Keil Kraft Ajax

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door waa01, 29 mrt 2020.

  1. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Hier een draadje van de VV model met rubber motor, de Ajax naar een kit van Keil Kraft en opnieuw uitgegeven door Ripmax. Rip max heeft de rechten van Keil Kraft overgenomen en heeft nog meer modellen
    Ik heb nog geen ervaring met rubber motors en dus ipv de tekening vanaf Outerzone gedownload dus een complete kit met rubber en propeller, etc. om mee te beginnen.
    Hier : https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=1368
    Dit is het doosje vorige week binnen gekregen
    Het doosje.jpg

    Hier de inhoud, ziet er goed uit. Dit is voor mij ook de eerste keer een "modern" laser gesneden kit ;)
    Inhoud doos.jpg

    Compleet met tissue, celluloid en wieltjes. Dat laatste zullen waarschijnlijk Keilkraft streamline wieltjes worden :rolleyes:

    Ook een beschrijving van het gebruik van de rubber motor....heel goed......voor mij :worship:
    De bouwplank even vrij maken, de Outerzone tekening uitprinten op A4 tjes en samenstellen.
    Die zal ik als werk tekening gaan gebruiken om op te plakken, want bij mij sneuvelen die tekeningen tijdens de strijd ;)
    Werk tekening.jpg

    Dus zijn benieuwd
    Gr
    Kees
     
  2. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Even terug naar de doos
    Achter op wordt een wat historie verteld
    Beetje historie.jpg
    Het kitje is dus opnieuw uitgegeven door Ripmax maar...…………………..
    Made in China :thumbsup:

    Made in China.jpg
    Gr
    Kees
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.866
    Locatie:
    Dordrecht
    Kees dank voor de melding ga je hier uiteraard volgen.

    Wordt de Ajax VV of komt er toch nog een servo voor bijv rudder in
     
  4. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Eerst wat ik gedaan heb vergeleken de tekening van Ripmax met de originele van Keil Kraft zelf
    Met wat ik kan verwachten
    Hieronder al wat verschilletjes wat ik nu vind
    Het horizontaal stabilo heeft origineel een stukje beplankt ivm de bescherming van de elastieken
    Verschil in stabilo.jpg
    Maar Ripmax gebruikt deze constructie wel als support voor het verticale kielvlak er tussen te plakken en als bescherming zit er in de kit een stukje fineer ter bescherming/stevigheid

    Hieronder de vergelijking bij de romp zijaanzicht
    Plaatsing CG.jpg
    Mooi, Ripmax geeft een positie aan van CofG :thumbsup:

    Maar......let even op hoe de vleugel op de romp wordt aangegeven... lijkt wel goed zo.....:weetnie:
    Nu is het geval in het "echt" dat dit anders uit gaat pakken :(
    Als je goed kijkt hoe de midden vleugel is opgebouwd in combinatie van de breedte van de romp :confused:
    Er zit dus geen rib ter hoogte van de romp "longeron"...…..:frustie:
    Het gevolg:
    Verschil in instelling.jpg
    De vleugel zal op de romp rusten ter hoogte van de hoofdligger en achterlijst (trailing edge)
    Daarmee zult je dus twee graden minder instelhoek hebben!! o_O
    Dat kun je ook zien op verschillende plaatjes op het internet waar dan ook de folie/tissue naar binnen gedrukt wordt ter hoogte van de romp.
    Dus hier een hulp liggertje geïllustreerd op de tekening hierboven...….
    Misschien dat het erop uitdraait dat ik de instelling van het stabilo ietsje zal moeten aanpassen en daarmee de combinatie met de "Thrustline" (domping) van de propeller/motor :weetnie:
    Begrijpen jullie wat ik bedoel.....
    De "trimvluchtjes" zullen het laten zien.

