hoi gerald en gerrit
ff comentaar
het probleem zit hem in verhouding tussen divigered van de dif en configerend ngv
Als de ngv meer configerend staat als de dif difigerend staat dan krijg je surge om er dan toch meer stuw er uit te willen halen moet je je dif meer difigeren maar daar heb je meer ruimte voor nodig maar daar zijn een paar truukjes voor
Maar ff over die de dif zelf iedereen is zo gek over die keildiffusor!
maar ff een paar dingen over een dif
het eerste wat je eigen lijk niet in een dif wil hebben zijn wiggen-bladen
want dat is aleen maar weerstand en het laat geen lucht door
waar heb je ze dan wel voor nodig!!!!
nauw om deluch liniar tehouden maar daar heb je helemaal niet van die dikken wiggen voor nodig!
waar om zitten dan in een Kj van die dikken wiggen nauw voor de boutjes en voor leidingen door te voeren daar kunnen ze dan mooi door heen
Waar om hebben ze de Kj dif dan zo gemaak ik denk dat dat komt toen de motoren in produktie zijn gegaan
het was veel werk om dif met lamelen temaken met dunnen bladen en je kan er ook geen leidingen door heen voeren
van daar dat ze er een hebben ontworpen die je kan freezen en niet om dat die beter is want het ding zit vol met hoeken en met dikken wiggen die je niet hebben
(niks mis mee makelijk te maken voor de verkoop en het werkt!!!)
en dit geld ook voor de kieldiffuser maar wel minder is al beter
Dit is ff wat om over na tedenken!!
Groetjes Limme
Hey Limme, hier wordt een beetje na gedacht, daar hou ik van. Wat je zegt klopt een heel eind, die keildiffuser is inderdaad zo heilig nog niet.... Echter die KJ diffuser van Theo's tekeningen ken ik en die is ook niet goed, hij zal wel werken maar ik zal eea proberen uit te leggen; (Ben ook niet de geleerde hier, probeer alleen mee te geven wat mij geleerd is....., ga er eens effe voor zitten...

