Keil diffuser voor KJ-66

Heb van de week 2 compressor wielen gekocht (zie deze thread <klik>).
Ik ben van plan om er een keil diffuser voor te maken, omdat dit type diff mij makkelijker lijkt te maken (op mijn cnc freesbank) dan een "conventionele", dus met die schoepjes aan de zijkant.

Nu heb ik heeeeeel veel gelezen de afgelopen weken, met name hier op modelbouwforum, en ben deze tekening van Gerald Rutten tegengekomen:

full


Maar, ik heb ook hetzelfde type diffusors gezien met minder schoepen... en ik vraag me nu dus af of ik beter nog wat aanpassingen kan maken aan het oorspronkelijke ontwerp van Gerald (minder schoepen, andere hoeken?). Of kan ik het ontwerp beter zo laten en eventueel later, als de KJ eenmaal loopt, met de diffuser gaan experimenteren?

Verder had ik het idee om de diffuser uit 2 delen te maken: de kern (zonder schoepen) en de buitenste ring met schoepen.
Op deze manier kan ik heel veel verschillende configuraties testen zonder elke keer een complete diff te moeten maken.

Ook zat ik me af te vragen of de diff per se van alu gemaakt dient te worden. Ik kan me voorstellen dat de diff bij de aansluiting op de astunnel behoorlijk heet kan worden, maar verder wordt hij natuurlijk gekoeld door de airflow van de compressor.

Ik heb Gerald een PB-tje gestuurd, met een link naar dit draadje, misschien dat hij dan de status van tekening kan vertellen :)

Alvast bedankt voor alle feedback!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jeroen, k'heb heb je pm beantwoord, zojuist terug van een lekkere warme vakantie :cool:.

Die diffuser werkt werkelijk fenomenaal en dat maakt hem bijzonder interessant omdat hij ook nog relatief eenvoudig te frezen is, zéker voor degene die maar een simpele freesbankje hebben. Hij is echter niet zomaar uit te wisselen met élke compressor, de hoeken en schoep aantal kunnen daarbij varieren voor iedere toepassing. Het zou met geluk raak kunnen zijn maar voor hetzelfde geld werkt hij heel heet of misschien zelfs helemaal niet. Heb je wat details voor je wiel dan kan ik je misschien helpen. (Wiel buiten diameter, tip hoogte en uittree hoek of een mooie foto van boven.) Als je echt dezelfde compressor hebt van de KJ66 dan kun je bovenstaande tekening best proberen, ik heb hem zelf nog niet in actie gezien voor de KJ66. Gerritjan heefd er een gemaakt maar daar zijn de schoepen iets korter en wijken een klein beetje af maar volgens mij werkt het bij hem wel goed. De opzet van je om een 2-deel diffuser te maken heb ik ook gehad en kan heel goed werken om mee te experimenteren. Ik had dan een simpele achterplaat in gedachten en dan de schoepen ring er op schroeven. Ik vond echter het maar een kleine stap om deze achterplaat ring uit één geheel mee te draaien.... up to you!

Groetjes,
Gerald
 
keil diffuser

De door mij gemaakte keildiff werkt perfect.
Ik ben met een tweede bezig
kj 66 met keil diff koeling lagers smering behuizing zo als G R . Maar eerst op vakantie en dan ga ik proef draaien Gr Gerrit Jan.
 
Bedankt voor de reacties!

@Gerald: Ik hoop dat je een lekkere vakantie hebt gehad!
Heb de compressor nog niet binnen, helaas.
Zodra ik hem heb dan maak ik wat foto's en zal ze hier posten.
Ik zal ook nog eens nadenken over de deelbare diff...

@Gerrit: Ik zou graag willen weten welke aanpassingen jij hebt gedaan t.o.v. het originele ontwerp van Gerald.
Dan kan ik in ieder geval beginnen met het 3D model van de diff, en deze uit schuim frezen met mijn CNC freesbank (ter test, gaat lekker snel :) )

Ik zit te denken, als ik nou de basis van de diff uit alu maak, en de rest uit POM/nylon/teflon oid...
 
Zie draadje keildiffuser.

