Keller 50/8

Een echte keller 50/8? Mooie motor. Een klassieker als je in elektrovlieg termen denkt. Die van mij komt van vroegere F3A vlieger Pieter Douma, ongetwijfeld nog via Hein van 't Laar geleverd. Zal ondertussen tegen 30 jaar oud zijn.

Let even op dat de oorspronkelijke aanduiding op het aantal cellen sloeg.
"50/14" is voor 14 cellen bedacht. Later in de robbe tijd werden de wikkelingen vermeld en heette dezelfde motor 50/8.
De orginele 50/14 (en 50/24) zijn zwart. Later kwamen de "SL" versies met ringen. De versies van robbe zijn verchroomd.

Maar de toepassing:
50/14 ("nieuw" van robbe heet deze: 50-8) 16 cellen, 13x8 prop trekt 40A en is goed als een 6.5cc vervanger. Wel wat zwaar, maar deed het goed op mijn 40 trainer voor er borsteloos op kwam.

Zoek voor een toepassing waar het beetje extra gewicht niet zoveel doorweegt.
e-calc en motocalc hebben de parameters.
http://www.motocalc.com/data/motor.html

Een jaar of 5 geleden nog op de E-fly van reckinghausen:
"Vom dem flugbild her hat dieses modell hat bestimt auch ein moderner edelantrieb".
Ik: "Nein hoor. Das ist ein ganz alter keller!"
"Ach nein ein keller-geister?"
Vertaling: gaat lekker dat ding. zit vast een hacker/lehner/plettenberg borsteloos in. Niet dus.
Keller en Geist zijn oermerken uit de elektro. "Keller-geister" is zoiets als het spook uit de kelder. Oude zooi dus.

Leuke motor om te gebruiken als je er ook al een regelaar voor hebt liggen. Als je die nog moet kopen en het is niet vanwege de nostalgie, dan zou ik voor borstelloos gaan.

Hallo Gradje,
Als je mij je e-mail adres stuurt kan ik je diverse technische gegevens bladen door mailen over deze Keller motor.
Ik weet n.l. niet of je deze kunt invoegen op deze site.

groetjes,

Piet G.

Back