    Hieronder nog een plaatje van de midden vleugel
    Verschil in vleugel middenstuk.jpg
    Waar de versteviging van de achter-lijst met een fineerlaagje te zien is.
    Volgende stap beginnen we met het vleugeltje :yes:
    Gr
    Kees
     
  5. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Ton,
    Ik begin eerst als volledig VV, misschien als ik erachter kom dat mij dat te ingewikkeld is een tweede rompje(!);)
    Met elec slowfy motortje en rudder/elevator.
    Maar heb verschillende filmpjes gezien, ook met de KK Senator en verschillende andere fora, dat VV ook best wel leuk is en niet zo simpel als het lijkt!
    Hier ook een heleboel stuurmannen aan de wal..;)
    Dus alle advies is welkom hier :offtopic:
    Gr
    Kees
     
  6. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Gisteren,zaterdag een plakdag.
    Begonnen met de vleugel...straight forward.....
    Beginnetje gemaakt.jpg

    Ohoh… het meegeleverde hout, wel netjes in engelse maten :thumbsup: , van de achterlijst is veel te dik :(
    Zal veel schaaf/vijl werk worden
    Geen 3-32 achterlijst is 1-8.jpg

    De tekening van Ripmax geeft 3/32 aan en de Originele zelfs 1/16 terwijl in de kit alleen maar 1/8 is :frustie:
    Dus die heb ik niet gebruik :(
    In plaats daarvan een nieuwe gesneden van 2mm wat ook overeenkomt met het uiteinde van de ribjes.;)
    Vulblokjes gebruikt waar nodig.jpg
    Ik weet het...die schroefjes zijn niet te hard aangedraaid! ;)
    Vulblokjes gebruikt onder de hoofdligger 3mm en terhoogte van rib/achterlijst 2mm zodat de bovenkant achterlijst gelijk loopt met bovenkant rib :thumbsup:
    Hoef ik alleen de onderkant straks een beetje afschuinen.
    Andere kant hetzelfde
    Fantastisch, dat gelaserde spul :worship:, mooi scherp uitgehaald alleen die kleine notjes even wegschuren.
    Ik schuur wel het zwarte weg waar lijm moet komen, plakt beter zeggen ze :rolleyes:
    Daarna het midden stuk
    Gr
    Kees
     
  7. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Hier het midden stuk van de vleugel in wording
    Middenvleugel met hulpligger.jpg
    De dihedral wordt met de eindribben gemaakt, en...………….
    Hier zie je ook dus dat ik een hulp ligger heb aangebracht ter hoogte waar de vleugel dus op de romp zal rusten (Ik ben niet de eerste die dat doet!) Anders had je ook de bovenkant van de romp kunnen aanpassen met een vulblokje, maar vind dit wel een nette oplossing :yes:
    Zelfs die gussets (hoekjes) waren gelaserd, mooi ;)
    Dan komt het moment van "truth" wanneer straks die twee ribben tegen elkaar geplakt moeten worden om de 7cm v-stelling te krijgen
    Klaar voor dihidral.jpg

    Ik plak met een klein toefje superlijm een latje van 7cm onder elke wing tip en zet de boel vast, want ik wil geen "wrapping" krijgen ;)
    Voila
    Vleugel klaar voor de tissue.jpg
    Vleugeltje klaar voor de tissue

    Volgende onderwerp is het stabilo :bye:
    Gr
    Kees
     
  8. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Gisteren tijdens het drogen van de vleugel onderdelen ook maar begonnen met het horizontale kielvlak of stabilo hoe je het maar wil noemen.
    Goed bekeken met de spulletjes en de twee tekeningen.
    Spreekt voor zich, tip secties en ribbetjes passen goed.
    De achterlijst is kaal tegen de ribben aangeplakt op de tekening.
    Omdat ik toch een eigen achterlijst uit snij, heb ik hem 1mm breder gemaakt en dan "notches" uitgehaald waar de ribben komen. Beetje sterker zo ;)
    Hieronder wat het geworden is, een beetje van beide tekeningen, maar...
    Horizontaal kielvlak.jpg

    Die hoekjes op de T6een is niks denk ik, hoorde eigenlijk onder de beplating in de hoeken van T5 :confused:
    Maar ik had ze in m'n handen en de lijm in de andere...….toen dacht ik misschien hier wel ter versteviging ;)
    Maar denk dat ik ze er maar uithaal.:weetnie:
    Nu komt het volgende....
     
