KEIL KRAFT - Flying Scale Models

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ramses, 29 mei 2024.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zoals ik in andere bouwverslagen al vaker heb getypt heb ik vroeger meerdere VERON en KEIL KRAFT vrije vlucht modelletjes gebouwd. Begonnen op m`n achtste wat inmiddels 42 jaar geleden is... Toentertijd met m`n opgespaarde zakgeld naar de Bart Smits in Hoog Catharijne en kiezen uit een Veron of Keil Kraft bouwdoosje. Deze vloog ik voornamelijk R.T.P., rubber aandrijving was bij mij minder succesvol. Een paar jaar later ben ik rc gaan vliegen en ben (met intervallen) louter blijven rc vliegen tot op heden.

    Begin dit jaar ben ik echter weer begonnen met de geweldig leuke rubber aangedreven vrije vlucht modellen. Dit na mijn bezoek aan de IIFI 2023 waar ik erg onder de indruk was van de indoor gevlogen vrije vlucht schaalmodellen. Het werd mijn doel om deze modellen nu te gaan vliegen met rubber aandrijving in plaats van R.T.P. Inmiddels heb ik vijf VERON Tru Flite Kits modellen rubber aangedreven gebouwd en gevlogen.

    En toen zag ik vorige week een advertentie op Marktplaats, met.. de gehele KEIL KRAFT 'Flying Scale Model' reeks, geheel compleet in één aanbieding!!! :worship:

    Inmiddels zijn ze hier geland:

    upload_2024-5-29_10-0-58.jpeg

    Als een kind in een snoepwinkel, zo blij :) :D

    upload_2024-5-29_10-1-8.jpeg

    upload_2024-5-29_10-1-15.jpeg

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2024
    strutter, Kjel Postema, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je een scanner Ramses?

    Anders even de houtdelen inscannen, kun je ze later omzetten naar DXF voor eventueel een lasersnijder als je iets opnieuw wil bouwen oid
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ga ik doen Bernard :thumbsup:

    Kleine explainer: R.T.P. is de afkorting voor Round The Pole vliegen.
    Zelf vloog ik alleen 'electrisch rond de paal' d.m.v. een 12v treintrafo, twee Harry Butler snelheids controllers en de motoren kwamen uit slotcars.
    Aan de paal welke ik had konden twee modellen gelijktijdig vliegen:

    upload_2024-5-30_13-36-48.jpeg

    Twee palen welke veel werden gebruikt, links kogel gelagerd en rechts met sleepcontacten (ik had/heb de rechter versie):

    upload_2024-5-30_13-39-11.jpeg

    Ik heb mijn oude R.T.P. spullen lang geleden verkocht, maar recent heb ik onderstaande set van Marktplaats op de kop getikt.
    Deze set heeft exact dezelfde paal en controllers als ik vroeger had, plus een modernere trafo en een originele profile Volt Master en profile P-38 Lightning.
    Verder nog extra motoren en wat kleingerei.
    De boekjes zijn uit mijn jeugd, deze had ik wel bewaard:

    upload_2024-5-30_13-35-37.jpeg

    Ik heb de Veron Tiger Moth er even bij gezet voor de schaalverhouding

    upload_2024-5-30_13-36-22.jpeg

    Harry Butler was de naam in het wereldje en als ik me niet vergis heeft hij ergens in de jaren 80 alle rechten etc. verkocht aan Keil Kraft:

    upload_2024-5-30_13-36-34.jpeg

    De kistjes werden enkel bestuurd door het motorvermogen te regelen.
    Er werden ook palen ontwikkeld waarmee je het hoogteroer kon besturen, zoals bij CL.
    Alleen sta je dan niet zelf in het midden, maar aan de buitenzijde van de vlucht cirkel.

    upload_2024-5-30_13-42-20.jpeg

    Bij windstil weer de boel maar eens opbouwen en in een nostalgische bui belanden... :D
    Ik ga de Volt Master en P-38 hiervoor gebruiken, geen nieuwe modellen hiervoor bouwen.

    Ik ga zeker niet de Keil Kraft modellen uit de openingspost gebruiken, deze worden vrije vlucht.
    Dit was even een verklarend zijstapje, verder met de rubber aangedreven vrije vlucht modellen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2024
    M.l.v.Doesburg, Kjel Postema en jef vinden dit leuk.
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    RTP heb ik ook nog gevlogen. In de gymzaal en dan 2 man tegelijk op 1 paal. Of in je eentje, met hoog laag en snelheid regeling.
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.458
    Locatie:
    Elst gld.
    erg leuk dit, jullie raden het, ook ik heb dit mee mogen maken;)
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina