Keil Kraft Bandit (ben Buckle kit)

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Frans Bal, 31 mei 2019.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Onlangs in de MBF VV-winkel een Ben Buckle bouwdoosje van de Keil Kraft Bandit gekocht. Leuk VV motor modelletje voor een 1 to 1.5cc motortje. Op de doos wordt vermeld dat de kit ook geschikt is voor "Electric power". Deze Bandit wordt dan ook geëlektrocuteerd en voorzien van radio assist (nou ja komt RC in)

    IMG_20190520_205216095.jpg
    Wat zit er in het doosje. Een bouwtekening met hierop de bouwbeschrijving, alle hout voor de bouw, een stuk verenstaal voor het landingsgestel, plastic voor het venster, schroeven en moeren voor de motorbevestiging en dat was het wel zo beetje.

    De bouwtekening is een lichtdrukkopie. Waarschijnlijk is het doosje al wat jaartjes oud. De tekening is al aardig aan het verkleuren/vervagen.

    IMG_20190526_174446532.jpg
    Nu is dat niet zo'n ramp op Outerzone staat de tekening ook. Deze gedownload en uitgeprint. Het bleek precies dezelfde tekening te zijn alleen veel duidelijker. Wel handig is de bouwbeschrijving op de Ben Buckle tekening.
    4443.jpg
    Op het doosje staat "printed kit", De onderdelen zijn niet gestanst, gefreesd of lasergesneder maar geprint. Oh, geprint zoals bij een 3D printer, neen, de onderdelen zijn gedrukt op het balsa, lekker vintage.

    IMG_20190520_205248413.jpg

    Weer eens wat anders dus. Na twee avondjes snijden aan de eettafel waren de plankjes omgetoverd tot hand scalpel cut parts.

    IMG_20190513_224602737.jpg
    Even kijken of alle deeltjes er zijn. (oei is dat sluik reclame)

    IMG_20190515_212759274.jpg

    Frans
     
    Gea, Énke Blériot en jef vinden dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niet in de doos, wielen.
    Maar ja hoe kom je aan een paar Keil Kraft steamlined wielen.
    Nou, die print je gewoon!

    Met een 3D pakket het wieltje getekend waarna geprint met de 3D printer.
    Goed natschuren met 180 en 400 schuurpapier en dan een laagje matte Tamiya verf.
    Net echt.

    IMG_20190520_204811149.jpg
     
    max z, HBZWEEF, Gea en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Harderwijk
    Ha mooi Frans,
    Bouwwijze komt me bekend voor. Al die geprinte tip stukjes. Veel onderdelen voor zo'n klein kistje. Mijn Keilkraft Supercruiser bestaat ook uit veel kleine balsa stukjes. Lekker therapeutisch dat alles uit te snijden en aan elkaar te plakken.
    Ik ga je bouwverslag volgen. Suc6.
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    De romp van de Bandit bestaat uit een soort frame die de voorkant vormt met hieraan de "staart" welk is opgebouwd uit latjes.
    Er is ruimte voorzien voor een tankje en een timer, maar nu dat deze Bandit geëlektrocuteerd wordt moest er ruimte worden gemaakt voor een accu en regelaar. Na wat schuiven de volgende opstelling gekozen.

    IMG_20190520_204833854.jpg

    De accu kan straks via de onderkant worden gewisseld.
    Om dit mogelijk te maken hebben spanten aan de onderzijde een uitsparing gekregen.
    Ook is er een spant bijgeplaatst, dit moet het motorschot worden.
    De twee achterste balsa spanten zijn nu van populieren triplex.
    Voordat de voorkant gelijmd wordt eerst de staart gemaakt.

    IMG_20190520_205532602.jpg
    De romp zijkant of "staart"

    IMG_20190525_180032828.jpg

    In tegenstelling wat in de beschrijving staat, hier moet je eerst het "frame"maken, heb ik de spanten haaks op de romp zijkant gelijmd.
    Hierna de tweede zijkant uitgericht en vastgelijmd .

    IMG_20190527_213412664.jpg


    IMG_20190527_213430619.jpg

    De tekening is op verschillende punten niet al te recht.
    Op de achterkant een paar lijnen getrokken voor het uitlijnen van de romp.

    IMG_20190529_150824425.jpg

    Het landingsgestel gebogen en even passen of alles recht zit.
    De motordragerbalken zitten nog los.

    IMG_20190530_170321838.jpg

    Servo's zitten achter de laatste rompspant.

    IMG_20190530_170348654.jpg



    IMG_20190531_185153613.jpg

    Terug naar de voorkant.
    Positie motorspantje bepaald.
    Op RCgroups een bouwverslag gevonden waarin de bouwer het motorschot wat down en side thrust heeft gegeven.
    Lijkt mij een goed plan om ook te doen. Motor zit er origineel recht op.
    Even bedenken hoeveel down en side thrust.


    IMG_20190531_185027222.jpg

    Frans
     
    jef vindt dit leuk.
  5. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met de perikelen met de Cardinal nog in het geheugen het kielvlak van de Bandit vergroot.
    Aardig gelukt om de originele vorm te behouden.

    IMG_20190526_174347368.jpg

    Frans
     
    jef en crins vinden dit leuk.
  6. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    267
    Wat betreft die side en down thrust. Mijn flugleiter zegt altijd 2 graden down en twee graden side thrust. Dat laatste naar rechts
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.221
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dit is geen wet van Meten en Persen, maar zo'n 'gedeeltelijk ware' oplossing.
    Het is sterk afhankelijk van afmeting model ten opzichte van motorvermogen en daarbij ook nog eens prop (diameter en spoed).
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Den Haag
    En is t niet zo dat met zo'n diesel 2 graden down heel anders uitpakt dan 2 graden down bij zo'n klein elektromotortje.

    Je momentum is immers totaal anders door de afmetingen. Over t koppel nog maar niet gesproken....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.093
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij mijn Topsy heb ik de thrust beetje down en side.
    Maar, toen ik alles vastgeplakt had bleek dat ik de Topsy op zijn kop had bij het meten en plakken.:rofl::hammer:
    Merk er niets van bij het vliegen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoe de propeller wordt aangedreven lijkt mij onbelangrijk. Diameter, spoed en toerental lijken mij de bepalende factoren bij het bepalen van side thrust.
    Down thrust is afhankelijk van de plaatsing van motor t.o.v het ZP. In het algemeen zal er bij een hoogdekker down thrust nodig zijn.
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Onno, vloog je niet op de kop:hammer:
     
    onno10 vindt dit leuk.
  12. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een beginnetje met het stabilo gemaakt.

    IMG_20190605_211713075.jpg

    Niets zo leuk als krullen maken.

    IMG_20190605_212348621.jpg
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg The First Aviators

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.301
    Locatie:
    Oegstgeest
    Leuk project! Ik heb vorig jaar het kleine broertje gemaakt de Pirate.
    Ik heb er een 0.8 cc motor opzitten. Echter loopt die een beetje te hard. Verder zou de motor meer downtrust moeten hebben dan op tekening.

    20190605_202656.jpg 20190605_202732.jpg 20190605_202740.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2019
  14. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zit daarom de prop achterstevoren:hammer:

    Leuk ding, wat voor bekleding heb je erop zitten?

    Frans
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.221
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Compressie terug tot een reuteltje :confused:, naald daarbij ietsje verder open :beer:.
    Indien nodig, een grotere prop met minder spoed, bijv. 8x4.:yes:
    En als laatste redmiddel, inderdaad... achterstevoren met dat ding.:D
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dat niet meer zo omdat een VV diesel normaal volgas al klimmend rondjes 1 kant op draait? Met rc heb je denk ik meer down en sidetrust nodig om rechtuit te vliegen en de andere kant op te draaien.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.221
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Volgas?:eek: Alleen als je vrije stijl, onbestuurde kunstvlucht wilt....:confused::rofl:.
    Meestal zijn de motor- en zweefbocht tegengesteld, maar het hoeft niet.
    Met RC, zoals eigenlijk bedoeld voor dit type modellen, is er meer sprake van 'zorgen dat het model niet wegvliegt en zo mogelijk weer voor de voeten landt" dan dat er 100% van de tijd gestuurd wordt.
    Ik zie nog wel eens nieuwbakken VRA piloten fanatiek aan de sticks roeren alsof het een volbloed RC kist betreft, maar dat gaat met de tijd wel over....:D
    Kistje moet in eerste instantie zo worden afgesteld (zwaartepunt, instelhoekverschil, roer en evt. differentiele tipverdraaiing) dat de zweefvlucht goed is.
    Dan pas wordt de motor er bij gehaald (vermogen, domping en side-thrust).
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Den Haag
    O je hangt er 30 gram rubber in en gaat rechts/rechts weg. Tot je prop inklapt en zweven maar..

    O wacht dat is een andere tak van sport
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Rotterdam
    Op hoeveel procent vermogen laat je zo'n VV motor dan normaal draaien, de compressie terugschroeven en de prop achterstevoren monteren is toch zeker meer een noodmaatregel?
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.221
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Normaal?:rolleyes:
    Zal zo'n 50~70% zijn.
    Een diesel op een sportmodel, zoals deze vrijvliegende motormodellen genoemd worden, gaat zelden voluit, meer regel dan uitzondering.
     

Deel Deze Pagina