  9. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Tijdens het bekijken van de tekeningen en de onderdeeltjes uit de kit kwam ik toch iets verbazend tegen.Zowel op de originele en de Ripmax tekening zit een foutje denk ik. Die tekening is toch van 1946 en vele hebben de Ajax toch al gemaakt o_O
    Het volgende
    Ligger lokatie klopt niet met vertical.jpg
    Je ziet hier dat de uitsparing voor de ligger van het horizontale kielvlak niet overeenkomt met R3 wat straks het verticale kielvlak wordt :(
    Denk je, foutje in de laser productie....toch? :weetnie:
    Maar hier
    Originele tekening klopt ook niet.jpg

    Op de originele tekening klopt het ook niet! en heb ik de uitsparing aangepast.
    En dan nog iets
    Dit lijkt goed.jpg

    Op de Ripmax tekening van het zij-aanzicht schijnt het wel goed te zijn!! :confused:
    En....
    Op het origineel hetzelfde.jpg
    Op de originele tekening (1946?) hetzelfde probleem, dus maar een stukje naar achteren weggehaald en nu, voila :thumbsup:
    Zo pastie perfect.jpg
    Past het mooi :thumbsup:
    Ik snap wel dat bij het origineel dit niet opgemerkt wordt, omdat het vertikale deel bovenop het horizontale deel kaal geplakt wordt en er dus niet "in" ;). Lijkt me niet zo stevig, dit is beter zo
    Dus.....@Ripmax, misschien kunnen jullie het stukje aanpassen, niet de tekening denk ik;)
    Ps. De liggers van het horizontale en vertikale kielvlak staan wel goed op alle tekeningen en passen goed met de ribben, etc. Dus het is niet zo dat je de ligger verder naar voren toe moet brengen ;).

    Goed mensen, dit was het geplak van afgelopen twee dagen.
    Ik ga nu beginnen met het vertikale kielvlak en kom hier weer terug.
    Ik hoor het wel
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
    Ton van Munsteren en De Mol vinden dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.866
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk verslag Kees met vooral het zichtbaar maken van de verschillen, leuk gedaan zo.
    Vooral leuk dat zo'n model of wel ontwerp toch om het zelfde model gaat, maar telkens net weer even anders wordt.
    Ben zelf ook met de Ajax bezig om te zetten naar een iets grotere spanw en waar een e-motortje in gaat komen.
    Is en blijkt een leuk model en ben reuze benieuwd of je de Ajax goed onder controle krijgt met de vrijvlucht..
     
  11. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Ton, ik ook ;)
     
  12. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Ik ben afgelopen twee dagen weer verder gegaan.
    Met het verticaal kielvlak "straight forward"
    Past allemaal goed en dan de voorlijst rond en de achterlijst symetrisch afschuinen, zodater wat profiel in zit. ;)
    Vertikaal kielvlak.jpg

    Dit laten we even liggen, klaar totdat ik ga bespannen en spuiten en gaat als laatste in het Stabilo als dat ook klaar bespannen en geschilderd is. Is ook makkelijk zo met afplakken, etc.
    Volgende is de romp :rolleyes:
    Gr
    Kees
     