c
Een ideale diffuser is helemaal zónder schoepen zoals in de auto turbo, echter dan heb je een hele grote minimale eind diameter nodig wat totaal onpraktisch is voor onze toepassingen. Dus gaan we de diameter flink verkleinen, zetten er een paar schoepen in om de lucht wat te helpen om voor die diameter te compenseren, vanaf nu is alles een compromie, proberen er het beste van te maken maar het ideale halen we nooit meer uit de compressor. Aan deze schoepen zitten wat aerodynamische natuurkundige wetten om dat goed te doen. (let wel, het gaat nu om efficientie, heel wat slechte diffusers kunnen ook goed werken tot een bepaald vermogen....) Er zijn een aantal voorwaarden waar de schoepen natuurkundig aan moeten voldoen, zie tekening hieronder wat ik bedoel, schrijvend uitleggen is altijd lastig...;
De intree hoek moet juist zijn om de uitgeslingerde lucht goed op te vangen, deze kan per type compressor (KKK/Garrett/Schwitzer etc.) verschillen maar moet precies 0 graden zijn van het gaspad, in onze gevallen meestal ongeveer 17 graden vanuit het loodrechte bekeken, zie gele maten links onder de tekening. (kleur is een beetje flets geworden) Daarnaast mag de differgerende hoek niet te klein of te groot zijn, zie rode maten op de tekening. Deze mag maximaal 18 graden zijn en liever niet minder dan 12 graden. Groter dan 18 graden en de lucht zal stallen bij hogere drukken/snelheden, kleiner dan 12 zal de lucht té weinig differgeren en blijft de lucht snelheid véél te hoog.
Laatste belangrijk item is dat de individuele doortocht monding niet te klein/groot mag zijn, zie blauwe lijn in de tekening. Dit kan ik lastig uitleggen maar turbine guru's hebben mij dit berekend waaronder enkele experts van de GTBA. In ons geval is deze het beste bij ongeveer 6mm. Veel kleiner dan dit zal de motor gaan surgen, compressor kan de lucht niet kwijt. Veel groter dan dit en de lucht gaat té makkelijk weg en zal er nooit sprake zijn van diffusie en werkt het ding niet......
Na bovengenoemde komt nu pas het interessante....(pfeww). Nu kun je elke vorm diffuser verzinnen als hij maar aan bovengenoemde voldoet. Neem nu de originele Schreckling diffuser met plaatjes zoals de tekening van Theo. Hier zal al snel de differgerende hoek véél te groot worden terwijl de ind. doortocht nog ok is, stall als gevolg. Toevoegen van schoepen zal de hoek relatief verkleinen naar 18 graden maar dan wordt de ind. doortocht weer veel te klein, surge als gevolg. (hier hebben ze later kleine tussen schoepen geplaatst maar blijft een lap middel) Om dit te corrigeren zullen bij rechte hoeken de schoepen dikker moeten worden zoals bij de standaard KJ66 diffuser en ook bij de "volkeil"/vortex diffuser. Dit werk goed tot op zekere hoogte, alle hoeken lijken nu goed zoals je op mijn tekening kan zien. Er was nóg een kleine voorwaarde waar een diffuser beter van wordt, het ideale gaspad volgen.... Deze loopt bij een kleinere buitenmantel in een boog. Het niet volgen van deze boog kost de lucht ook weer energie hoewel sommige geleerden zeggen dat deze te verwaarlozen is. Zelf denk ik dat het wel beter is om dat te doen dus moeten de schoepen een curve hebben. Nu kunnen we wél een plaatjes diffuser gebruiken omdat we met deze opstelling de differgerende hoek kunnen afstellen en tegelijk de ind. doortocht op maat houden.
Heel verhaal maar het blijkt dus dat Kamps het in het begin nog aardig goed had met zijn plaatjes diffuser:
Nogmaals, er zijn meerdere wegen naar Rome maar deze diffuser lijkt zo'n beetje het ideaalste van allemaal te zijn. Frank turbines die tot 19kg gaan in een standaard Kj blikkie gebruiken ook zo'n diffuser;
Maar zo'n diffuser is niet eenvoudig te maken wil je hem vol aluminium hebben, ik kan het niet zonder cnc spul. De manier van jou Limme, is waarschijnlijk gelijmd? Daar durf ik niet zo goed aan. Bij gematigd vermogen zal het niet zo'n probleem zijn maar bij high-power (boven 10kg stuwdruk én langdurig gebruik ben ik bang dat het ding op ten duur uit elkaar rammelt.....daar zijn mijn modellen iets te kostbaar voor. Maar het zou wél een hele goede weg zijn om mee te experimenteren.
Maar nu om effe terug te komen op het commentaar van Theo over het precies en nauwkeurig maken van onderdelen

, Als er in de diffuser ergens wat vijl krassen zitten of zelfs wat hapjes of zoiets, daar kan die wel tegen, een hele lelijk uitziende diffuser zou ook een hele goede werkingsgraad kunnen hebben. Echters als de bovengenoemde hoeken niet juist zijn kan het vermogen inkakken of zelfs niet meer lopen. Ik hoor vele nu al zeggen, "maar mijn turbine loopt prima met m'n plaatjes diffuser". Dat kan kloppen, hij zal het ook doen maar er zal nooit het maximale uit gehaald worden. Zo zal de rechte plaatjes diffuser bij een standaard 66mm compressor wiel nooit meer dan 6kg kunnen produceren terwijl er 9,5kg uit te halen valt bij 120.000rpm. Als je daar genoegen mee neemt is er helemaal niets aan de hand. Zo kunnen ook twee vortex diffusers hele verschillende resultaten hebben waarbij de één net de goede hoeken heefd er er dus bij zweert terwijl een andere niet zo optimaal hoefd te zijn....
@Limme, ben wel erg benieuwd hoe jou diffuser gaat werken. Mocht het niet helemaal naar wens zijn stel ik voor om je aantal schoepen te verminderen. Je hebt er nu 19 waardoor de individuele doortocht wel marginaal lijkt te zijn (4,5mm??) Ik denk dat als je er 15 of 13 neemt dat je diffuser meer zal ademen en meer rendement geeft. Maar ja..., da's experimentere hé.
Zo, een heel verhaal, nu maar weer eens gaan bouwen of het me zelf ook lukt.

Ga van de week weer verder aan m'n MW54 upgrade.
Groetjes,
Gerald