Keildiffusor (II)

nou Jacques, dat is bij mij nog beperkter, bij een kolomboor houd het hier op. Heb wel al gesproken met een oudere vakman op het gebied van metaal bewerking en volgens hem kan bijna alles met de hand en eenvoudige materialen gemaakt worden. Zelfs het uitsteken van een verdieping kan met hamer en beitel als dat zou moeten. Je zal dan alleen heel veel geduld moeten hebben en er zal regelmatig dan wel iets mis gaan. Maar met een kolomboor en een goede dremel gaat dat ook wel.

Soms lijkt het hier wel een verzameling van vakmensen, maar als ik dan het laatste werk bekijk bekruipen mij de twijfels. En als je dan wijst op dit soort zaken en aangeeft dat dit nog beter afgewerkt moet worden is men boos en reageert op een wel heel vreemde manier naar mensen toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ruw bouw

Beste mensen het is nog ruw bouw ik heb het gepost met de foto.
Voortaan zal ik voor zichtig zijn met een foto plaatsen of een draadje openen. En als ik het graag wil delen met iemand anders wel om het forum heen ga
Bepaalde dingen zo als as en tunnel .ballancering komen erg precies

Verder heeft de brander kamer er geen moeite mee waar de lucht van daan komt .

De 3 voor waarden als je daar maar aan vol doet en dat is zuurstof branstof en temperatuur.
de verbranding dat moet je op de juiste plaats weten te houden.

klinkt simpel maar helaas in de praktijk is het lastig.

En zo als in het boek van Kurt Schreckling staat. strak afgewerkte dingen hoeven niet altijd het goede resultaat te geven. nog maals het is ruw bouw

met vriendelijke groet
 
Laatst bewerkt:
diff

@Gerrit Jan.

Ben heel nieuwschierig naar je bevindingen met de 'keildiffusor' zoals jij hem noemt :wink:
Wil zo'n diff namelijk ook in mijn RT hammer uitproberen en de 'kamps' diff eruithalen, om te kijken of er nog meer vermogen uit een KJ66 huisje te halen is, dit wel met een 74mm diameter compressorwiel en 70mm Albisser turbinewiel.
Wil zowizo een 'keildiffusor' voor in de 44er gaan maken in plaats van een conventioneel radiaal diffusor met axiaal kammen, dit heeft Martin Stouten allemaal al uitgevogeld voor ons en bewezen dat het werkt in een klein motortje.

Groet Ger.
 
@ G.J. Broekhuizen in mijn initiele post die nu helaas weg is had ik ook duidelijk aangegeven dat je zeer waarschijnlijk alles nog moest afwerken. Later kreeg ik de indruk dat dit de uiteindelijke versie zou zijn. Jij hebt na mijn verwijderde post de tekst echter nog aangepast.
Maar dat geeft allemaal niet, gewoon doorgaan en posten zodat ik ook nog meer leer en misschien jullie ook nog wat kan leren.
 
@ G.J. Broekhuizen in mijn initiele post die nu helaas weg is had ik ook duidelijk aangegeven dat je zeer waarschijnlijk alles nog moest afwerken. Later kreeg ik de indruk dat dit de uiteindelijke versie zou zijn. Jij hebt na mijn verwijderde post de tekst echter nog aangepast.
Maar dat geeft allemaal niet, gewoon doorgaan en posten zodat ik ook nog meer leer en misschien jullie ook nog wat kan leren.

Natuurlijk heb je wel een draaibank nodig om een turbine te kunnen maken met geringe middelen ,zie in vorige draadjes het frasewerk voor de diffusr kun je gedeeltelijk uitfrasen met een mal in de boormachine.
maar mocht je geen draaibank hebben zijn er bijna altijd hobbyisten in de buurt om je met moeilijke delen te helpen.
Zo ben ik ook begonnen met turbine delen te maken met hulp van Bram terpstra en Gerritjan Broekhuizen.Zolang een ieder elkaar helpt met materiaal kunnen beginnende turbinebouwers een heel eind komen, de een helpt met rvs, de ander met allu voor astunnels ,de ander weer met het solderen.
Ervaringen uitwisselen is leuk en handig, maar niet zoals in vele draadjes de een de ander gaat zitten afkraken.
Gelukkig gebeurt dit laatste maar enkel door een bepaald persoon,waarvan ik verder geen naam van zal noemen .
groetjes Rene.
 
Hmm, hoe maakten ze vroeger dan al die assen toen er nog geen draai of freesbanken bestonden???

Ervaringen uitwisselen is leuk en handig, maar niet zoals in vele draadjes de een de ander gaat zitten afkraken.
Gelukkig gebeurt dit laatste maar enkel door een bepaald persoon,waarvan ik verder geen naam van zal noemen .
groetjes Rene.