Gerrit,
Ik heb het draadje nog eens doorgelezen.
Uiteindelijk meld jij goed nieuws:

Goed nieuws ik ben tevreden over de kj 66 met keildiff.
Na wat aan passingen verbrandings kamer en ngv loopt de motor zo als het hoort.
Geen surge, toert snel op, geen hot spot, is koel ,drukt buiten gewoon goed.
Na de aan passing kan ik nog niet zeggen of hij meer drukt als 9 kilo bij 120k maar het zou mij niet verbazen.

Dit goede nieuws is na de volgende aanpassingen:
15 schoepen keil-diff
12 sticks inconel
0.6mm naalden
Andere/meerdere gaten in de verbrandingskamer (op advies van Frema)
Ik kan verder geen vermelding vinden van aanpassingen aan de diff... tenzij ik er overheen heb gelezen...
 
Laatst bewerkt:
Eerste 3D ontwerp

Alvast de diff in Rhino 3D getekend aan hand van de tekening van Gerald (zie startpost) :)

Voor aanzicht
full


Achter aanzicht
full


Nog niet helemaal af, maar de maten en hoeken kloppen.
Later even door de cad-cam software halen en eens kijken wat voor g-code daar uitkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat ziet er niet verkeerd uit Jeroen .

Nu maar hopen dat het gaat werken .

Succes,

Martin.

Thanks :)

Nee, niet hopen, zorgen dat het gaat werken!! ;)
En ik kan altijd nog terugstappen naar de lamellen diff waar Limme (wpkees) zo'n fan van is, of die met de schoepen aan de zijkant. Komt helemaal goed :)
 
Had vanavond nog een paar uurtjes om aan de diffusor te werken.
Het bleek dat ik bij het tekenen van het eerder getoonde 3D model een maat verkeerd had overgenomen... gelukkig nog enigzins op tijd achter gekomen!
Heb het 3D model maar weer opnieuw van scratch af aan gemaakt, was minder werk dan het orgineel aanpassen:

full


full


Daarna clamps toegevoegd. Deze houden het werkstuk vast terwijl er gefreesd wordt.

full


Vervolgens het geheel geimporteerd in een CADCAM pakket.
Deze berekend de freesbewerkingen.

full


Het leuke is dat de freesbewerkingen te simuleren zijn. Zo kun je alvast proefdraaien en fouten ontdekken (en oplossen).

full


full


full


Zoals je ziet is het nog niet helemaal af... heb van de week waarschijnlijk nog wel een avondje om verder te spelen :pc:
Keep you posted!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig hoor. En dat te bedenken dat deze constructie zich juist erg goed leent voor hand-frees werk ha ha, maar zo kan het natuurlijk beter. ;)

Groetjes,
Gerald
 
Prachtig hoor. En dat te bedenken dat deze constructie zich juist erg goed leent voor hand-frees werk ha ha, maar zo kan het natuurlijk beter. ;)

Groetjes,
Gerald

Ja, maar de freesbank die ik heb is alleen CNC.
Dus ik heb niet veel keus wat dat betreft.

Ik heb laatst zelfs een klein plat plaatje (1mm) uitgefreesd, en van 2 gaatjes voorzien. Had ook heel gemakkelijk met de hand gekund, en was ik waarschijnlijk ook sneller klaar geweest, maar ik heb er veel plezier aan om het via cnc te doen.

Ieder z'n ding :)
 
Kj 66

De door mij gemaakte keildiff werkt perfect.
Ik ben met een tweede bezig
kj 66 met keil diff koeling lagers smering behuizing zo als G R . Maar eerst op vakantie en dan ga ik proef draaien Gr Gerrit Jan.

van avond heb ik proef gedraaid tot max 90 k toert lekker snel op geen hotspot .

De gaten in de verbrandings kamer heb ik niet getromperteerd de verbranding is wat stabieler duidelijk te zien met niet al te veel toeren.

Het starten heb ik met pers lucht gedaan binnen kort naar 120k met ecu.

De motor drukte 4 kg bij 90 k de uit laat heb ik nog niet voor zien van binnen kegel
IK weet niet of dat veel uit maakt.
Gr Gerrit Jan
 
laser snijden.

van avond heb ik proef gedraaid tot max 90 k toert lekker snel op geen hotspot .

De gaten in de verbrandings kamer heb ik niet getromperteerd de verbranding is wat stabieler duidelijk te zien met niet al te veel toeren.

