boel uit. Oplossing is een losse bec van ongeveer 3 ampere, en de rode draad uit de regelaar servostekker trekken.
2 stroomvoorzieningen in een stroomkring = boem na een tijdje.

- aangezien je accu ook na 3minuten leeg is.. kan zijn dat je accu erg slecht is. Als,een accu rot wordt stopt hij er vanzelf mee. Als je naderhand voltage meet, lijkt hij nog vol, maar onder belasting stort het ding in.
Dus. Of, je accu(s) zijn total loss, of je toerental is monmenteel zo hoog dat de accu in 3 minuten echt leeg is..
Kun je zien op een computerlader, of berekenen aan de hand van hoe lang je lader bij een bepaalde instelling erover doet om hem vol te krijgen.

Even los van een stroeve aandrijflijn natuurlijk. Alles in een heli hoort uit zichzelf te bewegen bijna.. en door te blijven draaien..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top