  13. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Hier volgt het eertse stuk van de romp.
    Klassiek de twee zijden op elkaar opbouwen. Ik gebruik cellotape(plakband) op de plekjes waar lijm zal komen op de eerste zijkant voordat ik de tweede opbouw.
    Hieronder de onderdelen(behalve dan de 3/32ste vierkant) ;)
    Onderdelen romp.jpg
    Mooi spul, maar...………………..
    Dat plankje, links onder :weetnie:
    Het zou de bedoeling kunnen zijn dat dat voor de invulling is bij de neus omdat daar geen gelaserde paneeltjes voor bij zitten.
    plankje te dun 1-16de 1,6mm.jpg
    Dit is geen 3/32 (2,4mm) ste dik, dit is maar 1/16de(1,6mm)
    En omdat het bij mij achter iets zwaarder is geworden, zal ik hiervoor 3mm pakken in de neus is dan voldoende stevig :yes:
    Er zit nog een plankje bij van 1/32ste(0,8mm)
    Heel goed, dat is dan voor het achterkantje;)
    0,8 mm dik plankje.jpg
    Dan zit er nog een blokje bij dat voor het "neusblok" is. Dat blokje is precies aan de maat :yes:
    Tekening(oude originele) uitgelegd en gaan plakken.
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
  14. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    De romp zijkanten, niks bijzonders.....maar wacht nog even met het achterste verstevigings hoekje er in te plakken, want daar komt eerst nog een schot tussen!:rolleyes:
    Twee zijkantjes.jpg
    Dan opnieuw op de bouwplank de "box" samenstellen.
    Weliswaar zijn de twee "bulkheads" mooi gelaserd. de nerf loopt dwars in het horizontale deel. Dus oppassen is erg fragiel nog.
    Daarom laat ik het middenstuk er nog inzitten, niet uithalen! :yes:
    Totdat alles in elkaar geplakt is. En dan is het er gemakkelijk uit gesneden.
    de twee bulkheads.jpg
    Der rest spreekt voor zich
    De vooruit is van dun celloid.
    Hieronder een plaatje van het voorste latje waar de vlakke kant in lijn staat voor later de vooruit op te zetten.
    schuine latje.jpg
    Hieronder nog een plaatje wat ik al zag verwachten, waar de hulpligger dus op de romp ligt en de hoofdligger 3mm los ervan is! Hiermee voldoe je aan de tekening maar het origineel heeft dan twee graden minder instellingo_O
    vleugel op de romp.jpg
    Ik hoop dat het duidelijk is en wat het straks gaat doen.............:weetnie:
    Het volgende is het neusblok ;)
    Gr
    Kees
     
    Jelleeee vindt dit leuk.
  15. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Het neusblok zit los....onderdeel van de "motor"
    De ervaren rubber VV is dit normaal, voor mij is dit allemaal nieuw;)
    De prop-as heeft een twee graden "downthrust", dus onder het blokje aan 1 kant een 2mm plankje en dan onder de boorkolom het gaatje boren, voila:yes:
    Blokje 1.jpg

    Eerst de platte 2D maten intekenen op het 3D blokje en grof besnijden(!):oops:
    Blokje 2.jpg
    En dan komt het
    Met pritt geplakt.jpg

    Jawel, gewoon met pritt (uit een bekende supermarkt ;)) het blok tegen de romp geplakto_O
    Dit zal later makkelijk weer los komen en voor nu helpen om het "in shape" te krijgen.
    Hieronder zover met de schuurmachine, de rest met het handje:thumbsup:
    Blokje 4.jpg
    Het zit nog steeds met Pritt:yes:
    Nu met het schuurblokje etc. En dan is dit het resultaat
    Blokje 5.jpg
    En hieronder dan compleet met de propeller :thumbsup:
    Blokje 6.jpg
    Beetje droop :confused:
    Hieronder een plaatje van de binnenkant ;)
    Binnenkantje.jpg
    Alles klaar, dan kan het los gedrukt worden...plop, zonder enige schade :yes:
    Blokje 7.jpg