Ik denk dat je hier toch een vergissing begaat. De een zegt het zo, de ander weer op een andere manier. Alleen de moeilijkheid is om de juiste intrempetatie te zien. Schijnbaar heb jij ergens een probleem met iemand en zie je nergens de goede zaken van die iemand. Zo heb ik problemen met de manier van denken en handelen van sommige mensen hier in de turbine hoek. Zo maken sommige mensen makkelijke zaken heel moeilijk en doen ze alsof dat alleen maar kan als je beschikt over top (duur merk) materiaal. Of als je meer meer dan genoeg financiële middelen hebt. Gelukkig heb ik persoonlijk andere ervaringen en ben ik blij dat mijn vader mij geleerd heeft om met de kleine dingen blij te zijn. Maar toch te streven naar het maximale met minimale middelen, maar wel met heel veel inzet en arbeid, en dat is het enigste wat telt. De persoon waar jij op doelt heb ik inmiddels beter leren kennen en ik kan je zeggen dat je toch een behoorlijke vergising begaat. Neem maar eens de moeite om die persoon eens echt te leren kennen.

Doordat ik nog mensen ken die echte vakmensen zijn op hun vakgebied weet ik dat je ook zonder draai en freesbanken de benodigde onderdelen moet kunnen maken. Het nadeel is dat dit dan "iets" langer duurt en meer "kracht" vereist. Voor mij dus nog een lange leerweg te gaan.

Van die "oude" vakmensen moet je het vak eigenlijk leren.

Zo heb ik ook gemerkt dat onze jeugd die straks die "vakmensen" moeten worden de opleiding totaal niet deugd. Als de leraar al niet weet hoe men een figuurzaag inspant dan heb ik zo mijn twijfels over de moderne opleidingen. Men zou eigenlijk die "oude afgekeurde" vakmensen moeten omscholen tot leerkracht en die voor de klas zetten zodat de moderne studenten in de handwerk beroepen (metselaar, timmerman, draaier, frezer en noem maar op). Laat al die mensen eens leren om alles handmatig te maken voordat ze die dure machines mogen gebruiken. Dat zou dan wel eens van pas kunnen komen als er iets gebeurt met de stroom voorziening. Maar dit laatste stukje is eigenlijk iets voor de politiekers van ons land. Zij hebben dit hele gebeuren v an scholing kapot gemaakt en het wordt tijd dat ze dit heel snel weer herstellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gezegd Theo, met eenvoud en verstand kom je een heel eind!


Maarrehh....:ontopic:
Ik ben wel heel benieuwd hoe je diffuser gaat werken Gerrit Jan. Er is redelijk veel te doen om deze type diffusers, heb hem ook in mijn '54 torretje zitten maar heb tot nu toe nog geen direct vergelijk gezien met een twee-traps diffuser met dezelfde motor. Mijn ervaringen zijn goed maar weet niet wat'ie gedaan had met een conventionele diffuser.

Hier mijn zelf geknutselde wren diffuser op een eenvoudig freesbankje zónder verdeelkop:
GroteFoto-E6GCXKGX.jpg


GroteFoto-GHXITY7W.jpg


Grt,
Gerald
 
Ik zit inmiddels de tekeningen die ik gekregen heb te bestuderen.
Ik heb de tekeningen van de KJ-66 en daarnaast ook tekeningen van de T-66 en van de wren 54. Ik heb nog niet naar de maatvoering en zo gekeken, maar zijn de kj-66 en de t-66 dezelfde motoren of zijn ze compleet anders. Op de tekening van de t-66 staat een diffusor welke helemaal is opgebouwd uit 1 mm lamellen van diverse grotes. De hoeken zijn echter hetzelfde als op die keildiffusor van Gerald.
Ik zit nog een beetje te twijfelen over welke ik eens serieus ga bestuderen, de KJ-66 of de wren 54, van beiden heb ik dus de werk tekeningen.
Wel wil ik nog eens gaan kijken of ik dat boek van Kurt Schreckling ergens kan uithalen, moet zo te horen best wel interesant zijn.

Als iemand zich geroepen voelt om straks voor mij een as en ashuis te draaien dan mag die zich gerust melden, maar de basis zal toch komen te liggen in het zelf uitproberen.
 
WWW.JET-THRUST.COM - Online Shop deze beste man maakt onderdelen voor de KJ66 (zal vast al eens voorbij gekomen zijn.)
Hij zet zijn onderdelen regelmatig op ebay en dan kan je als je geluk hebt meestal nog niet eens de helft betalen...Ik heb er zelf ook al eens naar zitten kijken maar weet niet of iemand al ervaring heeft met deze man....
 
Hallo Pieter.
Kijk voor de gein eens naar dat cv 470 gasbusje , daar vraagt die kerel 15 pond voor plus verzend kosten voor
je kan tegen woordig al zo,n gasbusje kopen voor 5euro ,en dan pak je een blik opener (als het busje leeg is natuurlijk) en snij je het achterdeksel er af /
even opspannen en dan het gat er van achter inslijpen .
iK vind het nogal veel wat hij voor de onderdelen vraagt.

ik heb er voor de rest geen ervaring mee, alleen de prijzen staan mij niet aan.

Mvg,

Martin.
 
verkoop 15 pond = €18,63
Inkoop gasbus €5,-
Blijft over €13,63
Waarvan BTW (19%) €2,18
Dus bruto opbrengst € 11,45
Laten we kosten voor diverse belastingen, huur/hypotheek werkplaats, afschrijving machines, gas, electra, boekhouding etc. even buiten beschouwing.
Gemiddeld gehanteerd uurloon in de metaal €40,-(?)
Heb je dus zeg maar een kwartier om de gasbus te transformeren tot turbinebehuizing.
 
Laatst bewerkt:
daarom had ik er ook bijgezet dat hij zijn spul regelmatig op ebay zet.
de gasbusbehuizing is een aantal malen voor 5 a 8 pond weggegaan.

als ik zo de historie even terug kijk op ebay van de objecten die ik gevolgd heb van hem gaan ze voor ongeveer de helft weg (ten opzichte van zijn prijzen in zijn shop....)

bijv
KJ 66 GAS TURBINE ENGINE DIFFUSER TURBO JET ENGINE bei eBay.de: Aeroplanes (endet 29.10.08 20:47:14 MEZ)

en zijn shaft tunnel... in zijn shop op 55 pond, op ebay weggegaan voor 28 pond.... je moet dus even verder kijken. Ik weet niet wat de normale prijzen zijn als je iets zelf moet maken.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=200266629045
 
Laatst bewerkt:
diff

Op dit moment ben ik bezig met een tunnel het is de bedoeling om in een goed draaiende turbine de onder delen over te zetten om het verschil goed te kunnen zien, gaat het niet lukken zet ik de oude spullen er weer in want ik wil wel een turbine operationeel houden
Mocht het vlieg baar weer zijn is het wel de bedoeling om dit weekend een paar vluchtjes te maken. In middels staat de klok op 81 formost vluchten . en de diff die is al behoorlijk strak af gewerkt.
gr Gerrit Jan.

Hallo Gerrit Jan.

Laat het even weten als je gedraaid hebt met de vortex diff.

Ik denk namelijk dat je opnieuw je kamer zult moeten aanpassen (hogere luchtsnelheid)

Succes ,

Mvg,

Martin.
 
vorderingen diff




Deze onder delen ga ik in de goed draaiende kj 66 zetten om te kijken of deze diff beter werkt. mocht het niet zo zijn wissel ik het snel weer om.
De leiding lager smering moet nog gemaakt worden . een paar weekjes geduld

met vriendelijke groet Gerrit jan
 
Ben erg benieuwd Gerrit Jan. Vraagje, ik zie dat je vaneless space (ruimte tussen compressor wiel en begin van vaste schoepen) behoorlijk groot is, volgens mij moet dat 2mm zijn en bij jou lijkt het wel 4mm. Is daar een reden voor, heb je dat bewust gedaan?

Groetjes,
Gerald
 



Deze onder delen ga ik in de goed draaiende kj 66 zetten om te kijken of deze diff beter werkt. mocht het niet zo zijn wissel ik het snel weer om.
De leiding lager smering moet nog gemaakt worden . een paar weekjes geduld

met vriendelijke groet Gerrit jan

De Festo ventielen heb ik in m,n bezit, als ik tijd heb breng ik ze deze week.
Ook heb ik de golfringen voor je klaarliggen.
gr rene.
 
Laatst bewerkt:
re

Ben erg benieuwd Gerrit Jan. Vraagje, ik zie dat je vaneless space (ruimte tussen compressor wiel en begin van vaste schoepen) behoorlijk groot is, volgens mij moet dat 2mm zijn en bij jou lijkt het wel 4mm. Is daar een reden voor, heb je dat bewust gedaan?

Groetjes,
Gerald

de bedoeling was iets minder ruimte, ik ga het gewoon proberen zo . mocht het niet gaan is niet erg weten we dat ook weer.
 
Dat ziet er super uit, laat ze maar lullen met hun ruwbouw.

Ik vind dat je het perfect gebouwd hebt.

Gerrit Jan , nu word het spannend he , want wanneer starten ?
Van het weekend ?


Succes,

Martin.
 
Back
Top