Het starten heb ik met pers lucht gedaan binnen kort naar 120k met ecu.

De motor drukte 4 kg bij 90 k de uit laat heb ik nog niet voor zien van binnen kegel
IK weet niet of dat veel uit maakt.
Gr Gerrit Jan

Mooi Gerritjan, ik denk dat je weer een top turbo krijgt zo.
Vraagje Heb jij nog gaten patroon tekening van de verbradingskamer met de maten er op ?dan laat ik ze tekenen voor de laserbank ik heb inmiddels 2vierkante meter plaat 0.5mm rvs .
dan laat ik een vracht van die strippen snijden ,kunnen we een ander mischien ook blij mee maken.
evt andere type verbrandings kamers op pdf formaat snijden we die er gelijk bij.
ik hoor het wel ,gr Rene.
 
Hej Jeroen,

Goed bezig, die keildiffusor moet ik ook nog door een CAM programma heen halen. Welke software gebruik jij daarvoor, is dat gratis, en zo ja, kan je daarmee .STL importeren?

Je zou misschien eens kunnen kijken of je een vierde as kunt maken (roterende) als je CNC dat mechanisch qua hoogte toelaat. Als je dat hebt (verdeelplaat ofso) dan heb je die klamps niet meer nodig.

Je kunt jou machine trouwens wel "handmatig" bedienen. Ik ben hier bezig een CNC PC te bouwen voor mijn cnc bank. hierop komt het zogenaamde MPG handwiel waarmee je pulsjes geeft aan MACH3 (het programma waarmee jij waarschijnlijk ook je frees aanstuurt) waarna de geselecteerde as beweegt, en de positie is af te lezen op je scherm. Zoek maar eens op "MPG Pendant". Dat ding probeer ik nu zelf te maken. De PC reageert al op het handwieltje :). zie mijn website, cnc pc.

denk je ook aan de gaten voor het leidingwerk, of doe je die later?

post je ook ff een filmpje op youtube als je gaat frezen? altijd leuk om te zien :)

Groeten,

Rik
 
Laatst bewerkt:
kj 66

full


Ecu start verliep probleem loos temperatuur 31k minder dan 500 100k minder dan 550 graden met volledige uitlaat ( voor de buren niet hoger gegaan ) voor zichtig op bouwen volgende keer op het veld 120k
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er strak uit Broek!!!!


Ik zie dat jij de voorkant uit kunststof hebt gemaakt of zie ik dat verkeert??

Maar waarom heb jij 2 drukveertjes??, ik heb er 1 in mijn turbine zitten.

Mooi dat het proefdraaien toppie gaat hoor, ja tis jammer dat je in een gebied woond van dichte bebouwing.

Suc6 verder.

Gr Japiooooooooooooooooooo
 
Laatst bewerkt:
kj 66

De twee veertjes heb ik niet zelf bedacht maar af gekeken van Gerald Rutten.
De voorste is zwaarder dan de achterste op deze manier blijft er altijd druk op je kogels staan zo dat ze netjes in de baan blijven.
Het in laat gedeelte heb ik nog van kunstof een alluminium heb ik klaar liggen even voor zichtig voor je het weet is je compressor beschadigd.

Van middag met deze motor gevlogen geen probleem .
105k de volgende keer naar 110k .
Gr Gerrit Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerrit Jan, die twee veertjes werkt bij mij nog steeds erg goed.

Effe vraagje, je had de KJ66 verbrandingskamer wat gewijzigd met die extra gaten patroon. Zijn de diameters van de extra gaten precies hetzelfde als bij de originele KJ66 enkele gaten?

Mijn JG100 kamer is na een paar jaar vliegen een beetje op en wil er een nieuwe in zetten. Echter ben ik bang dat de kamer zoals ik die gebruik in de zware GR180 veel te veel gaten voor de kleinere compressor heefd. Ben dus op zoek naar iets er tussen.

Groeten,
Gerald
 
gaten kj 66

Ja Gerald . de gaten diameters zijn het zelfde. zo als op de orginele tekenig staan ongetromperteerd.
Ik twijvel over het tromperteren deze motor loopt bij zonder rustig .

ik gebruik 12 sticks rond om geknepen.

Voor het ballanceren heb ik lagers met kunstof kooi gebruikt dat ging beter.

Gr Gerrit Jan
 
Back
Top