Heb van de week 2 compressor wielen gekocht (zie deze thread <klik>).
Ik ben van plan om er een keil diffuser voor te maken, omdat dit type diff mij makkelijker lijkt te maken (op mijn cnc freesbank) dan een "conventionele", dus met die schoepjes aan de zijkant.
Nu heb ik heeeeeel veel gelezen de afgelopen weken, met name hier op modelbouwforum, en ben deze tekening van Gerald Rutten tegengekomen:
Maar, ik heb ook hetzelfde type diffusors gezien met minder schoepen... en ik vraag me nu dus af of ik beter nog wat aanpassingen kan maken aan het oorspronkelijke ontwerp van Gerald (minder schoepen, andere hoeken?). Of kan ik het ontwerp beter zo laten en eventueel later, als de KJ eenmaal loopt, met de diffuser gaan experimenteren?
Verder had ik het idee om de diffuser uit 2 delen te maken: de kern (zonder schoepen) en de buitenste ring met schoepen.
Op deze manier kan ik heel veel verschillende configuraties testen zonder elke keer een complete diff te moeten maken.
Ook zat ik me af te vragen of de diff per se van alu gemaakt dient te worden. Ik kan me voorstellen dat de diff bij de aansluiting op de astunnel behoorlijk heet kan worden, maar verder wordt hij natuurlijk gekoeld door de airflow van de compressor.
Ik heb Gerald een PB-tje gestuurd, met een link naar dit draadje, misschien dat hij dan de status van tekening kan vertellen
Alvast bedankt voor alle feedback!!
Ik ben van plan om er een keil diffuser voor te maken, omdat dit type diff mij makkelijker lijkt te maken (op mijn cnc freesbank) dan een "conventionele", dus met die schoepjes aan de zijkant.
Nu heb ik heeeeeel veel gelezen de afgelopen weken, met name hier op modelbouwforum, en ben deze tekening van Gerald Rutten tegengekomen:
Maar, ik heb ook hetzelfde type diffusors gezien met minder schoepen... en ik vraag me nu dus af of ik beter nog wat aanpassingen kan maken aan het oorspronkelijke ontwerp van Gerald (minder schoepen, andere hoeken?). Of kan ik het ontwerp beter zo laten en eventueel later, als de KJ eenmaal loopt, met de diffuser gaan experimenteren?
Verder had ik het idee om de diffuser uit 2 delen te maken: de kern (zonder schoepen) en de buitenste ring met schoepen.
Op deze manier kan ik heel veel verschillende configuraties testen zonder elke keer een complete diff te moeten maken.
Ook zat ik me af te vragen of de diff per se van alu gemaakt dient te worden. Ik kan me voorstellen dat de diff bij de aansluiting op de astunnel behoorlijk heet kan worden, maar verder wordt hij natuurlijk gekoeld door de airflow van de compressor.
Ik heb Gerald een PB-tje gestuurd, met een link naar dit draadje, misschien dat hij dan de status van tekening kan vertellen

Alvast bedankt voor alle feedback!!
Laatst bewerkt door een moderator: