Keil Kraft Bandit (ben Buckle kit)

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Frans Bal, 31 mei 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.610
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Maar mooi wel vlak bij elkaar, aan dezelfde kant van de boom....:D
     
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Neuslijst op het stabilo gezet.
    Indekking komt niet over de neuslijst maar er tegen aan.
    Eerst maar even een malletje gemaakt.

    IMG_20190606_210934463.jpg
     
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.976
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb in het begin van de 60er jaren veel V-V sportmodellen gevlogen met een Webra Piccolo 0.8 cc dieseltje.
    Op een 90 cm Mercury Magna vloog ik met 8x4 en laag toeren, ook soms met de prop achterste voren.
    Het ding had veel te veel vermogen voor die maat model.
    Ik heb ook de Piper Super Cruiser gebouwd , volgens mij uit Hobby Bulletin, met een houtpakket van Scheijde.
    1 meter 35 spanwijdte en ook daar moest de 0.8 cc diesel worden terug gedraaid om een beetje realistisch vliegbeeld te krijgen.
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Indekking zit erop en het stabilo geschuurd, neuslijst moet nog.

    IMG_20190607_221536111.jpg

    Hier en daar waren de ribben net niet hoog genoeg. Stripje balsa oplijmen en schuren.


    IMG_20190607_222114406.jpg
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.155
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi hoor blijft genieten zo'n houtbouw projectje .
    Ziet er weer mooi strak uit.

    Ton
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het stabilo zit normaal met elastieken vast. Ik heb dit gewijzigd in een schroefje.
    Eerst aan de onderzijde een stukje triplex gelijmd. Hierin komt later schroefdraad.
    IMG_20190608_192804223.jpg

    Maar eerst de roeren uitsnijden en afhangen.
    IMG_20190610_163923011.jpg
    Links en rechts gekoppeld met een stalen U-tje

    IMG_20190610_163938705_BURST000_COVER.jpg

    Stabilo uitgelijnd en een rond 2.5mm gaatje doorgeboord. In het stabilo zit M3 draad getapt, en in de romp een gaatje van rond 3.2mm. Een pennetje zodat de handel niet kan verdraaien volgt nog.

    IMG_20190610_164000130.jpg

    Het papieren kokertje zorgt ervoor dat het schroefje niet in de romp valt.

    IMG_20190610_164038138.jpg
     
    janhein en jef vinden dit leuk.
  7. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Terug naar de voorkant van de romp.
    Motorschot en servoplankje gelijmd.
    Nu zoeken naar een 2" spinner met een niet al te spitse vorm, kan de voorkant worden gevormd.

    IMG_20190608_190342794.jpg

    Bij Ome Ali uit China een motor en regelaar gekocht. €10, ja echt. Loopt nog mooi ook.

    IMG_20190608_192840323.jpg
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Rotterdam
    Die motor herken ik, alleen koop ik die niet bij ome Ali maar bij de hobby koning van China, doen het inderdaad prima, meestal dan, soms ook helemaal niet.
    Zo'n goudkleurige brushless Chinees detoneert wel een beetje op een vintage model, kan die 3d printer van die mooie KeilKraft wieltjes geen dummy Mills MK II printen :koud:?
    De spinner staat op de tekening van balsa, is dat geen optie?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
  9. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een replicamotortje, klinkt wat beter, maar moet er zeker op.

    Het hout voor de spinner zit in de doos. Kan, maar gebruik liever een kunststof exemplaar.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eens kijken of het lukt een nette spinner te maken.
    Dop in 3D getekend en geprint.
    Achterplaatje draaien uit aluminium.

    IMG_20190614_183815345.jpg

    Dop met schroefjes op de achterplaat.

    IMG_20190614_184249950.jpg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Den Haag
    Blijf t knap vinden hoe mensen dingen ontwerpen, tekenen en dan ff printen. Zo nieuwe dop geprint.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.155
    Locatie:
    Dordrecht
    Netjes hoor maar waarom ook niet een achterplaat printen
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zou kunnen. Vond een Alu plaatje wat steviger.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.155
    Locatie:
    Dordrecht
    Steviger, neem aan dat je daarmee de uitlijning en minder kans op slingeren bedoelt.
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja klopt.
    3D print materiaal PLA is niet zo stevig. Hebben helaas niets anders op het werk.
    Een kunststof achterplaat druk je ook wat samen wanneer je de prop vast zet. Slingeren en loskomen van de prop is goed mogelijk.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.610
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als je dan toch aan het tekenen bent, waarom dan niet meteen ook de uitsparingen voor de prop mee (of eigenlijk: niet mee) geprint?:weetnie:
    Hoef je ook niet meer te balanceren...:yes:
     
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Rotterdam
    Uitermate strak printwerk. Zal misschien wel wat lastig zijn om bij die schroefjes aan de achterkant te komen als de motor eenmaal op het model zit.
     
  18. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Harderwijk
    Zeker mooi printwerk. Meestal zie je wel de geprinte laagjes terug in een konisch ontwerp. Is de buitenkant van de spinner nabehandeld. Zo niet; wat zijn de printinstellingen?
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Gcode is gemaakt met Cura. Zo beetje de standaard instellingen voor de Ultimaker, alleen laaghoogte 0.1 en snelheid naar 40. 0.4 nozzle.

    Ja de uitsparingen kan ik er eigenlijk wel intekenen, hoeft er niet gezaagd/gesneden te worden.
    Heb alvast een dop voor passen op de achterplaat, ook handig.
    Ben wel benieuwd hoe en waar de ondersteuningen komen voor het printen.

    Wisselen van een prop is wat meer werk dan normaal.
    Meenemer met spinner en prop van de motor halen, dop verwijderen en je kan bij de prop.
    Nou ja zal niet veel nodig zijn.
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.071
    Locatie:
    Vlaardingen
    Piep, piep, hallo.

    IMG_20190615_194351500.jpg
    Calimero!

    Spinner achterplaat is klaar. Dop past netjes. Loopt helemaal niet slecht, slingert niet. Verbaast mij nog steeds hoe nauwkeurig een 3D print kan zijn.

    IMG_20190615_194358809.jpg
     

Deel Deze Pagina