    Zover klaar
    Gr
    Kees
     
  16. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Even terugkomen op de vleugel
    Op de achterlijst moest nog een stukje "fineer"komen ter bescherming van de elastieken
    Hieronder het stukje, iets langer dan nodig, mooi;)
    Stukje fineer1.jpg

    Maar...…….voor het Stabilo staat op de tekening ook iets
    Stukje fineer 2.jpg
    En daar had ik dus niet genoeg voor maar had ik anders opgelost
    Gr
    Kees
     
  17. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Zover de bouw
    Zover voor het tissue.jpg
    Alles nog even goed nalopen en met grid 400 schoon schuren en klaar maken voor de tissue.
    Zal wel later worden, ik moet nog wel naar mm werk ;)
    Gr
    Kees
     
    De Mol vindt dit leuk.
  18. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Afgelopen dagen ben ik met het onderstel bezig geweest.
    Dit zijn de meegeleverde materialen
    Onderstel onderdelen.jpg
    Wat me opvalt is dat de staaldraad van 1,2 mm wel erg ruim in de teflon buis past
    Beetje veel speling.jpg

    Op de tekening staan de twee stangetjes getekend hoe ze gebogen moeten worden.....:rolleyes:
    De voorste kun je zo overnemen ;)
    De achterste dus niet....want beide einden zijn in een verschillend vlak gebogen!
    Dus eerste het stukje wat aan de voorste wordt gesoldeerd vast zetten en daarna pas de been die in de romp gaat zodat je die mooi kunt oriënteren :yes:
    Als hulpje zet ik eerst het binddraadje vast met een toefje soldeer.... dat werkt wat makkelijker met het omwinden ;)
    Onderstel 1.jpg
    Dan samenstellen, passen en buigen ;)
    Onderstel 2.jpg
    Voila :yes:
    Onderstel 3.jpg

    Volgende berichtje worden de wielen....:confused:

    Gr
    Kees
     
  19. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Voordat ik de wielen doe heb ik eerst een extra hoekje geplakt aan de binnenkant waar de voorste poot in zit, de achterste zit op het bulkhead, heeft dus al wat;)
    De hoekjes haal ik uit het meegeleverde materiaal
    Extra gussets.jpg
    Dus die komen hier
    Extra versteviging.jpg
    Dat leek me zinnig :p

    Gr
    Kees
     
  20. waa01

    waa01 The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Susteren
    Dan de wielen...…..
    De meegeleverde wielen zijn mooi lekker licht...…...maar jaren '30? (Origineel was van 1939)
    Dus ik zal proberen de "Streamline" wielen te maken voor performance uit die tijd!
    Hieronder het proces;)
    Nieuwe wieltjes 1.jpg
    Het middelste deel is van 1mm triplex en de twee buitenkantjes is van 2mm balsa, totaal dus 5mm dik wiel
    Dat samen geplakt...……….met z'n tweetjes met PRIT:thumbsup: van de bekende supermarkt tijdelijk tegen elkaar in de draaibank op maat gemaakt.
    wieltjes maken 1.jpg
    De buiten helft op maat geschuurd en omgedraaid weer tegen elkaar met PRIT;)
    wieltjes maken 2.jpg
    Klaar voor de andere buitenkant
    wieltjes maken 3.jpg
    nu zijn ze in "shape" :yes:
    wieltjes maken 4.jpg
    Makkelijk van elkaar halen zonder schade en het gewicht…… 4 gram voor 2 :D
    wieltjes maken 5.jpg
    Maar de originelen...……...die wegen samen ook 4 gram…...:rolleyes:
    wieltjes maken 6.jpg
    Dus dat heeft niks uitgemaakt...…………….:weetnie:
    Was ook niet de bedoeling :worship:
    Het ging hierom...
    wieltjes maken 7.jpg
    Wat vinden jullie...………...die plastieke, of die mooie(lelijke) houten dingen eronder ? :weetnie:
    Ik hoor het wel :thumbsup:

    Gr Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
    Cnn, aurectar en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina